Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisvärdheten i Macbook

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-01 04:09

Ni vet ju hur mycket jag gillar det... Jag skrev ju en del om det i tråden som rörde uppgraderingen men flera hävdade ju att "amen, försök hitta en PC med lika liten skärm bla bla...", så här kommer det.

Naturligtvis jämför jag främst den billigaste modellen, för vi alla vet ju att det bara är den billigaste macmodellen som är riktigt prisvärd, att gå upp något steg eller att lägga till extraminne osv gör dem ju svinigt dyra.

Appe                  MultiTech           Scandisc              Multitech             Multitech 
Macbook 2             IBM (vecka 19)      Acer (v 22)           HP NX7400 (v 19)      HP NX7400 (v 22)
9.995     kr           10.990   kr         11.790    kr          9.900     kr          7.990     kr

13.3  "   1280 x 800   12"      samma?      12   "                15.4 "   ?            15.4"    ?
 2.0  GHz Core2Duo     1.83 GHz Core*Duo     1.8 GHz SantaRosa     2.0 GHz Core2Duo      2.0 GHz
 1    GB  minne        2    GB  minne        2   GB  minne         2   GB  minne         2   GB  minne
80    GB  hårddisk   100    GB  hårddisk   160   GB  hårddisk    120   GB  hårddisk    ???   GB  hårddisk
64    MB  GMA 950               GMA 950?   320   MB  GMA X3100             ??          512   MB  ATI x1250
          DVD-ROM               DVD-RW               DVD-RW                DVD-RW                DVD-RW
          webcam                webcam               webcam
 6    h   batteritid   ?    h   batteritid  10   h   batteritid    4.5 h   batteritid    4   h   batteritid
 2.31 kg              1.7   kg              ???  kg                2.5 kg                2.5 kg

Den första 12"-modellen är ju lättare, har dubbelt så mycket minne, mer disk, dvd-grill och väger 0.8 kg mindre. Kostar iofs 995kr mer men ändå.

Den andra 12"-modellen har en SantaRosa cpu istället för Merom, dubbelt så mycket minne, dubbelt så mycket disk, den nya snabbare integrerade grafiken ifrån Intel med mycket mer lånat(?) minne och framförallt 4 timmar bättre batteritid! Den lär ju vara lättare med. Kostar dock 1.795kr mer.

De två 15.4"-modellerna vill ni ju inte jämföra med, men även de ger ju mycket för pengarna, mycket att bära på med, men de väger ju inte så mycket mer än den älskade Macbooken som skall vara så portabel... Fulla specar står inte med i annonsen, men jag antar att man kan slå ihop de två annonserna och få rätt specar, men jag är inte 100% säker på det.

Så självklart tycker jag att Apple också skulle fixat SantaRosa i sin uppgradering, och då helst till samma pris.. Kan ju öka på specarna för att försöka matcha acern, även om det är omöjligt att få samma cpu, gpu och vikt...

Med 2GB ram, 160GB, DVD-RW så landar Macbooken på: 14.345kr, dvs 2.555 kr mer med en äldre men 316 MHz snabbare cpu, sämre integrerad grafik, 4h sämre batteritid och antagligen högre matchvikt.

"Prisvärdheten" kommer ju inte utvecklas mot det positiva fram till nästa uppgradering.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-01 04:17

Nämnas bör väl kanske att Multitech även säljer en Athlon X2 5000+ med 20" TFT-skärm, 4GB ram, 500GB disk, 8500GT DirectX 10-grafikkort osv för 10.990kr...

iMacen i 20"-modell med sin 2.16GHz Core2Duo, 1GB ram, 250GB disk och skitmesiga X1600 128MB ligger ju på 14.495kr.
Med 3GB ram, 500GB hårddisk och 256MB av det fortfarande fullständigt underlägsna grafikkortet hamnar den på bara 24.485kr... Snacka om grymt inte alls prisvärd.

Till 24"-modellen kan man ju få bättre grafikkort, den med 3GB ram, 7600GT 256MB som fortfarande är underlägset och 500GB disk landar på 29.475kr.
Visserligen större skärm, som säkert är värd en 4.000 kr mer, men ändå.

iMacen är ju i så jävla stort behov av en uppdatering, den suger ju pung nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-01 05:46

Macbook är en fin dator men den är inte vansinnigt prisvärd. Varför? Kolla in Dustinhome så finns där en PC från HP som kostar 4495:-. Den har 60 Gb hårddisk, 512 Mb ram, DVD-brännare, 1280x800, blank skärm som Macbook men större (vilket jag tycker är bra), den är tystare än Macbook, den har WiFi och Bluetooth. Den klarar inte OS X men den klarar jobbet att vara en väldigt bra laptop. Jag skriver på en sån just nu, kunde inte motstå priset.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-06-02 09:20
Ursprungligen av Hagge:

Ni vet ju hur mycket jag gillar det... Jag skrev ju en del om det i tråden som rörde uppgraderingen men flera hävdade ju att "amen, försök hitta en PC med lika liten skärm bla bla...", så här kommer det.

.

hittar du inga med samma storlek på skärmen?
vad kostar de?
lång batteritid, innebär det ett extrabatteri som ska med?
vad väger det?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-02 19:41
Ursprungligen av Hjopek:

hittar du inga med samma storlek på skärmen?
vad kostar de?
lång batteritid, innebär det ett extrabatteri som ska med?
vad väger det?

Lite taskigt att kalla dig idiot, men: Men idiot!
Det är ju lite svårt att hitta PRECIS likadana grejer, och bara för att en precis likadan grej inte skulle vara bättre så gör det ju inte macbooken bättre. Faktum kvarstår ju att den inte alls är så överlägset prisvärd och grym som en del fanatiker här tror, och att argumentet gällande "amen en laptop med liten skärm då?!?!" också inte håller.

Klart de inte anger batteritiden med extrabatteri, isf kunde de väl lika gärna skriva 2000 timmar, bara att ladda det ena medans man kör på det andra...

Vikterna står ju med om du hade varit läskunning, du får en mycket "bättre" (specad..) laptop med 15.4" till en lägre slant, men om man nu tycker att det är klumpigt och vill ha något som verkligen är portabelt så finns det fortfarande mer prisvärda 12" laptops som både är fetare specade, väger mindre och är fysiskt mindre.

Som att hävda att Applemaskiner är prisvärda bara för att en dator motsvarande Mac Pro är dyrare när man jämför med någon servermaskin, kan ju bero på att ingen är intresserad av eller gör motsvarande maskiner, jag ser inte riktigt min personliga nytta av en mac pro och tycker att den är för dyr oavsett specar, jag vill inte ha en så dyr stationär dator överhuvudtaget, och bygger man själv ihop en quadcoremaskin eller så så blir den ju fortfarande billigare. Av exempelet på iMacen ovan kan du ju lätt se att Applemaskinerna är grymt jävla sämst köp iaf, tycker synd om de som köper en nu... För någon gång måste ju en uppdatering komma, men jag kan inte förstå varför Apple inte kan marknadsanpassa sina priser lite emellan uppdateringarna, men visst, varför göra det så länge det finns människor som är tillräckligt dumma för att köpa den skitdyra värdelösa hårdvaran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-02 21:19
Ursprungligen av Hagge:

Lite taskigt att kalla dig idiot, men: Men idiot!
....
men visst, varför göra det så länge det finns människor som är tillräckligt dumma för att köpa den skitdyra värdelösa hårdvaran.

Du låter bitter Hagge? Om du vill köpa en PC så kan du väl göra det helt enkelt?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 04:23
Ursprungligen av pesc:

Du låter bitter Hagge? Om du vill köpa en PC så kan du väl göra det helt enkelt?

Jag har redan en PC.
En Athlon64 3000+ med 1.5GB ram och ett Nvidia 6800LE 128MB, som kör OS X, och som komplett med disk, brännare, skärm, tangentbord o mus kostade mycket mindre än en Mac mini...
(Mycket mer välbalanserad hårdvara än en mac sett till vad jag vill göra med datorn också, jag behöver ingen monstercpu, mer minne är alltid trevligt och skitgrafik vill jag inte leva med för då kan jag ju lika gärna ha en jättegammal dator, bara spel som kräver något av datorn nuförtiden ändå ju.)

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Väldigt prisvärd jämfört med andra osx-datorer tycker jag.
Som tur är är det fritt att köpa den datorn man vill, så köp du en multitech om du vill. Men pris/komponent-diskussionen är gammal och väldigt trött.

Ja, den är ju inte mycket dyrare, ett par tusen max sett till prestandan, men så är den ju nyligen uppdaterad också. Tycker ändå de borde klämt i santa rosa i den eftersom det tidsmässigt passade så bra. Macbook pro är ju ruskigt oprisvärd just nu, och imacen är ju ännu värre som sagt. Mac pro står sig väl skapligt för de som behöver en sådan typ av maskin, vilka de nu är, musiker?

Ursprungligen av akesson:

Snälla, kan vi inte låta denna tråden självdö så att Hagge inte får chansen att fortsätta med sina gissningar á la "Den lär ju vara..." osv. Annars har vi garanterat ett datorkrig på gång här.

Hagge fattar inte att design, elegans och ett riktigt operativsystem kostar pengar och att många här är beredda att betala för det. Vad vi än säger kommer han inte förstå, så det är lönlöst att argumentera emot.

Hagge: Köp din (enligt dina referensramar) prisvärda men värdelöst designade PC-laptop kombinerad ett kasst operativsystem och var nöjd. Låt oss som värderar andra saker än dig (som t.ex. design, tysthet, elegans, fina nätta nätadaptrar med mjuk sladd, fjärrkontroll med fem knappar och världens bästa operativsystem) fortsätta göra det och lämna oss i fred.

Var gjorde jag gissningar? Vad gällde vikt eller så? Macbooken är ju inte särskilt lätt med tanke på storleken, är väl inte särskilt troligt att en 12" pc-laptop väger MER? Men du kan ju googla efter det om du verkligen bryr dig.

Design? Visst är Macbooken snygg, men det är ju en IBM med, kvaliten lär ju vara mycket högre på en IBM med, tycker bara man läser om utsmetad kylpasta, skitvarma datorer, datorer som får skickas tillbaka, moppeljud, skärmar där belysningen läcker fram och diverse när man hänger här.

Vista ingick väl i alla de där maskinerna, även om det kanske var basicvarianten i en del så är det ju inte ett "sämre" eller enklare alternativ än OS X. Microsoft har ju iaf koll på vad alla delar i deras OS gör, får man hoppas..

Snyggt att kalla en PC-laptop ifrån IBM/Lenovo "värdelöst designad"... Anledningen till att jag inte köper en är ju just operativsystemet såklart, jag tycker dock inte att OS X imponerar så om det inte hade varit för tillgången av kommersiell programvara så hade jag hellre kört FreeBSD och KDE än OS X. Safari suger, ical suger, finder suger, preview är inget vidare...

Design/elegans är väl subjektivt, men IBM, LG och Sony har ju minst lika snygga laptops.
Kvaliten på macarna är ju inget att tala om.
Inte tystheten heller, såvitt jag vet låter en macbook mer än många pc-laptops, kanske för att de får köra fläktarna på full fräs eftersom de inte kan applicera kylpastan korrekt...
Hur sladden är på nätadaptrarna har jag ingen koll på, och det är inget som skulle få vara som grund för mitt val av dator.
Fjärrkontroll har jag ingen nytta av som jag kan komma på och om man vill ha det går det ju att fixa till en PC med.

Världens bästa operativsystem är ju att ta i, på 10.2-tiden tyckte jag ju att det verkade vara det, men nu är ju Vista släppt och även om jag inte har kört Vista så verkar det som att det ligger före OS X på en del områden, och hade det varit den "riktiga" versionen av Longhorn tror jag Apple hade haft svårt att komma ikapp systemdesignmässigt.
OS X är ju trots allt ett ihopplock och inget "nytt" OS.

Ursprungligen av annan:

Den enda anledningen till att jag vill köpa en Mac är OS X. Jag vet dock inte om jag vågar beställa en MacBook igen, sist jag gjorde det fick jag tre stycken defekta datorer. Trist att man inte kan köpa bättre hårdvara (Thinkpad) och använda OS X.

Eller ja, det går, men det är knappast smärtfritt. Inte värt det verkar det som, tyvärr.

Samma här, däremot resonerade jag som så förr att jag kunde värdera operativsystemet till runt 4000kr, nu jämför jag ju det dock med piratkopierat Vista (som är både modernare än 9x/xp och fortfarande gratis) och då blir det ju svårare att motivera prisskillnaden, speciellt om den är över 4000...

Och nu har jag ju redan en tillräckligt bra PC, får väl ungefär samma poäng på xbench som en core duo macbook, jag ligger väl efter på cpu och minne men före på disk och grafik, skulle ligga mer före på grafik om jag låste upp min GPU i os x dock. Så jag kan ju redan köra rätt operativsystem på en vettig dator, lite svårt att motivera en macbook pro då, speciellt om de skall envisas med att sätta i skitkomponenter, klanta till kylningen/kvaliten och ta ockerpriser för den. Får verkligen hoppas att Leopard blir ett stort steg framåt, även om jag är lite tveksam till det.

Ursprungligen av flipp:

Visst, håller med om att dessa aspekter är viktiga och gör att Mac:arna är värda att betala lite extra för. Men, inte så mycket extra som de kostar idag skulle jag hävda (om man inte är fanatiker av OS X). Även om man gillar Apple och Mac så måste man kunna vara lite kritiskt till deras prissättning. Den är lite väl mycket i överkant tycker jag, utan att för den skulle hävda att de inte skulle kunna ta ett öre mer än PC tillverkare för samma hårdvara. Köpte en Macbook för ett år sedan och då kunde jag inte hitta en mer prisvärd laptop, men idag tycker jag inte alls den är speciellt prisvärd. Mycket har hänt på ett år och apple har inte svarat på konkurenternas utveckling.

Fast kvaliten, andrahandsvärdet osv har ju fallit nu, det enda som återstår är ju eventuell design/märkesbögeri om det nu är det man är ute efter och operativsystemet. Men jag som gammal datanörd och amigamänniska skulle inte kunna bry mig mindre om att datorn är just vit och att det står Apple på den, Apple är väl mest associerat med höga priser helt i onödan hos mig... OS X anser jag väl verker vara som den bästa kombinationen av för- och nackdelar, även om det är långtifrån perfekt, hade hellre sett att det fanns ett helt nytt multimediaos, beos?

Macbook Pro var ju ungefär lika prisvärd som PC-laptops efter förra uppgraderingen, men nu kostar den ju nästan dubbelt så mycket som en likvärdig HP (läs NÄSTAN, vare sig det är på pris eller komponentval), och skall de hålla priserna på samma nivå vid nästa generation vilket verkar vara fallet så får det fan vara en rejäl uppgradering för att det skall vara värt det. Jag vill se santa rosa, nyare grafikkort med 256MB grafikminne i alla modeller, brännare om det nu inte var det i alla, LED-skärmen och eventuellt även 2GB minne till samma pris för att jag skall anse att den är helt ikapp/ok..

Macbooken var väl ok prisvärd när den lanserades med, jag hade dock hellre betalat säg 2000kr mer för ett riktigt grafikchip, även om kostnaden för ett sådant säkert bara hade varit några hundra. (Behöver inte vara så fett.)

iMacen var ju också rätt prisvärd, speciellt 20 och 24"-modellerna, 24" var nog bästa köpet tom, men det är ju aslänge sedan den uppdaterades och priserna har inte förändrats, nu är den ju som sagt dubbelt så dyr som en likvärdig PC, minst, och det är helt galet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 21:08
Ursprungligen av Hagge:

även om jag inte har kört Vista så verkar det som att det ligger före OS X på en del områden,

Men det har jag. Dagligen. Vista ligger inte före OS X. Inte på något sätt.

Ursprungligen av Hagge:

hade det varit den "riktiga" versionen av Longhorn tror jag Apple hade haft svårt att komma ikapp systemdesignmässigt.
OS X är ju trots allt ett ihopplock och inget "nytt" OS.

Ja, och hade apple släppt 10.7 nu så hade det legat flera år före Vista. Så där kan man väl för helvete inte argumentera?!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-02 21:22
Ursprungligen av Hagge:

Av exempelet på iMacen ovan kan du ju lätt se att Applemaskinerna är grymt jävla sämst köp iaf, tycker synd om de som köper en nu... För någon gång måste ju en uppdatering komma, men jag kan inte förstå varför Apple inte kan marknadsanpassa sina priser lite emellan uppdateringarna, men visst, varför göra det så länge det finns människor som är tillräckligt dumma för att köpa den skitdyra värdelösa hårdvaran.

Wow! Nu blev vi visst lite aggressiva. Någon behöver ta ett _djupt_ andetag och få sig sin PC-fix innan vi går vidare.

EDIT: För trivseln på forumet drar jag mig ur den här diskussionen. Snälla låt den här tråden dö i frid.

Senast redigerat 2007-06-02 23:03

Väldigt prisvärd jämfört med andra osx-datorer tycker jag.
Som tur är är det fritt att köpa den datorn man vill, så köp du en multitech om du vill. Men pris/komponent-diskussionen är gammal och väldigt trött.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-02 22:15

Snälla, kan vi inte låta denna tråden självdö så att Hagge inte får chansen att fortsätta med sina gissningar á la "Den lär ju vara..." osv. Annars har vi garanterat ett datorkrig på gång här.

Hagge fattar inte att design, elegans och ett riktigt operativsystem kostar pengar och att många här är beredda att betala för det. Vad vi än säger kommer han inte förstå, så det är lönlöst att argumentera emot.

Hagge: Köp din (enligt dina referensramar) prisvärda men värdelöst designade PC-laptop kombinerad ett kasst operativsystem och var nöjd. Låt oss som värderar andra saker än dig (som t.ex. design, tysthet, elegans, fina nätta nätadaptrar med mjuk sladd, fjärrkontroll med fem knappar och världens bästa operativsystem) fortsätta göra det och lämna oss i fred.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-04 01:58

Den enda anledningen till att jag vill köpa en Mac är OS X. Jag vet dock inte om jag vågar beställa en MacBook igen, sist jag gjorde det fick jag tre stycken defekta datorer. Trist att man inte kan köpa bättre hårdvara (Thinkpad) och använda OS X.

Eller ja, det går, men det är knappast smärtfritt. Inte värt det verkar det som, tyvärr.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-04 02:55
Ursprungligen av akesson:

Hagge fattar inte att design, elegans och ett riktigt operativsystem kostar pengar och att många här är beredda att betala för det. Vad vi än säger kommer han inte förstå, så det är lönlöst att argumentera emot.

Visst, håller med om att dessa aspekter är viktiga och gör att Mac:arna är värda att betala lite extra för. Men, inte så mycket extra som de kostar idag skulle jag hävda (om man inte är fanatiker av OS X). Även om man gillar Apple och Mac så måste man kunna vara lite kritiskt till deras prissättning. Den är lite väl mycket i överkant tycker jag, utan att för den skulle hävda att de inte skulle kunna ta ett öre mer än PC tillverkare för samma hårdvara. Köpte en Macbook för ett år sedan och då kunde jag inte hitta en mer prisvärd laptop, men idag tycker jag inte alls den är speciellt prisvärd. Mycket har hänt på ett år och apple har inte svarat på konkurenternas utveckling.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 04:01

Nu blir det enklare att jämföra för er som alltid har velat det

http://www.macrumors.com/2007/06/04/13-3-led-backlit-santa-rosa-laptop-from-dell/

http://www.macrumors.com/c.php?u=http%3A%2F%2Fwww.engadget.com%2F2007%2F06%2F04%2Fdell-xps-m1330-performance-ultraportable-revealed%2F&t=1181008202

13.3", LED Backlit, Santa Rosa Laptop... from Dell
- 13.3-inch screen, configurable with LED backlight
- Core 2 Duo processor (up to 2.4GHz)
- Santa Rosa chipset (965PM/GM)
- Slot-loading dual-layer DVD±RW drive!
- Optional NVIDIA GeForce Go 8400M GS / 128MB
- Ethernet, 802.11a, a/g, or n options, Bluetooth option
- Dimensions with LED 12.5 x 9.4 x 0.87 - 1.33-inches (318 x 238 x 22.1 - 33.8mm)
- Weight starts at 4 pounds

Pricing and availability are not given. This new Dell "ultraportable" carries an internal design that many have been hoping for from a new Apple MacBook Pro. Indeed, there have been rumors that Apple would be incorporating the Santa Rosa chipset and LED backlit displays into their own "ultraportable" design.

Ska vi gissa att den blir billigare?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 06:32

"32GB SSD drive or spinning-platter drive options up to 250GB"

Näfan, billigare än Macbooken blir den nog inte, men mycket roligare specar =P

Första posterna på macrumors:
"It would be the pretty close to the perfect laptop hardware wise if it were a mac."

"I'd get a MacBook if it was like this!
Or a 13.3" MacBook Pro?"
"Why arent the macbooks like this?"
"What I was gonna say."

Och kanske framförallt:
"I think Apple have been left behind in the computer business now... there is absolutely NO buzz surrounding their computer hardware anymore... it's all iPhone/iPod."
Ord på det, jag kunde inte bry mig mindre om iPod och iPhone som den datornörd jag är, även om iPhonens användarinterface verkar grymt (finns säkert flera missar i hur det verkligen fungerar när man väl använder det dock med tanke på hur os x är), men det har ju inte jag någon nytta av.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-05 11:23

Jag håller med dig på i princip varje punkt Hagge.

Sedan det där om att Apple lägger krutet på ipod och iphone. Det stämmer kanske, men när det gäller exempelvis Ipod är den ju precis lika icke-prisvärd som Apples datorer är idag. Konkurrenterna har även på detta område rusat om Apple både när det gäller funktionalitet, prissättning och ibland t o m design.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 11:54

Det här däremot är ju en PORTABEL DATOR för alla som nu faktiskt behöver det:
http://www.engadget.com/2007/06/05/via-intros-nanobook-ultra-mobile-device-600-ultraportable-lap/

En 12" applelaptop motsvarande gamla powerbook, IBMs 12"-serie eller dylikt på säg 1.2 kg eller så vore ju ballt, men Macbooken är ju som sagt inget jätteportabelt och minimini, även om den är snygg och har liten skärm. Men jag vill ju med köra OS X som alla andra, men nu när jag väl har använt det så är det inte lika ballt som jag trodde/hade hoppats =P, speciellt inte nu flera år senare när XP är riktigt stabilt och inte strular och Vista har kommit mer mer utveckling under skalet så att säga.

Some Page 2 MacBook Pro specs were posted earlier, pointing towards 2.2GHz / 2.4GHz MacBook Pro updates with GeForce 8600M GT video. Appleinsider has updated with comparable specs of the rumored 15" notebooks.
http://www.macrumors.com/2007/06/05/back-to-school-promo-and-macbook-pro-specs/

OMG OMG OMG, om det där är sant kommer ju nya Macbook Pro ÄGA SÖNDER! Äntligen vettig grafik, DX 10, nvidia och GT-modell dessutom!
Fan vad sugen jag kommer bli isf
Iofs var ju 6xxx mobility långsammare än ATIs varianter (och därmed även än nvidias egna stationära, signifikant.), hur det är med 8xxx vet jag inte, men Nvidia fungerar ju utmärkt med linux, freebsd och solaris iaf så jag tar det alla dagar hellre än ATI. Inte helt oväntat att Apple byter heller för Intel kanske gillar dem mer om de kör Nvidia än "AMD"-grafik.
AMD håller ju dock på o styr bättre opensourcedrivrutiner så deras kommer säkert bli skitgrymma snart också, om de inte redan är det.

Flipp: Skall svara på ditt inlägg snart men måste äta lite.

Det finns flera aspekter att lägga i ordet "prisvärd". Inte bara att jämföra tekniska specifikationer rakt upp och ner och se vilken leverantör som skruvar ihop och kränger till lägsta pris.

Ett par kompisar till mig vill kasta ut sin dator som går på knäna. De vill köpa en bärbar som kan läggas i bokhyllan när den inte används eftersom arbetsrummet precis blivit barnkammare. Och så frågar de mig om råd. Herregud.

Skulle de bara betala räkningar, mejla, kolla in kvällstidningarna och koppla upp MSN så rekomenderade jag en billig bärbar med Windows. Men om de däremot skulle fotografera förstfödde och göra bildspel, filmer och annat och glädja mor- och farföräldrar med så rekomenderade jag en MacBook. Helt enkelt för att i deras falll blir det en prisvärd dator med tanke på hur enkelt och bra iLife-programmen fungerar ihop.

Apple har aldrig siktat på att vara en leverantör av lågprisdatorer. Samma sak gäller i mp3-spelarsegmentet och i telefonsegmentet.

Tycker man inte att Apples produkter är värda sina pengar, är det bara att visa det med plånboken genom att inte köpa. Om tillräckligt många gör det, kommer Apple att göra någonting åt det för att kunna överleva. Svårare är det inte.

Visst kan jag hålla med om att Apple tar ut mycket för sina prylar i förhållande till andra. Men faktum är att det är så innom alla branscher. Vissa varumärken är dyrare. Gillar man inte det, köp något billigare.

Att gnälla att jeansen är dyra är det ingen som lyssnar på. Köp ett par du har råd med på Coop.

/c

Hagge, du är verkligen energisk

Stirrar man sig blind på specifikationer och pris så finns det inte mycket till anledning att köpa Apple, förutom Mac Pro.

Samma sak gäller för t.ex. iPod vs. andra tillverkare av MP3-spelare. Det finns alltid någon som säger att de aldrig skulle köpa något med så dåliga DACar som med iPod och att "design, det är väl skit samma."

Vad nördar vill se i specarna för nya modeller har aldrig spelat någon roll för Apple. Det är bara att äta upp. Nördar gnäller och tar upp förhållandevis mycket plats på internet men de är ofta ganska klena konsumenter. De vill alltid ha det värsta och bästa av allt men i slutändan köper de billiga snikmodeller med så dyrt grafikkort som möjligt. Apples kundkrets är inte heller så intresserade av att överklocka och köra de senaste spelen med maxade inställlningar. Det är till och med fullt möjligt att Apple inte är intresserade av gamers som kundkrets.

Kan du inte acceptera att Apple är annorlunda som företag och inte säljer datorer på samma sätt som alla andra så kommer du vara evigt irriterad, upprörd och arg över alla stackars "lurade människor som köper allt som Apple säger till dem att köpa."

Själv ser jag helst ett Apple med stora vinstmarginaler än en Dell med en frukt på.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-06-05 18:06

Har aldrig ägt en dator från Apple tidigare. Just nu är min första på väg från Kina. Varför valde jag en Macbook? För att designen var viktig för mig, den ser bra ut och den klarar av mina behov. Hade jag kunnat få ut mer prestanda/kr någon annanstans? Absolut, men det kändes inte intressant.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-05 21:04

Jag tycker också designen på macbook är väldigt snygg, var en av anledningarna till att jag köpte den, förutom att själva hårdvaran också var ganska prisvärd för ett år sedan. Så designen talar ju för Apples produkter, men det är ju inte så att alla konkurrenter gör skitfula datorer eller MP3spelare, den är kraftig förenkling. När jag köper tekniska prylar gör jag en helhetsbedömning av funktion, design och pris. I dagsläget tycker jag inte att Apples produkter klarar en sådan helhetsanalys. Det handlar inte bara om datornörderier som överklockning eller sånt, det handlar också om mer grundläggande funktioner som saknas på många av Apples produkter. Exempelvis att Ipodsen saknar radio, att ingen DVD-spelare ingår till macbooken och dylikt. Ser ingen poäng med att bestämma sig för att försvara ett varumärke in absurdum. Apple har en del bra grejjer och en del dåliga, det kan vara intressant att diskutera i vilken riktning det går samt att eventuellt kritisera en trend som ser ut att gå mot sämre prisvärdhet.

Ursprungligen av flipp:

ingen DVD-spelare ingår till macbooken

EH.. Va? Till skillnad från?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-05 21:44
Ursprungligen av Redglittercoffin:

EH.. Va? Till skillnad från?

Sorry, DVD-RW menar jag jag givetvis

I övrigt kan man tycka att Apple, om de nu ska vara lite dyrare och stå för kvalitet, helt klart borde ha bättre garantier. 1 år är inte speciellt mycket att hurra över.

Ursprungligen av flipp:

I övrigt kan man tycka att Apple, om de nu ska vara lite dyrare och stå för kvalitet, helt klart borde ha bättre garantier. 1 år är inte speciellt mycket att hurra över.

Bara en liten parantes: köper man en apple-produkt i en svensk butik gäller 3 års reklamation, som med alla andra produkter. Att tillverkaren anger 1 års garanti är väl ganska standard...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-07 02:45

IBM ger tre år om jag inte minns fel. Det där med lagstadgad reklamationsrätt gäller endast om kunden kan bevisa att det är ett fabriksfel och inte handhavandefel som jag har förstått det. Något som i praktiken ska vara svårt att göra.

Ursprungligen av flipp:

IBM ger tre år om jag inte minns fel. Det där med lagstadgad reklamationsrätt gäller endast om kunden kan bevisa att det är ett fabriksfel och inte handhavandefel som jag har förstått det. Något som i praktiken ska vara svårt att göra.

Strike two: IBM säljer inte PC längre.

Tänkte du på Lenovo?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-07 14:06
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Strike two: IBM säljer inte PC längre.

Tänkte du på Lenovo?

Ja, det förstod du väl, precis som du borde fattat att jag menade DVD-RW.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 21:13

Macbook Pron blev ju väldigt "rätt".

+ 2GB minne, alla PC-laptops kommer ju med det, så fint.
+ Nvidia 8600M GT, Nvidia fungerar ju bra överallt, DX10, helt nytt, grymt.
+ Santa Rosa, äntligen 4GB minne med dual channel.
+ LED-bakgrundsbelysning, men trots det inte bättre batteritid verkar det som.
- Fortfarande bara 128MB grafikminne på billigaste modellen, risken är ju att en del spel kommer fungera på GPUn men att grafikminnet inte räcker till, men jag tänker då inte lägga 5000kr mer på 128MB grafikminne, så jävla dåligt att de skall göra sådär hela tiden. Nu vet jag inte hur stort problem det där är men trist om en del spel inte går att köra på grund av det.
För de som tänker dualboota Vista och har en 20" extern skärm hemma (och vill använda båda skärmarna) är det även kört att köra Aero 3D eftersom det kräver minst 256MB grafikminne vid den upplösningen. Lite störigt.

OMG, 2000 KR BILLIGARE OCKSÅ!
Blir ju bara 14.396 som ADC Student (+ 100$ för medlemskapet då.)

22 995 * 0.8 = 18 396 med mer grafikminne (lite snabbare cpu o disk med men vem fan bryr sig), orka 4000kr till, inte.
26 905 * 0.8 = 21 524 med 17" 1920x1200.

Det senare är ju helt klart avgörande ;D

Senast redigerat 2007-06-05 21:39
1
Bevaka tråden