Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glänsande eller inte när man ska köpa ny MBP?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, som sagt, det har nu blivit dags att investera i en ny MBP, men hur ska man tänka när det gäller det där med skärmen, valet mellan glänsande eller inte, vad är bra respektive dåligt med de olika alternativen?

MVH//André

  • Medlem
  • 2007-06-05 16:06

Också nyfiken på detta. Vad jag sett upplevs färgerna som mycket fräschare på glossyskärmar men har nackdelen att de inte bör användas i rum med lysrör..

  • Medlem
  • 2007-06-05 16:14

Jag tycker tveklöst att blank skärm ger snyggare färger, och bättre kontrast. Det finns vissa som hävdar att man får Kalle Anka-färger som inte passar för professionellt arbete, vilket jag anser vara BS. Däremot är det problem om man sitter i en väldigt ljus miljö. Vid osäkerhet bör man kanske välja matt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 23:29

Med glossy leds ju ljuset rätt fram istället för att spridas åt sidorna, vilket väl även borde göra att bilden ser skarpare ut? Eller? Hur som helst blir det väl mer färger, om det är rätt eller inte vet jag inte.

Vanligaste klagomålet är väl att skärmen fungerar som en spegel och att ljus enklare reflekteras och ses direkt i den, å andra sidan på en matt skärm så sprids ju ljuset som fallet in på den och stör bilden på ett större område.

Jag skulle välja glossy utan att ha sett skärmarna i verkligheten, om jag var seriösare med bildbehandling skulle jag antagligen redan ha koll på vad som var bäst eller ta reda på det först.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-06 00:03

På min MBP sitter en glossy-skärm, och jag upplever inte alls reflektioner som något problem. Detta trots attt jag sitter i ett klassrum med den traditionella lysrörsbelysningen, och väggarna täckta av fönster. Skärmen är så pass ljusstark, så även om man sätter den mot ett fönster går det att använda den normalt. Det är klart att den reflekterar med, men det är inget man tänker på om man inte leter efter just reflektioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 00:47

Har en glossy-skärm på min MB och har mycket sällan haft problem med att det skulle vara för mkt reflektioner. Enda gången man har tänkt på det är vid mkt soljus, antingen om man sitter ute eller precis vid ett fönster som solen lyser direkt in igenom.

De flesta bärbara datorer verkar idag levereras med motsvarande glossy teknologi. De gånger man ibland ser en dator med matt skärm ser den ofta ganska grå och tråkig ut i jämförelse med de 'blanka' skärmarna. Färger och ljusåtergivning är väsentligt bättre på de blanka skärmarna.

Yes..Glossy skärm är helt klart bättre..

Och dom som säger att man inte kan göra grafiskt färgarbete på en glossy skärm...vakna ..det kan man inte på en matt heller om man är seriös..då är det bara en kalibrerad skärm som gäller...

Det är riktigt gött att se på film på den glossy..

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-11 09:46
Ursprungligen av jurassic579:

Yes..Glossy skärm är helt klart bättre..

Och dom som säger att man inte kan göra grafiskt färgarbete på en glossy skärm...vakna ..det kan man inte på en matt heller om man är seriös..

What?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-11 11:39
Ursprungligen av Kekkster:

What?

Antagligen för att den är 18bit och har kassa betraktningsvinklar. (Gäller 15.4" LED-skärmen, inte sett specarna för 17", någon postade modellnumret men jag hittade den inte någonstans.)

Ingen av dem lämpar sig ju för arbete med foto professionellt.

På macrumors verkar matt helt klart mer populärt. Den nya 17" skall dessutom vara "mer glansig", även om den är av den matta modellen. För i butik fanns visst bara matt så en del som trodde att de hade köpt 17" glansiga för det är det enda som finns online har gått hem med en 17" matt.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-11 11:47
Ursprungligen av Hagge:

Ingen av dem lämpar sig ju för arbete med foto professionellt.

Hur menar du? Vilka då?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-16 09:24
Ursprungligen av Kekkster:

Hur menar du? Vilka då?

Jag menade eftersom de var 18bit med rätt begränsade betraktningsvinklar, de som verkligen har det som jobb vill väl antagligen använda en bättre externt skärm ändå.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-16 13:14
Ursprungligen av Hagge:

Jag menade eftersom de var 18bit med rätt begränsade betraktningsvinklar, de som verkligen har det som jobb vill väl antagligen använda en bättre externt skärm ändå.

Sant, om det gäller studiofotografer. Men jag tror inte man vill släpa med sig en extern skärm när man är ute.

Det är många fotografer på fältet som kör med Macbook Pro, ta en titt på Apertures profiler till exempel: http://www.apple.com/aperture/profiles. Två av dessa fotografer, Vincent Laforet och Steve Winter, kör med MBP när dom är ute på plåtningar. Förmodligen har dom väl även Mac Pro och ACD väl hemma. (Ja, jag vet... Vincent Laforet kör vid exemplet på siten en extern skärm också )

Så att påstå att "Ingen av dem lämpar sig ju för arbete med foto professionellt" är väl inte helt korrekt. Eller?

Så himla dålig betraktningsvinkel är det väl ändå inte. Det är ju inte direkt så att man står vid sidan av datorn när man jobbar med den, vet iofs inte hur du gör.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-21 22:53
Ursprungligen av Kekkster:

Sant, om det gäller studiofotografer. Men jag tror inte man vill släpa med sig en extern skärm när man är ute.

Det är många fotografer på fältet som kör med Macbook Pro, ta en titt på Apertures profiler till exempel: http://www.apple.com/aperture/profiles. Två av dessa fotografer, Vincent Laforet och Steve Winter, kör med MBP när dom är ute på plåtningar. Förmodligen har dom väl även Mac Pro och ACD väl hemma. (Ja, jag vet... Vincent Laforet kör vid exemplet på siten en extern skärm också )

Så att påstå att "Ingen av dem lämpar sig ju för arbete med foto professionellt" är väl inte helt korrekt. Eller?

Så himla dålig betraktningsvinkel är det väl ändå inte. Det är ju inte direkt så att man står vid sidan av datorn när man jobbar med den, vet iofs inte hur du gör.

det beror på vad du menar.
skärmen är inte gjord för färgkritiskt arbete, det är färgåtergivningen för dålig för.
intensiteten är för hög= dvs det är svårigheter att kalibrera och profilera skärmen och komma ner i ett candellavärde som stämmer med en bra kalibrerad extern skärms.
betraktningsvinkeln är snäv.

Visst går det att göra bilder utifrån skärmen och det går att fotografera med en Nokia mobiltelefon i vissa lägen men optimalt blir det inte.
Mikael

Ursprungligen av miri:

det beror på vad du menar.
skärmen är inte gjord för färgkritiskt arbete, det är färgåtergivningen för dålig för.
intensiteten är för hög= dvs det är svårigheter att kalibrera och profilera skärmen och komma ner i ett candellavärde som stämmer med en bra kalibrerad extern skärms.
betraktningsvinkeln är snäv.

Visst går det att göra bilder utifrån skärmen och det går att fotografera med en Nokia mobiltelefon i vissa lägen men optimalt blir det inte.
Mikael

Topicen var väl ändå glossy eller inte och inte vilken uppsättning maskiner/skärmar som är bäst i världen på färgbehandling?

Personligen tycker jag matt är the lesser evil om vi nu ska prata om vad som är "optimalt", men inte är det så jäkla noga. Fördelen med glossy är ballare färger och svårare att fucka upp pga beröring. Jag jobbar en del med bilder men ville ändå ha glossy för jag kör oftast på extern skärm, skiten fanns inte när jag var på applestoren i SF så då tog jag matt. Och lika glad switcher är jag för det

Senast redigerat 2007-06-25 13:40
  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-06 10:01

Jag och polarn jobbar mycket med grafik och vi valde matt hi-res skärm när vi beställde 17" igår. Baserade detta på vad jag sett själv, hört av andra grafiker och läst på olika forum.
Jag vill inte distraheras av reflektioner när jag sitter så pass mycker som jag gör. Jag har sett matt på en MBP och det finns inget att klaga på där, absolut ingenting.
Även säljaren på Apple rekommenderade att vi körde på matt eftersom vi jobbar med grafik.

Men det är sagt så många gånger förr i alla möjliga forum om glossy kontra matt, smaken är som...

Jag kommer inte sitta och glo på mycket film på Macen, det har jag en plasma för! Jag ska jobba!

En aspekt som inte så många har tagit upp är matchning mot extern skärm. Om man ofta har sin bärbara ansluten till en extern skärm som är matt (för de är ju de flesta fristående skärmar, ännu i alla fall), ser det inte bättre ut om man har matt skärm även på den bärbara?

Jag var inne på macbutiken här i stan och hade hoppats på att de skulle ta in både matt och blank variant av MBP, men de tar bara in matt, tyvärr. Känns som att man helst skulle vilja se det live innan man bestämmer sig.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-11 11:46

Det jag reagerade på var kommentaren:
"..det kan man inte på en matt heller om man är seriös.."

Jag säger ingenting... blir bara irriterad.

Jag kan bara tala för mig själv när jag köpte matt skärm. Jag satt ute på bakgården häromdagen och solade med flickvännen när bägge hade med oss våra laptops. Hon har en HP med glossy och jag en MBP med matt. Hon kunde inte hitta en enda ställning där hon inte såg sig själv eller huset bakom spegla sig i skärmen, det slutade med att hon tog upp en bok.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 11:27

Färgerna och kontrasten blir bättre med glossy. Jag kan se mig själv och bakgrunden speglas i skärmen. Sedan har jag märkt att jag kan bestämma vad jag vill se. Jag kan 'glömma' att jag ser saker jag inte vill se.
Finns det någon lösning på problemet? Jag arbetar mycket med foto i Photoshop och vill naturligtvis ha bästa resultat. Men jag vill inte ha en skärm som extraknäcker som spegel.

en blank skärmar är lättare att hålla ren, och vilken *book-ägare (med matt skärm) har inte ett irriterande flottmärke på sin skärm?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-12 12:30
Ursprungligen av gabriela:

en blank skärmar är lättare att hålla ren, och vilken *book-ägare (med matt skärm) har inte ett irriterande flottmärke på sin skärm?

Finns riktigt bra rengöringsmedel även för matta skärmar. Använder till min nuvarande laptop med mycket gott resultat!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-12 12:48
Ursprungligen av gabriela:

en blank skärmar är lättare att hålla ren, och vilken *book-ägare (med matt skärm) har inte ett irriterande flottmärke på sin skärm?

Feta avtryck måste klart synas lättare på en Glossey. Är ju självklart ju.
Sen kanske Glossy är lättare att rengöra.
Andra sidan syns inte avtrycken på matt därför behövs rengöras mindre.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 16:12

Vem har feta avtryck på sin skärm? Inte jag. Finns ingen anledning att peka med fingret på skärmen. Trodde bara det var seniors som gjorde det, typ föräldrarna? Vill jag visa något tar jag pekaren.

  • Medlem
  • 2007-06-12 21:27

Jag var inne på inLife idag och frågade om man kunde få titta på en MacBook Pro 15" med LED Glossy när de kommer in men det gick inte.. Glossy är nämligen beställningsvara hos dem.. De hänvisade till Macbookens skärm men det är ju knappast samma sak som LED-skärmen. De påstod att de allra flesta väljer den vanliga skärmen vilket får mig att tveka ytterligare.

Jag gillar verkligen den fräscha effekten av en blank skärm, allt ser lite snyggare ut. Dock undrar jag, ger den en förskönande effekt? Jag arbetar mycket med webb och lite med tryck. Använder dock en Cinema HD 23" när jag är hemma.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-12 21:50
Ursprungligen av rodin:

Dock undrar jag, ger den en förskönande effekt? Jag arbetar mycket med webb och lite med tryck.

En av anledningarna till att jag valde matt skärm.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-14 14:06

Jag har en med MBP glossy har aldrig upplevt några problem med speglingar och reflektioner, och då har jag ändå arbetat i olika miljöer. Den är dessutom extremt enkel att hålla ren (microfiberduk), och det var inte min PB som aldrig blev riktigt ren. Jag kan bara rekommendera den varmt, och detta trots att jag arbetar med trycksaker (jag vet).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-14 14:51

Jag trodde att jag hade föredragit glansig men på macrumors verkar en stor majoritet rösta på matt. Lite trist att det inte finns någon butik man kan kika på dem i.

Här på 99mac verkar det generellt som att de som har blanka skärmar är nöjda med dom och de som har matta skärmar är nöjda med dom. En rätt bra sits

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 21:38

Har funderat fram och tillbaka men kommer att välja matt. Min Apple Studio Display är matt och jag har varit mycket nöjd med det. Inga reflexer alls, och bra betraktningsvinkel.

Jag har kört min MacBook i lite över ett år och gillar de intensiva färgerna som glossyskärmen ger. Jag stör mig dock på alla reflektioner. Det är inte alltid jag tänker på det, men reflektionerna finns alltid där. Jag tog en bild nu när jag läste denna tråd för att visa hur min skärm ser ut just nu. Värt att notera är dock att effekten blir mycket tydligare när man bara tittar med ett öga (vilket kameran alltid gör men jag sällan gör) och när skärmen visar mörka bilder.

Jag kommer definitivt välja en matt skärm på min nästa dator.

Bevaka tråden