Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar kring iMac och gamla program

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!!

Om det här hamnar på fel ställe får väl någon snäll admin flytta den här tråden..

Jag funderar på att köpa mig en iMac 20" av senaste snitt, och funderar på prestanda,
man har ju läst en hel del om hur slött det ska gå med rosetta, men jag som har en G4 1,42 mac mini idag, borde väl uppleva att office, coreldraw och photoshopelements i alla fall inte går saktare än vad de gör på G4'an?

Tyvärr så finns ju inte corel i universal binary och lär väl aldrig göra det, och köpa "rikiga" photoshop..nej det gör jag bara inte såna behov har jag inte för mina amatörbilder, är glad om elements 4 tuffar på i någorlunda bra takt... office, ja det kör jag så lite så det spelar mindre roll..

nu slutar jag svamla och säter mig och väntar på massor av kloka svar från mina kloka macvänner!

Det låter inte som om det ska vara några problem. Rosetta är en väldigt effektiv dynamisk maskinkodsöversättare. Skulle det ändå uppstå problem kan du ju ha kvar din Mini och köra för det.

Angående alternativ till Photoshop uti fall att Photoshop Elements skulle gå alltför långsamt finns ett intressant nytt program som heter Pixelmator och ser ut att lanseras inom kort.

Hinka i massor med minne så ska det flyta på bra.

Ursprungligen av irrelogical:

Hinka i massor med minne så ska det flyta på bra.

Och med "hinka i mycket minne" hurmycket menar du då? Räcker inte det med 1 gig som sitter som standard? Har ju 1 gig i minin och det flyter ju på bra, kräver rosetta så pass mycket mer minne, undrar en okunnig....

1 GB ska inte vara några problem, men se det som att mer inte skadar.

Att köra många saker på en gång - i synerhet genom Rosetta (PS Elements, Office 2004 etc som inte är Intel-anpassade) lär dra lite kräm. En extra GB utöver standard lär nog märkas tydligt. Annars får du väl ta det lite lugnt och inte ha allt uppe på en gång. Svårt, jag vet, då OS X inbjuder till att göra allt på samma gång!

Kolla på vad det kostar att köpa till RAM direkt resp i efterhand:

Normalt sitter 2x512 MB som måste plockas ut vid egen uppgradering. Dessa kretsar är väl i princip värdelösa? Om inte annat kräver det tid och ork att lägga upp dom på Blocket och kanske få någon hundring styck för dom. Tillkommer 2x1 GB från lämplig leverantör. Kostnad hos exmpelvis Crucial är ca 68 Euro plus svensk moms plus frakt (http://www.crucial.com/eu/store/listparts.aspx?model=iMac+2%2E16GHz+Intel+Core+2+Duo+%2820%2Dinch%29 "Local VAT rates applied during checkout for selected EU countries.")

Att låta Apple sätta in 2x1 GB från början kostar +1700 kr enligt AppleStore.

Du tjänar nog en knapp tusenlapp på att vara miljösvin...

Självklart kan man vänta ett tag med minnesuppgraderingen då det nog funkar ganska bra för dig i alla fall. Kanske att det är bättre att satsa på uppgradering av grafikminnet från 128 till 256 MB? Detta går ju inte att göra i efterhand och kommer garanterat att öka både andrahandsvärdet och säkra maskinen för kanske ytterligare ett års längre drift utan behov att köpa ny dator om säg tre eller fem (eller varför inte tio*) år.

(* Det är fortfarande många G3or och G4or som fungerar felfritt och dessutom är användbara 8-9 år efteråt. Min egen PM G4 är från 1999).

hur svårt är det att plocka i mer minne vid ett senare tillfälle i en iMac, har gjort det själv på minin och det en "intressant" upplevelse... tänker nog mig att köra med 1 gig till att börja med i alla fall, tänkte köpa den i butik om det blir av med ett köp. Tänker mig att det i så fall är bättre att själv pilla i minne än låta pc-city folket skruva i min nya maskin.

Jag kan nog inte se mig köra både office och photoshop elements samtidigt, har ju inte gjort det hittils och tror inte jag kommer att göra det sen heller, de gånger jag kluddar (ja det är på den nivån, jag lovar) i elements så kör jag inte något annat just för att jag vet att elements kräver rätt mycket.

1
Bevaka tråden