Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa Officedokument utan Office?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Alla ni som sitter med macdatorer där ute i landet.
Jag har en fråga till er.

Hur gör ni när ni behöver läsa en powerpointpresentation, ett worddokument eller ett excelark?

Har hittils kört NeoOffice, men det kan ju inte öppna MS Officefiler samt att när jag gjort något och skall skicka iväg blir det helt obrukbart för vem där ute har NeoOffice lixom?

Alla tips på hur man skall lösa detta utan att köpa MS Office för mac för flera tusentals kronor är välkommna.

Mvh iOberg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 18:15

Jag kör själv NeoOffice och det fungerar bra för mig att läsa MS-filer. Har dock inte testat med just PowerPoint men Word och Excel är det inga problem med. Om du vill skicka ett dokument till någon annan är det ju lätt att spara om det i Word-, Excel- mm format.

Den medföljande Textredigeraren kan öppna Word-dokument.

Har du redan en Windowsversion av Office samt en Intel-mac fungerar kanske Crossover (Win-program direkt under OSX utan Windows installerat)?

Skall du göra presentationer är det Keynote i iWork som gäller. iWork 07 ryktas f.ö. innehålla en excel-variant.

Annars så är Office 2004 för mac mycket kompetent. Är du beroende av att kunna skicka dokument till o från andra Office-användare, jämföra versioner etc etc, är det nog bara att bita i det sura äpplet (;)) och investera i ett paket. Är du student finns studentrabatt.

Tillägg: Kanske denna tråd mest hör hemma i Microsoft-forumet?

Senast redigerat 2007-04-11 18:48

Tack grabbar!

Blev bara så irriterad när jag skulle öppna en powerpointpresentation nyss.

Okej, jag har inte spanat in keynote något, får ta och göra det.

Nöjer mig väll med att köra vidare med NeoOffice och undvika powerpointfilerna så gott det går.

Jag tänker inte bita i det sura äpplet och ge mera pengar till MS, de har fått för mycket av mig genom tiderna

Vad gäller att spara filer (som ska skickas till andra) i NeoOffice så kan åtminstone senaste versionen spara filer som PDF. Mycket enklare än att spara som .doc dessutom, eftersom det bara krävs att man trycker på "pdf"-knappen...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-06 13:04

Jag drog till en officebutik å köpte ett microsoft office paket för studenter med två nycklar för 1400:- funkar prima med alla *.doc filer eller andra office grejer som powerpoint eller något liknande.

Lite dyrt, men det är klart värt de.

1
Bevaka tråden