Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro lanserade

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 14:36

Apple uppdaterar MacBook Pro sortimentet lagom till Sveriges nationaldag!

Bland nyheterna hittar vi lite snabbare Intel Core2 Duo processorer (Santa Rosa), upp till 4GB internminne och snabbare grafikkort. 15 tums modellen använder en ny blyfri och strömsnål bildskärm med LED bakgrundsbelysning. 17 tums modellen kan nu beställas med 1920x1200 upplösning vilket också är en nyhet.

Alla MacBook Pro har en Intel Core 2 Duo processor med 4MB delad L2 cache, en 800MHz frontside buss och 2GB 667 MHz DDR2 SDRAM internminne.

Grafikkortet heter NVIDIA GeForce 8600M GT och ska vara upp till 50% snabbare än den ursprungliga MacBook Pro med Core Duo processor.

15 tums modellen har 2.2 GHz eller 2.4 GHz processorer och 17 tummaren har 2.4 GHz Core2 Duo.

För den som bygger maskinen på AppleStore finns möjligheten att uppgradera till 160GB 5400rpm, 160GB 7200rpm, 200GB 4200rpm eller 250GB 4200rpm hårddiskar.

Uppdateringen var ganska väntad - redan 8:e Maj var Adrian Bengtsson i farten med spekulationer. 84 inlägg fick den tråden innan dagens uppdatering:) http://www.99.se/aktuella-rykten/217060-macbook-pro-foere-pa-wwdc-11-juni.html

Du som redan har en MacBook Pro - kommer du uppdatera?

-- denna nyhet uppdateras fortlöpande --

/Admin: Uppdaterade tråden/inlägget.
/Boris91: Små korrigeringar och Santa Rosa
Detta är nu huvudtråd för MacBook Pro lanseringen.

Senast redigerat 2007-06-05 15:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 14:38

JAAAAAAAAA!!! Högre upplösning!! Nu blire åka av! tjohooooo

Så blev det... Men ingen Santa Rosa eller LEDs, va?

1920x1200 som tillval på 17-tummaren! 910 kr

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 14:39

Gick in på Macportalen.se som hade en länk till IDG.SE där Simon Grablec skrev helt utan inspiration om dagens händelse. Det var mycket av "av en händelse". Simon borde inte vara redaktör när han inte är mer påläst än att han skriver att "antingen är det MacBook eller MacBook Pro som kommer att uppdateras". MacBook?! Knappast! Hur i hela friden kan Macportalen hänvisa till IDG.SE?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 14:40

upp till 4 GB RAM nu också

nu är den släppt...:p men macrumors.com säger att den har LED!?

släpp loss ny iMac nu också!

Roligt att om man lägger till glossy display som tillval dras det av 100$ i den amerikanska shoppen iaf.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-05 14:43

billigare, större hdd, bättre grafikkort, snabbare fsb, snabbare cpu, möjlighet till mer RAM och snabbare hårddiskar.
Samt, LED-displayer!

Inköp om några veckor för mig

Då stämde dom ryktade specarna rätt bra, eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-06-05 14:47
Ursprungligen av Sidde:

billigare, större hdd, bättre grafikkort, snabbare fsb, snabbare cpu, möjlighet till mer RAM och snabbare hårddiskar.
Samt, LED-displayer!

Inköp om några veckor för mig.

nja, LED display är det väll inte tal om? :s eller har jag missat något?

Dom shavade av lite vikt också tydligen! alltid bra.

Trevligt med 2 GB RAM som standard.
Men, ingen ultra-portabel maskin. Still waiting...

Enligt MacRumors citat är det LED:

With Intel Core 2 Duo performance, more memory and state-of-the-art graphics, this MacBook Pro is a portable powerhouse for creative and professional users," said Philip Schiller, Apple's senior vice president of Worldwide Product Marketing. "Apple's notebooks have always led the industry in innovation with features like built-in 802.11 and the MagSafe Power Adapter, and now the industry's first 15-inch LED-backlit display is another step toward completely eliminating mercury from our displays."

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-06-05 14:50

Coolt, kanske därför som vikten har gått ner också?
Jag är lite sugen att veta batteritid dock. Om jag förstått rätt så drar LED mindre?

Ursprungligen av klet:

Coolt, kanske därför som vikten har gått ner också?
Jag är lite sugen att veta batteritid dock. Om jag förstått rätt så drar LED mindre?

Mycket möjligt, LED ska vara en tunnare, lättare teknik har jag läst någonstans. Och batterisnålare. Typ bättre på alla sätt utom kostnaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 16:12
Ursprungligen av Adrian B:

Mycket möjligt, LED ska vara en tunnare, lättare teknik har jag läst någonstans. Och batterisnålare. Typ bättre på alla sätt utom kostnaden.

Det beror på vilken typ av LED skärm du använder. Finns de som använder en led / pixel med vitt ljus och andra som har 3 ledar Red,Gree, Blue.

Ursprungligen av juanito:

Det beror på vilken typ av LED skärm du använder. Finns de som använder en led / pixel med vitt ljus och andra som har 3 ledar Red,Gree, Blue.

Ah, det visste jag inte. Vet vi något om vilken typ av LED som används i Apples nya 15-tumspaneler?

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, det visste jag inte. Vet vi något om vilken typ av LED som används i Apples nya 15-tumspaneler?

Det är fortfarande LCD-paneler, enda skillnaden är att lysrören bakom LCD-sandwichen bytts ut mot ett rutnät av vita lysdioder. Paneltypen juanito talar om är inte möjlig att sätta i bärbara datorer på grund av pixelstorleken, utan den används i stället som ersättare för plasmapaneler.

Ursprungligen av Samuel K:

Det är fortfarande LCD-paneler, enda skillnaden är att lysrören bakom LCD-sandwichen bytts ut mot ett rutnät av vita lysdioder. Paneltypen juanito talar om är inte möjlig att sätta i bärbara datorer på grund av pixelstorleken, utan den används i stället som ersättare för plasmapaneler.

Ah, jo skillnaden mellan lysrör och LED känner jag förstås till, men inte att det fanns varianter av LED.

  • Medlem
  • 2007-06-05 20:27
Ursprungligen av juanito:

Det beror på vilken typ av LED skärm du använder. Finns de som använder en led / pixel med vitt ljus och andra som har 3 ledar Red,Gree, Blue.

Inte en LED per pixel på dessa skärmar. Dessa LCD-displayer använder flera LEDs som sitter längs kanten på displayen(precis som tidigare CCFL-bakgrundsbelysning).
OLED däremot använder en LED(OLED) per pixel, men det lär nog dröja innan vi får se dessa i laptops(till rimligt pris).

/P

Edit: Nu var man sen igen...

Citatet är från själva pressreleasen:

http://www.apple.com/pr/library/2007/06/05mbp.html

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-05 14:50

Ojoj, nu blev det rörigt när trådarna slogs ihop.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 15:17
Ursprungligen av Sidde:

Ojoj, nu blev det rörigt när trådarna slogs ihop.

Tog bort mina "extrainlägg" nu.

Mer från pressreleasen:

The new 15-inch MacBook Pro models feature a brand-new, power-efficient LED-backlit display and are the first of Apple’s notebooks to transition to LED backlighting as part of the company’s effort to eliminate the use of mercury in its products. The 17-inch model now offers a new optional 1920-by-1200 high-resolution display, providing over 30 percent more screen real estate than the standard 1680-by-1050 display.

LED på 15"aren men inte 17"aren:

A great video processor powers a great display. The new MacBook Pro is available in 15-inch models with a new mercury-free, power-efficient LED-backlit display and a 17-inch model with an optional 1920-by-1200 pixel display."

Mer intressant från pressreleasen:

Every MacBook Pro model includes an Intel Core 2 Duo processor with 4MB of shared L2 cache, an 800 MHz frontside bus and 2GB 667 MHz DDR2 SDRAM memory, running professional applications like Final Cut Pro® 6 and Logic® Pro 7 more than 50 percent faster than the original MacBook Pro with Core Duo. Delivering more realistic graphics for animation and gaming, every MacBook Pro now includes the state-of-the art NVIDIA GeForce 8600M GT and is more than 50 percent faster than the original MacBook Pro with Core Duo.**

Trevligt med en ordentlig prissänkning här i Sverige också. Ca 1500 kr exkl. moms billigare vad jag kan se.

F-n vad tungt det är att inte Leopard och nya iLife släppts än. Jag vill ha ny dator nu men det blir så mycket dyrare sen när man ska köpa Leopard och ev iLife efteråt. Iofs så ska jag nog vänta till efter WWDC då det kanske kommer ett mer exakt leveransdatum.

Senast redigerat 2007-06-05 15:12
Ursprungligen av Rickard A:

F-n vad tungt det är att Leopard och nya iLife släppts än. Jag vill ha ny dator nu men det blir så mycket dyrare sen när man ska köpa Leopard och ev iLife efteråt. Iofs så ska jag nog vänta till efter WWDC då det kanske kommer ett mer exakt leveransdatum.

Mera exakt datum kanske kommer, men det är ändå rätt troligt att oktober fortfarande stämmer. Så det kanske inte är värt att vänta 4 månader bara för det?

Ursprungligen av Adrian B:

Mera exakt datum kanske kommer, men det är ändå rätt troligt att oktober fortfarande stämmer. Så det kanske inte är värt att vänta 4 månader bara för det?

Om nu Leopard kommer då. Finns inget som säger att den inte kan bli försenad än mer.

Men LED-skärmen i 15-tummaren verkar intressant.

Bevaka tråden