Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här samlar vi allt snacka för er som är lyckliga nog att ha beställt en av de nya MacBook Pro-modellerna som lanserades igår, tisdag 5 juni.

Fritt fram att jämföra spårningsstatus och konfigurationer och tävla om vem som får den först

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-06 10:15

Yay.. first post (efter Adrian förstås)!

Beställde som sagt 2 stycken 17" med 160Gb 7200rpm diskar och high res-skärm (HD?).
Enligt orderbekräftelsen så ska det ta 3 dagar att bygga och 3-8 dagar för leverans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 23:59
Ursprungligen av Kekkster:

Yay.. first post (efter Adrian förstås)!

Beställde som sagt 2 stycken 17" med 160Gb 7200rpm diskar och high res-skärm (HD?).
Enligt orderbekräftelsen så ska det ta 3 dagar att bygga och 3-8 dagar för leverans.

Hmm jag har beställt samma som du (med glossy-skärm) och enligt min orderbekräftelse ska leveransen ta 10-11 dagar (byggtid 3 dar)! Vad kan detta bero på måntro? Skickas min från Australien med cykeltaxi och din från Skövde med jetplan, eller vad?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-07 12:21
Ursprungligen av Nirre:

Hmm jag har beställt samma som du (med glossy-skärm) och enligt min orderbekräftelse ska leveransen ta 10-11 dagar (byggtid 3 dar)! Vad kan detta bero på måntro? Skickas min från Australien med cykeltaxi och din från Skövde med jetplan, eller vad?

Loggade in för att kolla min beställningsstatus och under "Leveransmetod" står det "Snabbleverans". Kan bero på att det är en företagsbeställning, vad vet jag!

Nu har 15" med 7200rpm hårddisk helt plötsligt en leveranstid på 4-6 veckor... Övriga diskar ger dock fortfarande 3 dagar. Undra om otåligheten ska få bedra visheten så man beställer med enbart 5400rpm..... Inget lätt beslut.

Jag har beställt en femtontummare och väntar med spänning på leverans.

15" (matt) 2,2GHz med 160GB 5400rpm som tillval!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-06 14:20

2.2GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
120GB Serial ATA Drive@5400rpm
SuperDrive 8x
15 Glossy Widescreen Display
No Modem
No Optional S/W
BkLit Keyboard/Mac OS-S
Country Kit-SWE

Beställd i går kväll.

Funderade mycket på matt eller glossy, men bestämde mig för en glossy.

2,4 GHz, 160gb 5400rpm, glossy

Väntar med spänning!

Jag utgår ifrån att alla som beställt online via AppleStore har valt att köpa med Klickback så ni får tillbaka 1,5% på priset

http://www.klickback.se/3-Apple%20Store%20Sverige.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 14:18
Ursprungligen av Björnström:

Jag utgår ifrån att alla som beställt online via AppleStore har valt att köpa med Klickback så ni får tillbaka 1,5% på priset

http://www.klickback.se/3-Apple%20Store%20Sverige.html

Självklart! Beställde den billigaste varianten, den här gången till mig själv. En härlig känsla. Nu ska den gamla PowerMac 400 få pensionera sig...

Ursprungligen av Björnström:

Jag utgår ifrån att alla som beställt online via AppleStore har valt att köpa med Klickback så ni får tillbaka 1,5% på priset

http://www.klickback.se/3-Apple%20Store%20Sverige.html

Jag kom inte på det förrän i torsdags, så jag avbokade min, och bokade om den igår morse via klickback.
Fast nu har de ändrat under sommaren,så att man får 30 poäng / 100:- istället för 15 poäng...
Fick 7791 poäng för mitt datorköp Så nu kan jag skaffa en gratis shuffle, eller ska jag spara ihop till en Nano 4 GB som ska matcha min snart inköpta datorväska/sleeve?

Nu är bara frågan vilken färg man ska skaffa? Grön eller blå?

MBPn kommer f ö att skickas 22a juni nu och levereras 3-4e juli, men det var värt att vänta ett par dagar för nästan 8000 klickbackpoäng
Har iof bara 8075 allt som allt, men ska ut och resa snart, så där tjänar man ju in lite till.. och sen behövs det nya färgpatroner..

Ursprungligen av PiktorPucci:

Jag kom inte på det förrän i torsdags, så jag avbokade min, och bokade om den igår morse via klickback.
Fast nu har de ändrat under sommaren,så att man får 30 poäng / 100:- istället för 15 poäng...
Fick 7791 poäng för mitt datorköp Så nu kan jag skaffa en gratis shuffle, eller ska jag spara ihop till en Nano 4 GB som ska matcha min snart inköpta datorväska/sleeve?

Nu är bara frågan vilken färg man ska skaffa? Grön eller blå?

MBPn kommer f ö att skickas 22a juni nu och levereras 3-4e juli, men det var värt att vänta ett par dagar för nästan 8000 klickbackpoäng
Har iof bara 8075 allt som allt, men ska ut och resa snart, så där tjänar man ju in lite till.. och sen behövs det nya färgpatroner..

har aldrig använt klickback, kanske skulle ha gjort det nu egentligen då =P iPod på köpet mer eller mindre hade ju inte skadat. fast å andra sidan ger ju mecenatrabatten ännu mer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 22:38

Hej alla! Nu sitter jag och väntar på min första Mac på många år:

2.4GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
160GB Serial ATA Drive @ 7200
SuperDrive 8X
MacBook Pro 17-in Hi-Res WideS

Beställde den 11:e och fick idag leveransstatus: Förberedd för avsändning. *ler* Jag känner mig som ett litet barn före julafton.Har någon annan sett det meddelandet och hur lång tid tog det innan det ändrades?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-17 22:46
Ursprungligen av Kamidev:

Hej alla! Nu sitter jag och väntar på min första Mac på många år:

2.4GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
160GB Serial ATA Drive @ 7200
SuperDrive 8X
MacBook Pro 17-in Hi-Res WideS

Beställde den 11:e och fick idag leveransstatus: Förberedd för avsändning. *ler* Jag känner mig som ett litet barn före julafton.Har någon annan sett det meddelandet och hur lång tid tog det innan det ändrades?

Tror mitt låg ett dygn ungefär. Så här ser min status ut:

16 jun 2007 22:37 Shanghai Shipped From Originating Depot
15 jun 2007 20:02 Shanghai Consignment Received At Transit Point
15 jun 2007 18:15 Shanghai Consignment Picked Up

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-06 19:47

Sprang till lokala Apple-handlaren igår direkt efter jobbet för att beställa en. Min första mac, har väntat ett tag på att switcha nu, hade planerat att slå till så fort de uppdaterade Macbook Pro:n.

Blev den billigaste varianten med matt skärm och utan några tillval.

Så nu hoppas jag att den kommer i början på nästa vecka!

Beställde en standard 15" 2.4 GHz från MacForum, som trodde att den borde komma på måndag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 22:54

Äsch. Beställde den billigaste varianten igår, med större HD (160). Men nu börjar man ångra sig.. Eftersom beräknad leverans är 19 juni... HD tror jag man kan byta ut i efterhand iaf med lite mejslar och pill. Eller? Jag tog matt skärm eftersom jag jobbar proffesionellt med foto och då är inte glossy att tänka på. Sedan tycker jag glossy är störig vid starkt ljus runt i kring. Men visst, den ser ju mer "glossy" ut för de som står och avundas runt i kring dig. Trycker väl i lite mera RAM om jag ska börja klippa film med den. Har kört en gammal PB G4 i snart 4 år. Trots mycket måndagsfel så har den gnetat på i oändlighet. Varje dag (senaste 1.5 åren med en 24" Dellskärm). Nu får den en stilla pension hos min sambo som surf och Word-dator, innan den tar en sista suck och ger upp. Ev. så kostar jag på den ett piratbatteri för lång och trogen tjänst. Beställde min via Applestore.

Ursprungligen av c5j:

HD tror jag man kan byta ut i efterhand iaf med lite mejslar och pill. Eller?

Ja, det borde gå bra, det brukar komma ut bra guider på iFixit, jag har använt deras guider för att byta hårddiskar i iBookar ett antal gånger. Dock bryter du garantin om du gör det (du kan låta en aktoriserad firma göra det mot en kostnad och bevara garantin tror jag).

Om jag hade råd att skaffa en MBP idag skulle jag köpa med vanlig 160 GB 5400 rpm och senare byta ut den själv mot t.ex. WD:s 250-giggare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 13:51
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det borde gå bra, det brukar komma ut bra guider på iFixit, jag har använt deras guider för att byta hårddiskar i iBookar ett antal gånger. Dock bryter du garantin om du gör det (du kan låta en aktoriserad firma göra det mot en kostnad och bevara garantin tror jag).

Om jag hade råd att skaffa en MBP idag skulle jag köpa med vanlig 160 GB 5400 rpm och senare byta ut den själv mot t.ex. WD:s 250-giggare.

Jag mailar med en återförsäljare om tillläggspris på att leveransmotera (för att behålla garantin) en WD Scorpio 250 GB 5400 RPM. Väntar ivrigt på att få lägga en beställning!

Ursprungligen av Solid:

Jag mailar med en återförsäljare om tillläggspris på att leveransmotera (för att behålla garantin) en WD Scorpio 250 GB 5400 RPM.

Oh, nice. Rapportera gärna tillbaka om hur disken verkar, det var någon som undrade över den i en annan tråd bara häromdagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 14:44
Ursprungligen av Adrian B:

Oh, nice. Rapportera gärna tillbaka om hur disken verkar, det var någon som undrade över den i en annan tråd bara häromdagen.

Absolut! Det enda testet jag hittade, som dock borde ge en del kött på benen, är detta:
http://www.tomshardware.com/2007/06/04/wd_brings_250_gb_hdds_to_notebooks/

I nedstående jämnförelse så verkar ju WD's 250 GM 5400 RPM bara ca 10% långsammare än SM's 160 GB 7200 RPM trots att den är 50 % större, sånt gillar vi!
http://www23.tomshardware.com/storage25.html

Dessutom känns det bra i själen att ha en intern WD i sin dator när man har två externa WD MyBook Pro 500 GB FW800 som fillagring hemmma!

Ursprungligen av Solid:

Absolut! Det enda testet jag hittade, som dock borde ge en del kött på benen, är detta:
http://www.tomshardware.com/2007/06/04/wd_brings_250_gb_hdds_to_notebooks/

Japp, känner till testet

Ursprungligen av c5j:

Äsch. Beställde den billigaste varianten igår, med större HD (160). Men nu börjar man ångra sig.. Eftersom beräknad leverans är 19 juni...

Jag tror inte du får datorn snabbare via Applestore för att du beställer standard. Det är samma leveranstid för "billigaste" MBP med 160GB 5400rpm som standard. Datumet för leverans är ju när du ska ha datorn hos dig. De dagara som står på Applestore är hur länge det dröjer innan datorn skickas. Sen tar transporten ett par dagar.

La min beställning igår, valde glossy och snikvarianten av macbook pro! Kan knappt vänta tills den levereras..!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-07 12:28

Levererade precis ut vad jag misstänker var sveriges första 15" Macbookpro 2.4Ghz till en kund, någon kommer bli glad när han tar studenten imorgon!

  • Medlem
  • 2007-06-07 13:08

Jag hämtar min 15" 2,4 Ghz med matt skärm i eftermiddag

Ursprungligen av bbus:

Jag hämtar min 15" 2,4 Ghz med matt skärm i eftermiddag

Kan du ta ut den i solskenet en stund och sen rapportera hur den fungerar utomhus?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-07 14:02

HMPF...

Nu uppdaterades min lev.status till detta..
Beräknad avsändning: 12/6
Beräknad leverans: 21 - 22/6

  • Medlem
  • 2007-06-07 21:32
Ursprungligen av Adrian B:

Kan du ta ut den i solskenet en stund och sen rapportera hur den fungerar utomhus?

Hann aldrig komma ut idag. Får kolla den i solen i morgon.

Bevaka tråden