Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderingsmöjligheter hos iMac 20 tum?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-05-25 13:22

Hej, jag byter från PC till Mac, jag har fått nog av racklet! Det blir min första Mac någonsin och det pirrar i magen.

Har beställt en iMac 20 tum, 2,16 ghz, 1 gb, ATI Radeon X1600 256 mb och 250 gb hd.

- Ramminnet ska jag uppgradera till 2,5 gb - tips på lämplig 2 gb-modul?

- Hdn kan jag uppgradera men får duga inledningsvis.

- Grafikkortet är fastlött? Och kan aldrig någonsin uppgraderas?

- Processorn? Kan denna uppgraderas i framtiden? Om så, fixar själva moderkortet en fyrkärnig processor mån tro?

- Hur stor extraskärm fixar grafikkortet om jag behöver mer skärmyta?

Tack för mig.

Vilken 2 GB-modul som helst som lever upp till specarna fungerar. Köp Kingston eller något annat kvalitetsminne med livstids garanti. Grafikchippet är lött och kan inte bytas, tror detsamma gäller för processorn men det kanske någon annan har svar på. Externa skärmar kan köras i upp till 1920x1200.

CPUn går att byta.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-05-25 14:20

Samuel K - tack, för RAM-minnet ser jag som mest akut i sammanhanget.

MarcusHedenstrom - ämnet är inte det brådskande för jag tror den räcker och blir över till mina amatörprojekt men av ren nyfikenhet - vilka processorer kan man sätta in i sin iMac i så fall?

Ursprungligen av gmail:

MarcusHedenstrom - ämnet är inte det brådskande för jag tror den räcker och blir över till mina amatörprojekt men av ren nyfikenhet - vilka processorer kan man sätta in i sin iMac i så fall?

I så fall ska det vara Socket 479, åtminstone. Sen vet jag inte om det ställs fler krav på t.ex. moderkortet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-04 14:40

Hur mycket ramminne kan man stoppa i en sån här mac? Ska också köpa till lite tänkte jag.

3 Gb.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-04 22:25

Måste man ha två likadana? Eller kan man byta ut ett 512 mot ett 2GB?

Ursprungligen av ajm991:

Måste man ha två likadana?

Nej, du kan installera två olika moduler.

Vad kan gå åt h***vete om man köper en iMac och stoppar in mer RAM själv!?

är det säkert? (Ja, jag är mer än kunnig om HUR man plockar ihop en burk! )

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 09:52
Ursprungligen av rosen888:

Vad kan gå åt h***vete om man köper en iMac och stoppar in mer RAM själv!?

är det säkert? (Ja, jag är mer än kunnig om HUR man plockar ihop en burk! )

Så länge du har rätt kretsar, drar ur strömmen och inte tvingar i kretsarna åt fel håll, gnider dem med kattskinn eller något åt det hållet så är det helt lugnt.

Hårddisk över 320GB skapar värmeproblem så att skärmen påverkas. Inte kul att få en fet fyrkant i avvikande färg i ena sidan av skärmen...

källa ; Tekniker på stor macÅF i Götlaborg

Lösning; Köp en 750GB Extern disk, tjoffa i den i en låda...

1
Bevaka tråden