Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan iTunes slänga mp3-original?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 16:22

Om jag låt oss säga har över 1000 låtar i iTunes som jag bara gett betyg ett och därmed bara tar upp onödig plats på datorn, finns det då något sätt (ett script tex.) som gör att iTunes kan radera alla dessa originalfiler (den mp3-fil som ligger i mappen musik) på egen hand på ett smidigt sätt så de hamnar direkt i papperskorgen? Är ute efter en sådan lösning eller något liknande. Någon som vet om det finns? Lite jobbigt att behöva leta upp över 1000 låtar på datorn en och en...

Gör en "Smart spellista" med alla låtar som har betyg 1.
Markera sedan alla låtarna i den spellistan.
Håll nere Alt och tryck Delete.

Om du sorterar itunes bibliotek efter betyg så sorteras alla med 1 stjärna efter varann i listan, markera och radera, det borde vara det enklaste sättet.

Jespers förslag är också bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 19:40

Nu missförstod ni nog eller så var jag inte tillräckligt tydlig. Jag vill inte bara att låtarna ska försvinna från iTunes utan att källfilerna, själva mp3-filerna som ligger på hårddisken, att de ska raderas/hamna i papperskorgen. Kan man göra det i ett nafs med ca 1000 låtar?

Nej, vi missförstod inte. Om du följer mitt förslag (OBS! Missa inte att hålla nere Alt när du ska ta bort låtarna) så hamnar låtarna i papperskorgen. Eller rättare sagt: Det kommer upp en dialogruta som frågar vad du vill göra med låtarna - och ett av valen är att kasta dem i papperskorgen.

Om du INTE håller ner Alt, så försvinner de bara från spellistan, och ligger kvar i iTunes-biblioteket och på hårddisken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 19:51

Okej... men jag har testat att göra precis som du säger, inkl. Alt... Men låtar försvinner endast från iTunes. Själva mp-filen ligger kvar på datorn, den hamnar inte i papperskorgen...

OK, men när jag provar så kommer det upp en dialogruta där man kan välja "Move to trash".

Var på hårddisken har du dina MP3-filer? Ligger de i din "iTunes-musik-mapp", eller ligger de utanför i "egna" mappar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 20:04

de ligger utanför iTunes mappen... är det därför det inte funkar?

Ja, i dialogrutan står "Only files in the iTunes Music folder will be moved to the Trash"

Kanske dags att ta steget, och låta iTunes ta hand om mapp- och fil-strukturen. Det är bara en massa onödigt jobb att hålla på med det själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 20:10

absolut! Får flytta dem dit då.. ... och tack för tipset..

"Keep iTunes Music folder organized" (i Inställningar, i fliken "Advanced")
och
"Copy files to iTunes Music folder..." (i samma flik)

...sen behöver du inte tänka på fil- och mappstrukturen längre.

1
Bevaka tråden