Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Studio 2 ute nu!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 17:05

är minsann här nu

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-03 19:36

Var och köpte FCS2 igår men hade inte möjlighet att installera föräns för ett par timmar sedan.

Vet seriöst inte om jag tycker att "förbättringarna" är förbättringar. Compressor som va så smidigt tidigare har dom gjort onödigt knepigt t.ex.
Color som jag verkligen såg fram emot bad mig stänga av Video desktop ifrån kontrollpanelen och final cut pro 6 gjorde så att nästan hela mitt projekt jag jobbade med blev helt rubbat. Fieldsen flyttade på sig och mycket annat som nu har tagit ett par timmar att rätta till.

Har inte vågat öppna dvd studio pro än men tror inte den blev installerad under installationen eftersom det är samma version i det här paketet som fcs 1. Bör vara oförändrad.

Råd till personer som går och köper: Gör klart alla era projekt i fcp 5 innan ni installerar 6'an. När ni inte har några gamla projekt kvar, installera paketet.

Till de lite mer possitiva aspekterna av fcs2 är: Color är Kungligt! Tog inte många minuter innan man fick ett resultat som är helt fantastiskt bra. Ser verkligen fram att grade'a ett par videos med color under sommaren! Gränssnittet däremot... kan tyckas väldigt bökigt om man inte är van användare av shake. Fast workflown i programmet är väldigt smidigt. Från vänster till höger -> output. Mkt bra upplagt. Tyvärr så är dubbla monitorer nästan i allra högsta grad nödvändigt när man leker i color. Var väldigt trångt med en acd 23" med 1920*1080. Har inte kommit så långt än men man bör, eller hoppas verkligen att man kan outputta sitt material från color till en broadcast moniter eller en lcd tv.

*Edit* - Det går att outputta till ref monitor. Finns i prefrences under "Video output" - Såg det inte tidigare eftersom texten är riktigt liten....

Motion ser likadant ut men jag lyckades inte skapa en kamera! Det skulle vara "så lätt att skapa ett 3d workspace" men knappen som skapar kameran var hela tiden "släckt"
Vet inte om det var bilden jag importera som gjorde så att det inte funka men den ville helt enkelt inte.

Nästa version av final cut studio bör ligga på en dual layer bluray disc...

Senast redigerat 2007-06-03 21:41
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 12:27

Ingen annan som köpt FCS2 än?

Nu, efter att ha lekt lite med color och tryckt på alla knappar samtidigt så har jag verkligen börjat gilla det skarpt! Finns dock ett par saker som jag inte lyckats med och inte heller hittat en lösning i manualen och det är dubbletter av färdiga color FX scheman.
Sitter och leker med HDV material jag filma för över 1 år sen men aldrig riktigt gjort nått kul med, så jag tänkte leka lite med färgerna i klippen. För att göra saker o ting lättare använder jag mig utav en färdig "color FX" men efter att ha läst manualen så vill color att man ska ha dubbla kopior av samma effekt så att båda fieldsen ska blir berörda. (2 deinterlace noder måste läggas in, en för even, andra för odd)

Kort och gott. Det går inte att skapa dubbla uppsättningar av samma färdiga effekt. Drar man över samma färdiga effekt igen så skriver den bara över effekten som låg där tidigare. Copy/paste verkar inte fungera under fx tabben heller. Så för att få samma effekt som den färdiga effekten så måste man bygga den från grund själv. Och sitter man med deinterlacat material så måste man infoga samma saker 2 gånger! Dvs dubbletter av varje nod måste läggas in. En för even fieldsen och den andra för odd fieldsen. I manualen står det visserligen inte att detta är ett krav men att det är nog bäst att man gör det för annars kan, om man har otur artifacts dyka upp lite här o där.

Forum Admins - Dax att skapa ett Color forum? hehe...
Ingen annan som är lika uppspelt som jag när det kommer till color?

Senast redigerat 2007-06-06 13:05
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 13:01

Haha.. Jag bara matar på här, misstänker att ingen läser men ja..

Soundtrack pro.
Har inte använt det så mycket men jag tyckte 1'an hade ett rätt bra upplägg. Mest pågrund av att jag är vänsterhänt...
Det första som jag blir överraskad av är faktum att det inte är floating palets/fönster längre (Notera att jag sa att jag inte använt 1'an så mycket... Har för mig att allt kunde flyttas på tidigare)

Nu verkar allt vara låst och browsern/search och fav's sitter på högersida och inget går att flytta på mer än vertikalt. Visserligen kan du om du vill skapa ett nytt fönster genom att dra i en av tabbarna och släppa den "nånstans" för att skapa ett "flytande fönster" men tomrummet efter du har dragit alla tabbar ifrån är kvar. Det är som en windowsapplication... Det finns en "baksida", man kan alltså inte trycka på desktoppen i misstag.

Motion.
Det var jag som va rent korkad när jag försökte skapa ett 3d workspace (tidigare inlägg i tråden) - Det funkar till allt. I och med 3d partiklarna så kanske det är tid för test! Att rendera en explosion i ett 3d paket kan ta evigheter. Eftersom partiklarna kan meckas 100% så kan man få ut alla möjliga kanaler med lite extra meck. Tror inte closeups skulle fungera men i bakgrunden kanske det skulle vara ett lysande alternativ om man inte vill skapa det i en 3d applikation.

Nått som retar mig, som ingentligen inte spelar nån som helst rocken roll är att när jag startar motion så står det Update på startscreenen. Men det gör det inte på de andra programmen! Jag har köpt en uppdatering ifrån FCS till FCS2 - varför står det inte det på alla?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-06-06 16:57

Fortsätt du att skriva, det är bra med nyttig input från tidiga användare. Och efter sommaren blir det nog ett inköp av Final Cut Studio 2!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 17:16

FCP är mycket segare nu än innan jag uppdaterade. Det är alltid en fördröjning när man trycker på mellanslag för att spela upp - iaf om man har ändrat hastighet på klippen och lite annat. Det är fördröjning innan capture-fönstret kommer upp. Ja ... Det är numera fördröjningar på allt tycker jag.

Så här är det alltså på min ganska nya iMac C2D 2,16 GHz.
Förra versionen av FCP fungerade t.o.m. mycket snabbare på min Power Mac G4 533 MHz.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 19:51

Vet inte om jag tycker att saker och ting tar längre tid men en sak vet jag (nu)
Opticalflow retiming = Dax att köpa på sig mer ramminne. Hade visserligen ett par applikationer på samtidigt men tog inte många sekunder för motions opticalflow att suga musten ur datorn. Tittar man på klippet på apples sida så ser det rätt smidigt ut men då får man tänka på att klippet garanterat inte lägre än "90" frames. Har 3gb i datorn just nu men det lutar att att köpa 3 till bara för att "vara på säkra sidan". Visserligen var mitt klipp på hela 18 sekunder...

Lekt vidare med Color nu och jag haka upp mig på ytterligare en skum sak. Känns nästan som om apple inte haft tid att optimera programmet än. I vanliga fall, spikar cpu'na i toppen när man renderar saker (gäller nästan alla program jag har, som behöver rendera) men color använder kanske 25% totalt under renderingar. Vet inte om det beror på hårddisken, att den inte klarar av att skriva så fort och därför "sänker" renderingshastigheten för att kompensera? Skulle det visa sig att vanliga 7200 diskar är flaskhalsen i renderingarna så är det verkligen daxs att börja kika på en snabb raid alt. raptor diskar.

I morse så var jag tvungen att plugga i min andra cinema display för att se hur color "verkligen ska se ut" och det känns nästan som man sitter i ett rymdskepp. 2st 23" är förmycket. Men skåpen som dyker upp på andra monitorn ger så mycket info att det blir ovärdeligt.

Vet inte om final cut pro har haft problem med dubbla displayer men när jag skulle förlänga timelinen, flytta om ett par fönster så crasha den. Varför vet jag inte. Flyttade och förlängde var allt jag gjorde. Skicka hur som helst iväg en bug rapport där det stod exakt vad jag hade gjort.

Mer info kommer! heh...
Skulle vilja höra andras kommentarer också!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 21:46

Notera!

När ni installerar fcs2 så måste ni, om ni haft det på annan plats tidigare, byta cache foldrar för varje program! Trodde den skulle behålla samma genvägar för capturescratch o dylikt efter uppdateringen men det var tydligen fel!

Det var därför motion sög musten ur datorn när jag testade opticalflow retimingen. Hade 8gb hårddisk kvar på systemdisken och opticalflow filen var hela 23gb av nån riktigt skum anledning! Upptäckte även att final cutten hade lagt allt capturat material i sin default mapp. Nu är alla genvägar för tempfiler byta till "media disken" så nu verkar opticalflow retimingen fungera som den ska!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 23:03

Tja,
Kenneth med fler

Underbart att läsa. Verkar som man kan vänger sig vid Studio 2.
Jag sitter med FCP 4 nu och saknar inget...
Därimot måste jag vidarutbilda mig och funderar på att gå över till studio 2.
Vad tro ni om att köra studio 6 på en macbock pro?
Hur är det att köra FCP 5 på Macbock pro?

(Ofta tar jag med min bärbara och visar upp filmer, samt gör sista minut ändringar för kunder på den).

Mvh Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 23:33

Hej Tja tja (hehe)

Hela FCS1 paktet fungerar väldigt bra på en Macbook pro och jag tror inte att FCS2 skulle fungera sämre (säkert bättre!). En bekant har "skrotat" sin stationära mac för att sitta och jobba på en macbook pro istället. Han tycker det är det fungerar hur bra som helst.

Om du åker ut till kund för att visa work in progress så kanske macbooken skulle kunna fungera som en offline redigering? Visst, kunder kan haka upp sig på att materialet ser skit ut när man visar upp det men då bör man påpeka att "skulle jag tagit hit online versionen av klippningen så skulle jag behöva släpa med mig en 3tb raid också" (dom är inte oftast så förstående men... Sitter du och redigerar riktigt stora projekt, okomprimerad saker så räcker inte macbookens hårddisk eller en stor extern, släpbar speciellt lång)

Tillbaka till sakfrågan. Tror att du skulle klara dig riktigt bra på en macbook pro med fcp 6 installerat (hela paketet tog 68gb om jag minns rätt, så installera bara det nödvändigaste, fcp och kanske compressor om du vill kunna skicka t.ex. mpeg1or till kund)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-10 20:49

Compressor 3.

Nån annan än jag som har hakat upp sig på Compressor?
Som jag skrev i mitt första inlägget i den här tråden så tycker jag faktiskt att dom har gjort det onödligt "komplicerat" att koda något i huvetaget. I version 2 så var det bara dra släppa, välja sina presets och trycka av. Samma princip i 3'an men bra mycket fler knapptryck. Och varför göra det såååå onödigt grafiskt?
Som tur är använder jag mig inte så mycket av compressor utan har en hårdvaru kodare men blir det brådis och jag inte har tid så slänger jag in saker i compressor också.

En till sak som jag upptäckte hemma (har än så länge bara köpt fcs2 privat) men blir väl "tvungen" att köpa in.... Haha, glöm det eller rättare sagt... Kommer inte skriva nått om det. Måste ju förklara mig så... Just i detta nu testar jag och koda med compressor 3. Den höll på att tugga på ac3 filen och då såg jag att programmet inte ens använde 10% av cpu'na för att processera ljudet. Det va då jag började skriva den här spalten. Va påväg att skriva: "compressor verkar inte vara så optimerat heller. Och just när den tanken slog så började compressor med mpegen... 340.40% använder den... Fast det står i activety monitorn att den inte svarar...hmm...

Hur som helst. OM spalterna och siffrorna stämmer i compressor så kommer 2 timmar med en avg bitrate på 4.7 ta runt 40 minuter. Tar det 40 minuter så blir jag jävligt glad. Gäller då att hårdgranska materialet för jag tror det kommer se skit ut. Men man kan bli överraskad.

**edit, 10 minuter senare**
Lutar åt att hela kodningen kommer ta strax under eller strax över 1 timma. Vilket fortfarande är bra jävla mycket snabbare än vad det tog med en bandlösning "förr".

***edit igen!
Skulle vara kul och få höra om compressor utnyttjar alla kärnor i en octa core. Någon som köpt en octa och även införskaffat sig fcs2? Som skulle kunna testa?

Ingen annan som har nått bra eller dåligt att skriva om fcs2? Lika bra att få reda på saker nu innan man sätter sig själv i skiten under ett större projekt!

Senast redigerat 2007-06-10 21:14
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 14:15
Ursprungligen av Kenneth M:

Skulle vara kul och få höra om compressor utnyttjar alla kärnor i en octa core. Någon som köpt en octa och även införskaffat sig fcs2? Som skulle kunna testa?

- Fick man svar på seminariumet! Compressor utnyttjar alla kärnor.

Seminariet:

Trodde man skulle få se lite mer av allt. Det dom visade var väl nästan samma "tutorials" som redan finns på apples sida. Nått som fick mig att små garva lite va ändå 5:1 ljudet tjejen meckade till i Soundtrack 2. Det va verkligen riktigt ballt, och väldigt lätt. "Ballhets" faktorn gick i taket eftersom rummet var riggat med betydligt mer än 5 högtalare. Tyvärr hade dom glömt o soundchecka lokalen innan dom drog igång för det lät inte bra alls under demo videorna. Fick rätt ont i huvet.
Men men...Blir till o leka lite med en den funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-17 11:04

Ja.. Det här blir nog sista inlägget för mig i den här tråden. Har väl gått igenom allt jag har haft att säga heh..

Slutsats FCS2 - KÖP!
Fattar inte hur Apple kan göra en sån här komplett produkt till ett så lågt pris. FCS2 kostar inte ens 1/5 av vad mitt redigeringsprogram kostade till PC, när jag satt på en PC pipeline här hemma. Och det var bara redigeringsprogrammet.
Så jag ger FCS2 5 Djävlar av 5 möjliga för att det är sååå Jävla bra! (haha...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 23:43

Intressant läsning! Någon som har några länkar till recensioner av FCS 2? Dvs, inte bara upprapning av Apple PR-text.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-28 16:07
Ursprungligen av acke:

Intressant läsning! Någon som har några länkar till recensioner av FCS 2? Dvs, inte bara upprapning av Apple PR-text.

Recenserar inte hela paketet men enligt macworld är det en "no brainer" :
http://www.macworld.com/2007/06/reviews/finalcutpro6/index.php

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-28 20:06

En update!

Känns mer eller mindre som om det här har blivit den "officiella" FCS2 tråden här så det är väl lika bra att meddela att version x.0.1 har kommit ut till alla program i paktet förutom dvd studio pro:

**edit

Blir tvungen att sitta redigera en grejj under hela natten så jag kommer varna om det finns nått som blir helt "kajko" i final cutten.

***edit igen!

Inga indikationer om att man måste starta om datorn efter uppdatering men jag misstänker att det är ett måste. Efter uppdatering vägrade FCP 6 spela upp "nått" i realtid... första 3 framsen sen blev det stillframe. Outputten till ref monitorn ville inte alls! Men efter omstart så verkar det fungera felfritt... Uppdaterar posten om jag upptäcker nått under kvällen/natten som är skumt

Senast redigerat 2007-06-28 22:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 10:20

Du är modig du. Skulle inte våga installera nytt mitt i en produktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-29 12:49
Ursprungligen av acke:

Du är modig du. Skulle inte våga installera nytt mitt i en produktion.

Upptäckte det dagen efter jag hade köpt FCS2. Fast det kliade så mycket i fingrarna och jag var bara tvungen att testa Color. Men det är historia nu! (finns i post #2 i tråden)

Enda anledningen till att jag uppdaterade hela FCS2 igår var för att jag inte hade några aktuella projekt hemma. Släpade mig mig jobbet hem på en extern hårddisk. Digitaliserat material med projektfilen. Har inte köpt licenser till jobbet än eftersom jag avvaktar tills Leopard dyker upp. Sitter fortfarande på OS X 10.4.7 här och 5.1.2 "uppdateringen" av FCS/P eftersom jag upptäckte att 10.4.9 strula till den hemma för mig. Vågar inte uppdatera på jobbet...än.

Upptäckte förövrigt inga konstigheter med uppdaterigen. Har än så länge bara testat Final cut pro men jag blir tvungen att jobba hela helgen och då kommer jag använda de flesta programmen så på Söndag kväll blir det en uppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 19:19

program

vilka design/3d/flash program rekomenderar ni???:D

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-07-27 13:29

Eftersom jag sitter på en MBP så har jag inte hur mycket hdd utrymme som helst, därför undrar jag om det funkar smidigt att installera på en extern hdd (firewire 800).
Filmerna kommer ju också att ligga på den externa, kan det bli segt då om både programmet och filmerna ligger på den externa?
Såg att grundprogrammen kräver 4gb och det är ju inte farligt, men om man ska ha hela paketet så går det ytterligare 62gb eller vad det var. Då börjar det bli trångt.
Isåfall, vad måste jag ha installerat och vad kan jag klara mig utan till en början?

Bästa vore ju om man hade grunden (4gb) installerat lokalt och resten på den externa.
Hur har ni konfigurerat, speciellt ni som sitter på en bärbar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 12:31

Spännande läsning Kenneth, tackar för det!

Afroman: Till 3D föredrar jag personligen Cinema 4D. Till Flash, well... Flash! (Adobe/Macromedia)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 13:21

Varsågod!

Glömde bort den här tråden... Skulle uppdaterat den på Söndagen (då) men så blev det inte!
Uppdaterigen fungerar smärtfritt eller så har jag bara inte hittat nått som är märkligt än!
Nått jag har märkt är att dvd studio pro verkar vara rappare nu av nån konstig anledning. Förstår inte varför eftersom FCS2 installationen sket i att installera en "ny" version av programmen och det fanns ingen uppdatering för programmet i senaste FCS2 - uppdatering. Skumt!

*Edit

Sommaren blev inte riktigt så som jag hade tänkt mig... Jobben forsar in och jag fick hela 3 dagars semester i år så det fanns/finns inge tid för privata projekt, men det skulle vara kul o höra från folket "där ute" om dom har använt Color i sin pipeline än!?
- Hur (har ni använt det) och varför (gjorde ni så).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 13:42

**Edit ett X antal timmar senare.
Läste ditt inlägg totalt fel. Vet inte alls om det går att installera paketet på en extern disk. Paketet sprider ut en hel del foldrar och filer över hela filsystemet. Svaret lutar åt ett nej, men jag kan tyvärr inte ge dig ett rakt svar!

Orginal inlägget:

Att jobba från en extern disk med firewire 800 fungerar hur bra som helst i FCS1 allifall. Bör inte vara någon större skillnad mellan FCP5 och 6 på den fronten.
Att installera hela paktet bör man inte göra om man inte kastat in de nya 250gb diskarna. Tar som sagt sjukligt mycket utrymme. Minns inte riktigt hur installationen ser ut men du kan avmarkera alla programmen men jag minns inte om man kunde gå djupare än så. Dvs gå in i specifika foldrar för de olika programmen för att ta bort onödiga templets. Största boven i hela paketet tror jag är alla samplingar som kommer med Soundtrack pro.

Om du bara ska redigera så klarar du dig utmärkt på bara FCP6. Ska du även leverera material till kund så skulle Compressor vara bra att ha till hands (om du inte redan har andra applikationer som du kodar med typ: Episode)
Vill kunder ha en authrad dvd så installera även dvd studio pro. Vill du göra en massa custom menyer, transitions m.m. så är motion självklart.

Men ska du bara redigera så installera bara FCP6 och är du på resande fot med din bärbara så installera compressor också. Då kan du koda ditt material och maila det till kund.

Senast redigerat 2007-07-27 22:31
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-07-31 10:16

Tack och bock, ska precis till att installera det nu och sitter inte hemma så det får bli lokalt på mbp nu. Sen får jag fixa resten hemma med den externa.
Ska bli spännande att testa.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-31 14:38

Berätta gärna hur det gick!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-31 19:01

Följer denna tråd med stort intresse. Köper kanske tvåan (har FCS1 nu) när pågående projekt är avklarade på jobbet. Det enda jag dock egentligen behöver är Color...men å andra sidan fixar Magic Bullet-pluggen allt jag vill - och några andra pluggar jag har. Men...så småningom blir det update så klart. Sådan är lagen

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-01 12:59

Updaten är verkligen värd pengarna! Mycket lull lull + color.
Om det finns nån som vill veta några specfika saker om programmen så kan jag testa och skriva svaret i den här tråden! Kommer sitta och lära ut FCS2 nu i helgen. En nisse som jobbar för nått tv bolag tog kontakt med min bror och frågade om han visste nån som hade "koll" på hela paketet, så brorsan rekommendera mig. Så skriver ni frågor ni vill ha svar på kan jag kanske ta upp det under helgen med "tv nissen" Ni kanske tar upp saker som kan vara bra för han också! Så undrar ni nått så kommer jag försöka ta reda på det!

Har tyvärr inte digi,sp,hdcam bandare hemma så sånna frågor kan jag inte svara på!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-08-04 18:50

Nu sitter jag hemma med FCPS2 installerat, jag testade att göra om det hemma eftersom jag har min externa tillhands.
Under installationen så förstod jag inte riktigt var jag skulle lägga resterande grejer, det var ju otroligt mycket utrymme som krävdes till soundtrack pro och även en del av de andra grejerna. Så jag har fortfarande inte lyckats installera vissa av sakerna på den externa, jag har som sagt grunderna installerade på mbp.

Nu sitter jag här med ett lånat filmklipp och tittar lite på de olika klippen och så, men det är ju ett virrvarr med möjligheter och knappar och grejer så jag blir helt förvirrad. Observera att jag är ny på detta med videoredigering!
Så jag undrar helt enkelt var jag kan vända mig ifall jag vill ha lite hands-on hjälp, titta i en manual som är tjockare än tjockast har aldrig varit min starka sida. Jag har hittat lite grejer via itunes, podcasts av olika slag där man får tips på hur man gör en del av allt man kan göra. Jag hittade lite av Creative Cow men tar gärna emot fler tips om bra och smidiga video-tutorials som ger mig mer än att plöja igenom tusentals sidor i en manual.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-05 21:34

Jag kan tipsa om http://www.macprovideo.com/ som drivs av Martin Sitter han gör de officiella böckerna om DVD Studio Pro, Soundtrack Pro 2 och Logic som du använder dig av för att certifiera dig. De har nyligen uppgraderat kurserna för FCS2/FCP6/Soundtrack Pro 2

Den första delen av nya kursen för Soundtrack Pro 2 började levereras i går 4/8.

Var själv hans första kund när han började med att göra "video"-kurser 2004.

Här kommer en halvdum fråga: Final Cut pro för Pc , WinXP - det är något de aldrig komemr göra?

Bevaka tråden