Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte in i datorn!!!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-05 16:09

Helt obegripligt, hemma eftersemestern och kommer inte in i min iMac G5.

Trots att jag aldrig använder lösenord vill Tiger nu att jag gör det och då fungerar inte mit lösenord...

Provade att ändra lösenord med installationsdisken men det blev inte bättre, datorn hävdar ändå att jag har fel lösenord.

Enda jag kommer in på är som admin men där finns ju inga av mina mappar osv.

Har loggat in som admin och försökt ändra lösenord och nyckelring men inget hjälper.

Vad ska jag göra? Det börjar bli dags att betala räkningar!

Johannes

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-05 16:19

Använder du Filevault?

FInns inte mappen? Om du inte använder filevault låter det högst suspekt.

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-05 16:50

Hm, filevault? Om det är ett program som måste tankas hem så har jag det inte, burken står på jobbet och är i princip original vad gäller programvara.

Ursprungligen av jcollin:

Hm, filevault? Om det är ett program som måste tankas hem så har jag det inte, burken står på jobbet och är i princip original vad gäller programvara.

FileVault är Mac OS X inbyggda funktion för att kryptera innehållet i användarkonton. Funktionen är som standard avslagen och måste aktiveras manuellt i de konton man vill skydda. Hittas under "Systeminställningar..." -> "Säkerhet".

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-05 17:44

NIx, ingenting jag har slagit på. Och om det var påslaget så skulle jag kanske inte kunna komma in i datorn överhuvudtaget men det gör jag ju via admin!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-05 18:11

Men vad händer när du försöker ändra lösenorden då?

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-05 18:59

När jag ändrar lösenordet med hjälp av installationskivan ser det ut att fungera. Omstartar, inloggningsfönstret dyker upp, skriver in lösenordet och då durrar fönstret som tecken på att det är fel lösen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-05 20:42

Att återställa lösenord med hjälp av installationsskivan funkar väl bara på det ursprungliga adminkontot? Men om du är inloggad som admin borde du kunna ändra lösenord för övriga konton.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 21:01

Logga in som admin, gå till Systeminställningar->Konton
Tryck på "låset" för att autentisera dig, sedan kan du klicka på din vanliga användare och trycka på "återställ lösenord".

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-05 22:27

ahh, ska testa i morgon!

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-06 21:36

Icke, det funkar ej!
Hmm

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-06 21:56

Vad hände då?

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 09:03

Fönstret med änndra lösenord kommer upp, jag ändrar lösenord, sparar.
Loggar ut och försöker komma in igen med det nya lösenordet men icke...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 10:04
Ursprungligen av jcollin:

Fönstret med änndra lösenord kommer upp, jag ändrar lösenord, sparar.
Loggar ut och försöker komma in igen med det nya lösenordet men icke...

Har du några skumma tecken i lösenordet? Jag tänkte att det kanske blvit något galet med dina teckenupsättningar. Du kan ju prova sätta ett blankt lösenord bara för att testa.

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 13:17

Jag satte ett blankt lösenord, sparade och gick upp till högra hörnet för att byta användare. Skrivbordet snurrade bort precis som det skulle (och inte har gjort förut) men sedan blev det bara blått, inga ikoner dök upp. Gick inte att starta om, fick dra ur sladden.
Nu dyker de tre användaralternativen upp på skärmen. Klickar på mig, bilden durrar till och låser sig, det går inte att välja de andra användarna.
Gör omstart. Nu går det att klicka på admin-användaren, går tillbaka och klickar på mig själv igen. Bilden durrar till och låser användarna. Ny omstart...

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 13:29

När jag går in på konton för att ändra lösenord står det ändra lösenord om jag klickar på system adminstratör.
Klickar jag på mitt egna konto eller ett annat konto står det Återställ lösenord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 13:30

Och är det "Återställ" du väljer?

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 13:38

Japp, återställer och skriver in nytt lösenord. Omstartar men lyckas inte logga in.

Kommer du åt hemmappen för den andra användaren med admin-kontot? Finns den kvar lär de ju va lättast att skapa att nytt konto och sen flytta över de saker man vill ha kvar..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 13:49

Jag skulle nog installera ett rent system om det beter sig på det där viset. Eventuellt kan det röra sig om att netinfo-databasen (där lösenord sparas) fått galna rättigheter, i så fall kanske det kan räcka med att återställa (reparera) behörigheterna.

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 14:01

japp, prövade att skapa ett nytt konto men det beter sig på precis samma vis, det går inte att logga in.

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 14:09

Enda sättet verkar vara att dra över de mappar som går till skrivbordet åt system admin. Men, det verkar som att all mejlkorrenspondans är förlorad.

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 16:34

Nu krävs plötsligt lösenord till nyckelringen, och det jag har fungerar inte... Går det också att byta?
Kan jag ha fått något virus i burken?

Ifall din hemmapp finns kvar så finns sannolikt all data kvar också (Mail etc).

Se efter om du kan importera brevlådorna i admins mailprogram. Dom ligger under Bibliotek/Mail i din gamla hemmapp.

Att du skulle ha virus är väldigt osannolikt. Förmodligen har nåt blivit fel med konto-databasen som tidigare påpekats.

Har du provat att reperera behörigheterna som skrevs ovan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 17:02

Om du har en annan mac i närheten så kan du ju boota den krånglande som Firewire-disk (håll nere T) och för över allt till den andra. Sen ominstallation.

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 17:52

Kommer inte in i Netinfo eftersom lösenordet inte fungerar längre och dessotm hittar jag ingen ¨reparerafunktion¨.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 19:28
Ursprungligen av jcollin:

Kommer inte in i Netinfo eftersom lösenordet inte fungerar längre och dessotm hittar jag ingen ¨reparerafunktion¨.

Reparera behörigheter gör du i "verktyg->skivverktyg". Det återställer behörigheterna för alla systemfiler till vad de hade efter installation.

Tyvärr tror jag inte att det hjälper, det låter som att det är din netinfo-db som blivit korrupt. Det finns sätt att fixa det men det innebär en del terminalhackande.

EDIT: Kan ju iofs skriva hur man gör för att slänga den korrupta databasen och skapa en ny:

1. Starta om datorn i "singel user mode (håll nere cmd-s vid start)
2. Skriv följande:

$ /sbin/mount -uw /
$ mv /var/db/netinfo/local.nidb /var/db/netinfo/local.old.nidb
$ mv /var/db/.AppleSetupDone /var/db/.AppleSetupDone.old

3. Starta om
4. Nu kommer OS X att be dig skapa ditt användarkonto, använd samma namn som du angav förra gången (din nuvarande användare)
5. Skapa sedan evt andra konton med samma namn och i samma ordning som förra gången.

Lite "hackigt" och inte idiotsäkert med du slipper iaf installera om...

Senast redigerat 2007-06-07 22:47
  • Medlem
  • Strömsund
  • 2007-06-07 19:51

wow, ska jag tordas ge mig på det där!
Min första fråga talar nog om vilken hackarnivå jag ligger på, vilken knapp är cmd-s, äpple och s?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-07 20:23
Ursprungligen av jcollin:

wow, ska jag tordas ge mig på det där!
Min första fråga talar nog om vilken hackarnivå jag ligger på, vilken knapp är cmd-s, äpple och s?

Yep, äpple och s.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 22:46
Ursprungligen av jcollin:

wow, ska jag tordas ge mig på det där!
Min första fråga talar nog om vilken hackarnivå jag ligger på, vilken knapp är cmd-s, äpple och s?

Jag tror att det är bäst att du installerar om ditt system, välj "arkivera och installera" så ska dina gamla data sparas.

Bevaka tråden