Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa konfig för mig med 2-3 nya diskar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-05 21:32

Jag ska inom kort köpa 2 eller 3 nya hårddiskar och undrar vilken uppsättning/konfiguration som gynnar mig bäst? Väntar på att få hem 1x2Gb minnesmoduler som också ska in.

Jag jobbar mycket med Photoshop, Illustrator och Indesign. Och även Dreamweaver. Budgeten ligger på runt 6000 kr. Behöver inga stora lagringsutrymmen.

Tilläggsfråga: Tips på hur man kan ljuddämpa i en Mac Pro?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-05 23:21

Hade jag de pengarna skulle jag nog köpa 3 150 gigs raptor och köra raid 5 på.

Har inget bra svar på din tilläggsfråga men visst går det man kan köpa mattor och grejer. Personligen tycker jag att den är mycket tyst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-05 23:31
Ursprungligen av jawa:

Hade jag de pengarna skulle jag nog köpa 3 150 gigs raptor och köra raid 5 på.

Har inget bra svar på din tilläggsfråga men visst går det man kan köpa mattor och grejer. Personligen tycker jag att den är mycket tyst.

Tack för ditt tips/förslag. Ska fundera vidare. Raid 5 låter vettigt. Både prestanda och säkerhet. Antar att detta är ett av de bästa man kan få med tre diskar och inget krav på stor lagringsutrymme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-05 23:56

Jag kollade i Hjälp i Skivverktyget och undrar om det är denna guide jag ska följa för att skapa en Raid 5? Se bifogad skärmdump.

För att vara säker på vad jag ska göra, så går jag igenom det:

1. Sätter in de tre nya diskarna.
2. Installerar OSX.
3. Följer guiden för Raid 5.

Är detta rätt? Om det är fel, kan någon vägleda mig steg för steg.

Du kan inte skapa en RAID-5 med Mac OS X - endast RAID-0 (stripe) och RAID-1 (mirror).

För att kunna köra RAID-5 behöver du ett kort som detta (som också har cache för lite extra kick)
http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=1228

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-06 09:42
Ursprungligen av Björnström:

Du kan inte skapa en RAID-5 med Mac OS X - endast RAID-0 (stripe) och RAID-1 (mirror).

För att kunna köra RAID-5 behöver du ett kort som detta (som också har cache för lite extra kick)
http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=1228

Ojdå, det visste jag inte. Jättebra att du svara på mitt inlägg. Ok, då är Raid 5 inget för mig. Och håller mig till Raid 0 och 1. Och får fundera om vilken uppsättning av hårddiskar jag ska välja. Har du något bra tips angående mitt orginalinlägg?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-06 13:35
Ursprungligen av Reisan:

Jag ska inom kort köpa 2 eller 3 nya hårddiskar och undrar vilken uppsättning/konfiguration som gynnar mig bäst? Väntar på att få hem 1x2Gb minnesmoduler som också ska in.

Jag jobbar mycket med Photoshop, Illustrator och Indesign. Och även Dreamweaver. Budgeten ligger på runt 6000 kr. Behöver inga stora lagringsutrymmen.

Tilläggsfråga: Tips på hur man kan ljuddämpa i en Mac Pro?

Jag har nu beställt 1 st Raptor 150Gb SATA som blir systemdisk. Och 3 st Seagate 320Gb SATA2 som jag ska köra raid 0 på. Så får det bli.

1
Bevaka tråden