Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värme i MacPro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-06-04 22:52

Värmeutveckling är ju inget nytt för datorer.

Dessvärre har min MacPro stigit några grader, framförallt på grafikkortet. Jag har ett XT1900 och nu såhär i sommardagar är det omöjligt att använda vettigt. Datorn står ganska fritt (cirka 60cm fritt bakom och oändligt på framsidan). Ändå visar ATI overdrive en arbetstempratur i Windows på 80grader, runt 85-90 när man kör 3dX spel (BF2 exempelvis).

(OsX kräver ju inte så mycket GFX prestanda så det är ointressant än så länge).

Någon annan som haft problem? Ska jag byta ut kylningen på mitt ATI kort? Eftersom det ännu inte är sommar så blir jag ju lite orolig.

Ursprungligen av studiox:

såhär i sommardagar är det omöjligt att använda vettigt.

Betyder det att grafikkortsfläkten går för fullt hela tiden eller?

Precis min fråga - vad spelar det för roll att datorn är varm inuti så länge fläktarna inte stör. Datorn går ju inte sönder av värmen.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-05 10:42

Tyckte att den lilla detaljen behövdes.

Ja självklart går fläktarna för fullt - 90 grader är ingen arbetstempratur för någon kiselkrets!

Helt fel - Datorer går självklart sönder av hög värme, bara ett par grader för hög tempratur kan halvera livslängden eller ännu värre. Rätt tempratur i all elektronik ger mycket längre livslängd.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-05 12:31

Låter som en hög temeratur. Jag har min MacPro (förvisso med ett Geforce 7300-kort i ett skåp (nej, inte den helt optimala placeringen) och den blir aldrig varmare än 45 grader. Förvisso så spelar jag inga spel, men jag får nog säga att det verkar vara något tokigt. Antingen så har tempgivarna ballat ur, eller så tolkar mjukvaran datan fel.

Vad säger istat i OS X?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-05 23:10

Jag har också haft problem med värmen. Jag tror faktiskt att mitt grafikkort gick sönder utav värmen men efter ett utbyte så fungerar det bättre. Tror att jag ligger runt 69 grader när jag spelar i windows. I istat har jag inte set att man kan mäta grafikkort.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-07 12:47

Min "Idle" tempratur i Windows Vista är 80 grader (Se bild) detta utan någon som helst överklockning. Tidigare kunde jag överklocka ganska bra utan problem med CPU .

Värt att notera är att datorn är relativt tyst vid 80 grader. Det är när man spelar spel och den kommer upp i runt 85-90 som fläkten går igång på högvarv..

  • Oregistrerad
  • 2007-06-13 19:53

problem solved. Efter en nedmontering av kortet och fram med stora skruvmejslen så hittade jag ett tunnt-tunnt lager damm inne i fläkthuset. Väl borta så lungnade sig datorn o ligger på runt 59-60 grader i IDLE nu *Phew*

1
Bevaka tråden