Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mini behöver en tune up

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-07 10:23

Nu börjar kag bli trött på att min Mac Mini är så slö. Den är nu drygt ett år gammal och börjar få problem med att få saker att flyta. Jag har bara fyllt den 80 GB stora hårddisken till hälften, få program körs i bakgrunden och trots det anser jag att den jobbar lite långsamt än vad den brukade. Ja, det är naturligt för en dator ett bete sig så men finns det några saker jag kan göra så att den får tillbaka sin fart och skärpa?

Ett annat problem jag haft på sistone är att Safari stänger av sig för mig alldeles för ofta. Den snurrande "loading"-ikonen dykler upp och så hakar sig programmet. Det sker främst när jag kollar på streamat material som från t. ex. YouTube eller Gametrailers.
Jag kan enkelt gå ner i docken och välja "Force Quit" men jag slippe ju helst att det överhuvudtaget skall hända. Jag har äve prövat att göra motsvarigheten till "ta bort tillfälliga Internet-filer" som man gjorde på PC men det verkar inte vara där problemet ligger heller. Safari gjorde aldrig såhär förr oc var väldigt stabilt så jag är lite fundersam över vad som skett.

Så det är mina frågor.
1. Kan jag trimma min Mac Mini med enkla men och hur?
2. Varför är Safari plötsligt instabilt och låser sig? Hur löser jag det?

Min Mac Mini:
1,8 ghz core duo
512 RAM
80 GB HD

Det är väl det som är det mest primära.

Mer minne! 512 är för lite.

Uppgradera internminnet till 2GB RAM så kommer du se en helt ny dator.

Läs mer om RAM vs Hårddisk här:
http://www.99.se/1288706-post10.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-07 10:55

Jag kikade in på Applestore för någon vecka sen men där kund ejag inte hitta något om att uppgradera sitt RAM i en Mini. Därför började jag undra om det ens var möjligt på just denna maskin. En tanke som å ena sidan kan te sig underlig.

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=BCBCF4A&node=home/mac_accessories/memory

Att RAM-utökning skulle ge bättre prestanda är en no brainer. ^_^
Men jag tycker inte jag lagt in så jäkla många nya program sen starten. Jag anser att jag hållit min Mini väldigt "clean" och inte tryckt in saker i den. För det har fungerat bra i säkert 3/4 år. Är detta även skälet till att Safari plötsligt hänger sig?

Ursprungligen av Dogma:

Jag anser att jag hållit min Mini väldigt "clean" och inte tryckt in saker i den. För det har fungerat bra i säkert 3/4 år.

Om det har fungerat bra under lång tid, och sedan plötsligt börjar fungera sämre, så har du nog ändrat något, eller installerat något nytt...

En väg att prova är att göra en ominstallation, och välja alternativet "Arkivera och installera". Då får du ett nytt och fräscht system, men behåller alla installerade program.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-07 10:58

Jag haja inte allt för mycket om det där med länken om hårddisk och RAM men det var mer av en förklaring vad som sker. Men om vi utgår från att alla problem löser sig med RAM-utbyggnad. Var finner jag dem om inte Applestore/Apple Centers kan hjälpa mig med det och vad kostar det?

Ursprungligen av Dogma:

Var finner jag dem om inte Applestore/Apple Centers kan hjälpa mig med det och vad kostar det?

Här, t.ex:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944691

Eller här:
http://prisjakt.nu/#rparams=ss=PC5300

Ursprungligen av Dogma:

Jag haja inte allt för mycket om det där med länken om hårddisk och RAM men det var mer av en förklaring vad som sker. Men om vi utgår från att alla problem löser sig med RAM-utbyggnad. Var finner jag dem om inte Applestore/Apple Centers kan hjälpa mig med det och vad kostar det?

Min poäng var att RAM är typ en miljon gånger så snabbt som disk. Eftersom din Mac mini använder internminnet som grafikminne dessutom har du nog inte många MB ledigt för att köra program.

jag kör med 2GB RAM på min mini som jag har som medaspelare ifs. men tro mig. den är inte slö. investera lite RAM så ska du se på en fräshare mini. du bör minst ha 1GB RAM men 2GB för att leva livet lite extra

Jag kan skriva under på att skillnaden på en Intel Mac Mini mellan 512 och 2 GB är enorm - en helt annan dator. Hade tidigare en Mini G4 och där var inte skillnaden lika stor. Anledningen? Rosetta.

Köp 2 GB minne till din Mini och du kommer vara hur nöjd som helst!

Min erfarenhet:

1 Gb Minne minst
Extern FireWire Hårddisk som startskiva. (bara att byta hårddisk gjorde datorn snabb direkt) Mac mini HD snurrar runt 5400 varv, min WF HD snurrar runt 7000. Det blir skillnad.

1
Bevaka tråden