Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZFS i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 158 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sun har officiellt gått ut med att Leopard skall ha ZFS som "huvudfilsystem".

http://www.macrumors.com/2007/06/06/zfs-to-become-default-file-system-in-leopard/

Damn! Fattar inte varfördet är coolt, men folk säger att det ska vara det....

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-07 15:13
Ursprungligen av Leftrustle:

Damn! Fattar inte varfördet är coolt, men folk säger att det ska vara det....

Fanns lite kommentarer på osnews från folk som har bättre koll på det, jag har inte så bra koll på fördelarna med bättre metadata osv däremot vet jag hur det fungerar mer fler diskar, datapools, raid-funktionalitet osv, men det gör sig ju bättre om man nu har flera diskar, och därför på servrar. Men timemachine bygger väl antagligen på zfs snapshots. Det fanns någon smartare form av cache i ZFS med, hur den fungerar vet jag inte, däremot vet jag att ZFS ÄTER minne, på x86 kan det bara använda 512MB ram och därför avråds man från att köra det överhuvudtaget, på AMD64 kan det använda mer och där fungerar det ju, men ja, minne trivs det med =P

Nej jag kan inte heller påstå att jag fattar allt som Wikipedia skriver om det, men bra skall det nog bli... Gissar att Time Machine kommer att dra nytta av det.

En väldigt trevlig nyhet, tror jag. Jag kan för lite själv, men folk jag litar på verkar gilla ZFS, så det räcker för mig (bland annat Siracusa på Ars Technica har varit väldigt positiv).

I den här tråden länkas det till en intressant artikel i ämnet från Ars Technica: ZFS and OS X, growing closer all the time

Här är en gammal diskussion kring ryktet om ZFS i Leopard: ZFS i Leopard ?

Man kan ju undra om Jobs gick i taket nu när Sun läckt detta före WWDC.

Ursprungligen av Adrian B:

Man kan ju undra om Jobs gick i taket nu när Sun läckt detta före WWDC.

Huvuden lär rulla.

Jag började också titta på Sun-filmen, men den var sjukt seg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 15:36
Ursprungligen av Hagge:

Varför skulle huvuden rulla? Som sagt, inte Apple som har uppfunnit det, Sun har inte gjort det åt Apple, och Sun lär inte få något för det (mer än större kännedom för namnet möjligtvis.)

Tja, det är ju in orimligt att tänka sig att Sun gör en del konsulttjänster åt Apple vad det gäller att porta ZFS till Mac OS.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-07 15:54
Ursprungligen av lobStar:

Tja, det är ju in orimligt att tänka sig att Sun gör en del konsulttjänster åt Apple vad det gäller att porta ZFS till Mac OS.

ZFS finns väl redan i cvs-versionen av freebsd 7 tror jag, så de borde väl inte ha så mycket jobb. Men visst, möjligt att Apple betalar Sun för någon form av hjälp.

Jag är mest bara lite anti till "omg apple kommer bli så sura när sun berättar om deras nya uppfinning!" ;/

Ursprungligen av Hagge:

Jag är mest bara lite anti till "omg apple kommer bli så sura när sun berättar om deras nya uppfinning!" ;/

Om nu ZFS är en av de stora nyheterna i Leopard oc Sun har läckt det så är det ju inte så svårt att tänka sig att Jobs inte blir så glad? Jag skulle iallafall vilja tala om det själv

Men det handlar ju bara om spekulationer

Ursprungligen av Hagge:

ZFS finns väl redan i cvs-versionen av freebsd 7 tror jag, så de borde väl inte ha så mycket jobb. Men visst, möjligt att Apple betalar Sun för någon form av hjälp.

Jag är mest bara lite anti till "omg apple kommer bli så sura när sun berättar om deras nya uppfinning!" ;/

Surheten består inte att SUN spiller bönor om SUNs teknologier och planer. Surheten från Apples sida skulle består i att SUN sladdrar *om Apples planer*.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-07 15:27
Ursprungligen av Adrian B:

Man kan ju undra om Jobs gick i taket nu när Sun läckt detta före WWDC.

Frågan är varför Sun skulle bry sig =P

På OSnews var någons spekulation att Schwartz ville släppa det själv innan Steve gör det eftersom Steve säkerligen kommer hypea det som fan men utan att nämna att det är någon annan som har gjort det...

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, så vi kanske ropat hej för tidigt?

(Och så länk till Grubers text för källhänvisningens skull.)

Jag minns inte var jag länkade till det hela, kanske var på macrumors? I vilket fall som helst så kan man inte boota ZFS officiellt ens i Solaris ännu, så tja.. Går väl iofs att fixa med lite trixande redan nu men om inte Sun kan det så kommer ju inte Apple kunna göra det. Men nu är det ju några månader kvar till releasen av Leopard och tills dess kanske det är bootbart.

Ursprungligen av staed:

Huvuden lär rulla.

Jag började också titta på Sun-filmen, men den var sjukt seg.

Varför skulle huvuden rulla? Som sagt, inte Apple som har uppfunnit det, Sun har inte gjort det åt Apple, och Sun lär inte få något för det (mer än större kännedom för namnet möjligtvis.)

Hade Sun fått välja hade ZFS säkert varit exklusivt för Solaris och något de själva kunde marknadsföra som något som gjorde Solaris till ett mycket bättre operativsystem än alla andra. Nu satsar ju dock Sun på överlevnad och försöker fixa denna genom att släppa alla deras produkter under någon opensourcelicens, så även filsystemet, och därför kan ju vem som helst som accepterar licensvillkoren använda det.

Ursprungligen av bossep:

Hur kommer det att fungera om du 1) Uppdaterar systemet från 10.4.10? 2)Lägger 10.5 på en separat på en annan disk i burken samtidigt som du kör HFS+ på din gamla disk?

1) Du lär behöva installera om. 2) Lär fungera fint.

Ursprungligen av Björnström:

Det låter grymt bra. Tror inte folk i allmänhet kommer förstå hur najs det är förrän det är verklighet. Underlättar ju jobbet för oss med servrar rejält. Najs!

Å andra sidan förstår jag inte varför man skulle köra en server i OS X istället för Solaris ifrån början =P

Ursprungligen av acke:

Frågan är hur det är med bakåtkompabiliteten. Vet inte hur det är med er men jag tror att användare är sådär sugna på att få köra väntleken med alla stora programutvecklare igen.

Sedan har jag hört ZFS inte alltid är det bästa för klientdatorer.

Vad skulle man behöva vänta på? Enda problemet är väl att det är case sensetive men det är ju HFSX+ med, jag kör HFSX+ eftersom jag inte kunde tänka mig att det skulle vara några problem, men det är det uppenbarligen med Photoshop CS3 beta och Warcraft 3 ROC+TFT. Men jag har löst det genom att skapa en sådan imagefil av en enhet med HFS+ som filsystem istället och har installerat applikationerna i denna.

Senast redigerat 2007-06-07 15:45

Allas vår Gruber är dock inte imponerad:

Citat:

I think Mac Rumors is reading a lot into just one word, “the” vs. “a”. We already knew that ZFS is going to be a supported file system in 10.5; that may well be all that Schwartz is referring to. Schwartz doesn’t use the word “default”.

Har inte sett filmen, så jag vet inte.

Ah, så vi kanske ropat hej för tidigt?

(Och så länk till Grubers text för källhänvisningens skull.)

Jag vet inte... Det är skillnaden mellan "ZFS kommer att vara filsystemet i OS X" eller "ZFS kommer att vara ett filsystem i OS X". Ganska stor skillnad tycker jag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-06 21:08

"...Become the filesystem in OS Ten" säger han i Videon.

Ursprungligen av Sidde:

"...Become the filesystem in OS Ten" säger han i Videon.

Ok, låter bra. Jag orkar inte titta, alla keynotes förutom Steves är så jäkla... torra.

Ursprungligen av Sidde:

"...Become the filesystem in OS Ten" säger han i Videon.

http://news.zdnet.co.uk/hardware/0,1000000091,39287439,00.htm?r=1

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 21:56

Hur kommer det att fungera om du 1) Uppdaterar systemet från 10.4.10? 2)Lägger 10.5 på en separat på en annan disk i burken samtidigt som du kör HFS+ på din gamla disk?

Ursprungligen av bossep:

Hur kommer det att fungera om du 1) Uppdaterar systemet från 10.4.10? 2)Lägger 10.5 på en separat på en annan disk i burken samtidigt som du kör HFS+ på din gamla disk?

1. Du fortsätter köra HFS+ eller UFS eller någon av de filsystem Mac OS X redan har stöd för. Kommer det en möjlighet att konvertera filsystemet till ZFS kan du göra det om du vill.

2. Du kör HFS+ på den gamla disken och HFS+, UFS eller ZFS beroende på vad du föredrar på den separata disken.

Ursprungligen av Hagge:

1) Du lär behöva installera om.

Varför? Finns det någon information som tyder på att stödet för HFS+ försvinner i Leopard?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-07 15:55
Ursprungligen av Marcus K:

Varför? Finns det någon information som tyder på att stödet för HFS+ försvinner i Leopard?

Nej, men han lär ju inte kunna byta filsystem på sin disk från HFS+ till ZFS utan att det blir problem, låter väl lite väl optimistiskt att tro att man skall kunna köra något konverterarprogram. Så det blir väl ominstallation med ZFS som gäller om man nu vill köra det istället.

Om det bara är på en annan disk eller så är det ju lugnt dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-08 18:33
Ursprungligen av Hagge:

Nej, men han lär ju inte kunna byta filsystem på sin disk från HFS+ till ZFS utan att det blir problem, låter väl lite väl optimistiskt att tro att man skall kunna köra något konverterarprogram. Så det blir väl ominstallation med ZFS som gäller om man nu vill köra det istället.

Om det bara är på en annan disk eller så är det ju lugnt dock.

Det är just vad jag frågar mig. Om jag vill konvertera till ZFS (vilket man naturligtvis vill) och installera ovanpå 10.4.10 så lider man alla risker i världen att få ett helvete innan man rätt ut allting.:(

Ohhhh va coolt! Det pirrar i kroppen! Sun har lite coola videos på hur ZFS funkar och det ser fantastiskt ut! Kan tänka mig att Steve har haft ett tråkigt snack med killen. Frågan är nu om detta var DEN hemligheten eller om vi kan förvänta oss fler?!..

Jag kan tänka mig några till..

Ursprungligen av Rytterfalk:

Ohhhh va coolt! Det pirrar i kroppen! Sun har lite coola videos på hur ZFS funkar och det ser fantastiskt ut! Kan tänka mig att Steve har haft ett tråkigt snack med killen. Frågan är nu om detta var DEN hemligheten eller om vi kan förvänta oss fler?!..

Jag kan tänka mig några till..

Kanske en länk till video...

Ursprungligen av Hunter78:

Kanske en länk till video...

http://www.opensolaris.org/os/community/zfs/demos/basics/

Där har du någon, jag vet att det fanns ett gäng med ljud där någon utvecklare satt och demade alla gottebitarna på hur pool funkade (kanske det är denna?!) och hur man använde det, hur man "formaterade" en disk (även om det nu skiljer sig enormt mot hur det funkar idag, allt går ju mer eller mindre i realtid med ZFS). Hittar jag de första videosarna så lägger jag in dem också.

ZFS är stort! ZFS är GRYMT!

Senast redigerat 2007-06-07 12:19

Det låter grymt bra. Tror inte folk i allmänhet kommer förstå hur najs det är förrän det är verklighet. Underlättar ju jobbet för oss med servrar rejält. Najs!

Till er som är nya i tråden, observera även inläggen som pekar på att det kanske var MacRumors som övertolkade Suns uttalande.

Att 10.5 ska innehålla ZFS är det ju ingen fråga om, det är redan känt, frågan nu var om det ska vara huvudalternativ.

Spelar det någon roll om det inte är huvudalternativet om det är god support för ZFS? Då kan dem som vill använda det gör det.

Ursprungligen av bjelkeman:

Spelar det någon roll om det inte är huvudalternativet om det är god support för ZFS? Då kan dem som vill använda det gör det.

Jo, nog spelar det en viss roll om Apple väljer att byta förvalt filsystem, det händer inte varje dag.

  • Medlem
  • 2007-06-07 00:47

Vad är grejen?

Bevaka tråden