Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hemsida

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 09:02

Har lagt upp en ny hemsida, byggt ett forum och uppdaterat myspace.
skulle vara kul att se vad ni tycker.

http://www.catherinemusic.se

http://www.catherinemusic.se/forum

http://www.myspace.com/catherinesweden

Är rätt grön på webdesign och hemsidebyggande, så man behöver lite konstruktiv kritik

//olof

Den verkar vara anpassad för en bredd på ca 1100-1200, vilket jag tycker är för brett.

Det är fortfarande väldigt många besökare som har skärmar med 1024x768. Åtminstone är det så på "mina" hemsidor. Men dina besökare har kanske stora skärmar allihopa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 09:46

Jag är en 1024 hatare.. haha
De som använder crt skärm och 1024 bord köpa ny dator.
Alla dagens bärbara använder minst 1280.

Tycker inte man skall fortsätta bygga sidor på höjden när man kan utnyttja bredden.
Plus att den här sidan får bara en minimal scroll på bredden för de med 1024.
Se det som en lite peak åt dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 10:08
Ursprungligen av olofd:

Plus att den här sidan får bara en minimal scroll på bredden för de med 1024.
Se det som en lite peak åt dem.

Mja, det kanske slutar med att de inte ens tittar på sidan? Och då blir det ju din förlust? Att pika sina användare kan vara lite vanskligt - en hemsida är en service man tillhanda håller för att underlätta för det som är intresserade. Och då borde man försöka göra det man har att säga så tillgängligt för så många som möjligt, annars kanske besökaren upplever konceptet som otillgängligt och ointressant?

Hur som helst. Jag säger som jag sa förra gången, tycker det fortfarande är lite för grötigt - men det är bättre nu när scrollen där nere är borttagen. Det är lite konstigt att du har 2 rader med länkar - en högst upp till vänster och en i mitten som ligger längst ner. Den uppe till vänster är fin och bra, lätt att läsa. Medans den i mitten där nere är grötig och iaf jag läser ihop den med reklambannern under. Varför inte samla allt på ett och samma ställe?

Sen stör jag mig lite på att bakgrundsbilden tar lita förmycket överhanden i hela alltet. Det vita teglet stiger upp i elheten och konkurerar direkt med texten om vad det är man ska titta på. Samt att killarna på bänken upplevs i det läget för grå. Fokus bort från tegel och mer på killarna?

Mina 2 cent.

Ursprungligen av olofd:

Se det som en lite peak åt dem.

http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O279293&i_word=pika

Det heter "pik". "Peak" är något annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 10:42

Okej.. Pik då.. och det är exakt vad jag vill ge dem
helt enekelt hatar jag 1024.

Två olika länkrader känns naturligt för mig, den uppe till vänster är externa länkar, tar dig ifrån hemsidan.

Dom nere navigerar dig i sidan, skall jag blanda dessa så rör det ju ihop det ännu mer, folk vill läsa blogg, klickar blogg och får en pop-up, nu är allt mer sammlat.

Bilden är med meningen redigerad för att bakgrunden skall synas, inte gubbarna, för då tas alldeles för mkt fokus från själva sidan.

Vi valde att ha en bild på oss själva i bakgrunden för att göra sidan enhetlig.
Om du tycker texten får konkurrans och blir svårläst så behöver du nog glasögon..
det finns inget ord jag inte kan uttyda.. hittar du något?

Jag ser inga grunder i din kritik överhuvudatget..
Att sidan är rörig? vart?
Jag vilel göra något nytt... visst kan jag skapa en php-nuke sida..
men herregud, hur uttjatat är inte det.. Den här sidan tycker jag man hajar till på..
är det inte det man vill, Dra till sig folks uppmärksamhet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 10:47
Ursprungligen av olofd:

Jag ser inga grunder i din kritik överhuvudatget..
Att sidan är rörig? vart?
Jag vilel göra något nytt... visst kan jag skapa en php-nuke sida..
men herregud, hur uttjatat är inte det.. Den här sidan tycker jag man hajar till på..
är det inte det man vill, Dra till sig folks uppmärksamhet

Oj, då var jag otydlig.

Det jag upplever som rörigt är det att det är flera element som konkurerar med varandra. Det är saker här och där och man blir alldeles villrådigt på var någonstans man ska klicka. Jag saknar ett tydligt fokus på var det är jag ska någonstans -

Istället för att haja till och få min uppmärksamhet så känns det mer som om det förvillar. Olika typsnitt och olika storlek gör att det är som att titta på en zebra.

Men för myspace-generationen kanske det här är det optimala. Man skriker högst med typsnitt och bilder. Och sålunda får man den uppmärksamhet man behöver.

Men vad vet jag - jag är nog för gammal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 10:51

du är nog för gammal...
Det är en sida full av media och lite text, klart det kan kännas rörigt.
Vi skulel kunnat göra en php sida som ser ut som 99musik.
Men hur personligt känns det.. och musik handlar om att sätta prägel.
Är det nått djur som ahr prägel är det nog just zebran

Jag använder 2 typsnitt på sidan

Helvetica neue ultralight
och Helvetica neue light

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 11:16
Ursprungligen av olofd:

du är nog för gammal...
Det är en sida full av media och lite text, klart det kan kännas rörigt.
Vi skulel kunnat göra en php sida som ser ut som 99musik.
Men hur personligt känns det.. och musik handlar om att sätta prägel.
Är det nått djur som ahr prägel är det nog just zebran

Jag använder 2 typsnitt på sidan

Helvetica neue ultralight
och Helvetica neue light

Jag tror att kontentan av den här tråden är att du tycker det är bra och du är nöjd. Och är du nöjd och känner att det är bra; Ja då är väl allt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 11:30

Nej, fel är aldrig nöjd, men tycker inte sidan är rörig, det gör du.
Det var det enda.. vill gärna se på förbättringar gällande innehåll o.s.v.

och vill gärna ha kommentarer på forumet och myspacen också

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-07 11:37

Kul att vilja ha konstruktiv kritik på sin sida, och sedan abslout inte tåla den.

Själv både jobbar jag med och undervisar i grafisk form, och tycker massa saker om din form, men det blir ju ganska meningslöst att skriva ner det eller hur?

...och som zthee sa: Är du nöjd så är du ju nöjd. Fas efterlys då inte konstruktiv kritik.

Rätt schyssta låtar dock...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 13:09

Klart jag klarar konstruktiv kritik.
Det handlar bara att jag gav svar och gav min åsikt om det han påpekade.
Plus att jag undrade lite vad han menade.
Ingen idée med konstruktiv kritik om du inte förstår den, eller hur?

Kom gärna och säg vad du tycker, zthee har redan fått mig att tänka om lite
och det tackar jag för, som sagt, jag har aldrig pysslat med webdesign förut
så hela grejen är ny för mig.

regristrera er gärna i forumet och se hur credit systemet fungera, hur man kan tjäna pengar på sina poster.

Ge mig din åsikt!

Om du hatar 1024 så tja, du tappar mig som besökare iaf. Min dator är 2 år gammal, jag tänker inte byta bara för att du anser att den är "dålig".

Och ja, sidan är rörig. Varför har ni annonser på erat bands hemsida? Det känns lite sådär. Först så ser jag bara navigationen längst upp till vänster, och måste scrolla och leta på sidan efter den andra navigationen. Inte bra mao. Tråkigt med att bilderna i galleriet är så små. Och varför har ni två olika bloggar, bägge helt separata från huvudsidan? Det hade varit fint med bilder på respektive bandmedlem vid deras presentationer så man vet vem som är vem. Sångtexterna känns som att man som ev. fan skulle vilja kunna kopiera, vilket inte går.

Designen som helhet är stilren, men det känns som att lite småsaker har missats. T ex så känns musikspelaren lite inklistrad, och marginalerna är inte helt 100 överallt. Svårt att få överblick över sidan när man måste scrolla och ha sig. Men vad gör killen som är bakom innehållet på sidan? (längst till vänster) Får inte han vara med?

Första intrycket utav myspacesidan är att den är ovanligt snygg för att vara just en myspacesida, men sen när man scrollar känner man igen sig.

Forumet känns väldigt generic, varför inte integrera det med resten utav sajten? Dessutom känns temat "tankat", och inte särskilt personligt. (ett tips när det gäller SMF: slakta bort finesser, det systemet innehåller sjukt mycket grejer man nästan aldrig använder. punBB är slaktat från början, men är krångligt att expandera efterhand) Och varför ska man kunna tjäna pengar på forumet? Det låter mest som att ni vill få folk att se erat namn så mycket som möjligt. Det blir lite väl mycket bizniz över det hela helt enkelt, vilket får mig att kila vidare.

Sen kan man ha en lång utläggning om varför Flash är djävulens påfund med, men det sparar jag till en annan gång.

Sen var det snacket om personlighet. Hur personlig är eran sida egentligen? Den är grå. Är ni gråa? På vilket sätt skiljer den sig från alla andra bandhemsidor? 99.se utstrålar också en personlighet, även om den inte sticker ut så mycket.

Btw, jag är 19 år. Jag hatar myspace.

Senast redigerat 2007-06-07 23:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 00:44

Yes, mina tankar om dina åsikter och missförstå mig inte, jag kan ta kritik.. men vill säga min åsikt och efetrsom denna tråd till 99% innehåller negativ kritik så tänker jag skriva vad jag tycker.
Först och främst tack för engagemanget och alla bra idéer, det är kanon att få andras åsikter.

Det första du säger är ang. 1024, jag har sagt min åsikt där, Jag anser att det är en utdöeende upplösning precis som alla plattskärmstillverkare sj verkar tycka..

Rörig sida för att den innehåller en annons, här är en missuppfattning som jag tycker är hemsk.. Bara för att vi gör och säljer musik så får vi inte lov att försöka tjäna pengar på det.
Att spela in en demo i en prffisionell studio kostar ca. 50.000 instrumenten vi har har ett värde av runt 100.000 plus alla timmar som ligger bakom, behöver jag säga mer?
Dom annonserna betalar för hela webplatsen och drar in ordentligt med pengar till bandet, så tycker (För tro mig, jag tycker också det ser fult ut) så är de nöjdvändliga.
Navigationen blir tydligare om du inte envisas med 1024... då ligger den där nere, snyggt integrerad.
2 olika bloggar.. en blogg med text, en med bilder.. jo.. jag hålelr med.. det är lite dumt, men tyvärr går våra mobiltelefoner bara att använda med den ena bloggen och tyvärr är den bloggen inte kontrollerad av oss.. så åter igen.. antingen skulel vi bara ha en blogg, med hälften så kul.. elelr så rör vi till det med 2 och ger besökaren mer.
Biler till press. komemr komma, och det skriver jag tydligt också (photo vill be taken soon)
Killen bakom innehålelt är vår sångare.. och han är i den bilden en del av bakgrunden..
jag ahr en förkärlek till felklippta bilder, dåligt tagna bilder och fel marginering.. det känns rätt att han står där bak.. och gör hela idéen med gyllene snittet försörs.. vilket jag gillar.

Eftersom vi inte är skrivna vid något förlag så vill vi ej att våra texter skall cirkulera på internet hur som.. därför går det ej att kopiera dem.. de som verkligen vill kan skriva av..
men tänk sj. om du uppfunnit något och ännu inte tagit patent på det.. hade du då låtit det kunna bli kopierat på internet?? vi är modiga som ens lägegr ut dem.

Forummet innehålelr många funktioner.. vi har ett street team som är aktivt på det och varenda funktion används idag.. ganska kul att det finns möjligheter till så mkt där.. de som tycker det är jobbigt.. behöver inte bry sig.. att posta och läsa i forummet är väldigt enkelt.

Pengar i forummet är till för att trigga street teamet.. dom promotar oss.. och får saker för det.. efetrsom vi inte kan betala t riktiga löner så är detta det bästa sättet.. och tro mig.. det funkar kanon.. dom promotar som galningar..

Ditt sista argumment är att det blir för mkt bizniz.. tillbaka till toppen av min post..
enda anledningen till att vi har vå musik på nätet är för att den skall spridas.. för att vi skall tjäna pengar och för att folk skall kunan uppskatat det vi gör.. annanrs kunde vi stått kvar i min mors källare för resten av livet.. det är klart musik är bizniz.. det är det för alla band, företag och folk.. Om du inte gillar det så behöver du läsa lite samhällskunskap.. allt kostar pengar.. därför måste man få in pengar..

Flash är ännu ett barn.. i nya versionen av flash är det hanterligt med PHP, ASP etc. det har ett meta-filter vilket gör att sökmotorerna nu plockar upp flashsidor. det blir bättre och bättre och har mkt mkt mkt större potensialler än HTML... Jag ser det som ngot väldigt positivt.. som verkligen kan få fantasin att bestämma hur sidan skall se ut.

Vi ser grå ut för att vi är ett rockband.. vi ser slitna ut för att det är vår image..
Du kanske tycker vi skall ha blommo och bin på sidan istället tillsammans med starka färger.. det tycker inte vi är snyggt... än en gång ett designval.. val som inte lika enkelt uppfattas med html..

En sak till påpekar du.. mp3 spelaren.. ja, designen på den vill jag VERKLIGEN förändra tyvärr är det den bästa spelaren som går att hämta.. och den är copyrightat till sitt utseende.. den får inte förändras.. tills jag byggt en sj som fungerar lika bra.. ja tills dess får funktionallitet gå före design i den frågan... det måste det.. för det är ju musiken som folk vill åt..

//olof

Ursprungligen av olofd:

Det första du säger är ang. 1024, jag har sagt min åsikt där, Jag anser att det är en utdöeende upplösning precis som alla plattskärmstillverkare sj verkar tycka..

Självklart blir det fler och fler som har högre upplösning på sina skärmar. Men, bara för att man har en skärm som klarar 1280, 1440, 1680 eller ännu mer, så betyder inte det automatiskt att man vill ha alla fönster maximerade till den bredden.

Du verkar sätta likhetstecken mellan skärmens upplösning och webbläsarfönstrets bredd, men jag tycker inte att man ska göra det.

Det finns många som föredrar att ha flera fönster från olika program synliga, och då har man kanske ett webbläsarfönster som är ca 1024 brett, trots att man har en skärm som klarar mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 12:20

bra poäng

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-11 14:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart blir det fler och fler som har högre upplösning på sina skärmar. Men, bara för att man har en skärm som klarar 1280, 1440, 1680 eller ännu mer, så betyder inte det automatiskt att man vill ha alla fönster maximerade till den bredden.

Du verkar sätta likhetstecken mellan skärmens upplösning och webbläsarfönstrets bredd, men jag tycker inte att man ska göra det.

Det finns många som föredrar att ha flera fönster från olika program synliga, och då har man kanske ett webbläsarfönster som är ca 1024 brett, trots att man har en skärm som klarar mer.

Word!
1024 kanske försvinner mer och mer på stationära datorer, men definitivt inte på bärbara som blir mindre och mindre. För att inte tala om alla små handdatorer/smartphones.
Det går dessutom att bygga flexiblel bredd.

Förklara för mig varför huvudsidan, myspace, bloggarna o forumet ska ha olika utseenden? Förklara varför framsidan är på engelska o bloggarna på svenska.
Enhetlighet och konsekvens är inte orden som jag tänker på. Annars gillade jag förstasidan även om jeppen till vänster nästan aldrig syns.

Intressant med diskussionen om sidbredd.

Har just avslutat en längre sådan för en organisations webbplats och här gick en vattendelare mellan mac- och windowsanvändare.

Mac-folket höll på ca 800 (centrerat) men en snygg "oändlig" bakgrund eftersom vi ofta har uppe en massa olika fönster och ingen körde någonsin i helskärmsläge. Själv lämnar jag om möjligt sidor som är bredare än ca 1 000.

Våra windows-vänner (vi kan kalla dem det eftersom diskussionen är avslutad - det blev 800!) körde allt i helskärmsläge och ville ha mer än en sträng i mitten.

När det gäller bredd finns det lite studier - se t ex http://www.baekdal.com/reports/actual-browser-sizes/

Til syvende og sidst handlar det nog om att känna sin målgrupp för att hamna helt rätt. I andra fall ha lite marginal för att passa så många som möjligt

Glömde ju skriva kommentarerna om hemsidan.

Jag gillar färgen svart och grått är snyggt, tycker jag!

Två saker som jag har lite kritiska synpunkter på – navigering och linjer

Navigering – själva navigeringslänkarna är tydliga men orden navigering känns solkiga. Jag tycker att man antingen ska göra ordet navigering tydigare eller ta bort det helt och hållet.
hållet.

Linjer – Att sidan känns lite rörig vid första anblicken tror jag beror på att det finns så många horisontella linjer som inte är parallella. Trottoaren och tegelväggen ger en horisontell linje över hela sidan. Sedan kommer textrutorna med sina linjer som inte är parallella med bakgrunden.

Jag inser att "räta upp" bilden inte är att tänka på men kanske kan man tona ut kanterna på textrutorna så att de inte får så skarpa horisontella linjer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 22:31

bra idé.. skall kolla på det, helt klart

1
Bevaka tråden