Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länkar öppnas i samma fönster

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-25 23:54

Det är bara jag som glömt skriva target=_blank i taggarna.

Personligen skulle jag gärna se att man aldrig öppnade länkar i nytt fönster, men det är tyvärr rätt vedertaget numera.

  • Medlem
  • 2007-06-04 20:18

Inte så aktuell tråd, men ärendet är fortfarande aktuellt.

Kan inte göra annat än att hålla med, vill användaren öppna länkar i nytt fönster/tab så ser man till att göra det. Jag som användare förväntar mig att att länkarna på sidan beter sig likadant genom hela sidan. "Off site" eller inte. Dessutom ska det nämnas att attributen target inte finns med i rekomendationerna till standarderna xhtml 1.0 strict och html 4.0 strict. ja, jag vet. Ovan nämda standard är inget ni använder, och det finns sätt att få sidan att validera men ändå öppna nya fönster. Detta är dock ingen vettig ursäkt.

Ni som har sett till att target="_blank" används, hur resonerar ni kring detta? vad är tanken?

Det är nya tider, och det är bara att hänga med. Standarder är aldrig dumt att följa.

Ursprungligen av jxvf:

Dessutom ska det nämnas att attributen target inte finns med i rekomendationerna till standarderna xhtml 1.0 strict och html 4.0 strict. ja, jag vet. Ovan nämda standard är inget ni använder, och det finns sätt att få sidan att validera men ändå öppna nya fönster. Detta är dock ingen vettig ursäkt.

Ni som har sett till att target="_blank" används, hur resonerar ni kring detta? vad är tanken?

Det är nya tider, och det är bara att hänga med. Standarder är aldrig dumt att följa.

[ironi]Vi samlades i ett mörkt rum och bestämde oss för att bryta mot alla befintliga standarder och ta fram en helt egen inkompatibel miljö och tvinga alla användare att använda vår egenkodade webbläsare [/ironi]

Såklart inte. Vi baserar hela 99.se på en vBulletin licens och den har en massa brister - bland annat så är alltihopa tabellbaserat fortfarande.

Kom med konkreta förslag på förbättringar så tittar vi på det. Allt är ju en balans i insats/tid/pengar - önskemålen är många här på forumet.

  • Medlem
  • 2007-06-04 20:28

Grymt snabbt svar måste jag säga. Jag trodde det var ett konkret val att använda target=_blank då du ovan skrev att du glömt skriva det. Detta kanske syftade på något helt annat dock. Oftast öppnar väl sidor nya fönster för att hålla kvar användaren på deras egen sida. Enligt mig så gör det dock inte det. Det jag funderade på var just detta, om ni kommit överens om att någon liknande teori är hållbar.

Ett konkret önskemål är att skippa target i länkarna.

För användare som inte har så stor datorvana så är det en fördel att länkar öppnar sig i nya fönster annars har man svårt att hitta tillbaka där man började.
För yrkessurfare kan det vara irriterande att det öppnas nya fönster men vi kan ju styra det ändå.

Meningen är väl att ha en så pass klar och tydlig navigering så att det inte skall vara svårt att hitta på sidan. Jag håller också med om att det är bättre att öppna länkarna i samma fönster.

Kringlan funkar ju prima för att öppna nya länkar i ny flik/fönster men finns det nån funktion för det omvända? Vilken knapp ska man hålla in i webläsaren för att öppna länken i samma fönster?

  • Medlem
  • 2007-06-04 20:50

Jag måste tyvärr hävda motsatsen. Största tillgången en person med begränsad datorvana har är bakåtknappen. Samma knapp som blir helt oanvändbar då man öppnar nya fönster. Min teori är att nya fönster förbryllar mer än vad dom gör nytta.

På denna sida disskuteras just detta ämne
http://lists.w3.org/Archives/Public/www-validator/2002Apr/0100.html (Obs! länken öppnas i nytt fönster)

  • Medlem
  • 2007-06-04 21:03

99.se riktar sig inte i första hand till folk som är ovana vid datorer...

  • Medlem
  • 2007-06-04 21:06

Är folk ovana vid datorer så är det ju perfekt, att tidigt lära dessa hur det ska fungera på webben. Istället för att lära dessa personer fel och förvänta sig att sidor ska lite random sådär öppna länkar i nya fönster

  • Medlem
  • 2007-06-04 21:08

Hm, jag är absolut för att länkar öppnas i [nya fönster. Jag kan inte komma på ett enda skäl till att det inte ska fungera så (för mig).

Det går ju så mycket fortare att stänga ett fönster än att ladda om en sida om man ska backa.

Nu har jag iofs en plugg som skapar en ny flik i stället för att skapa ett nytt fönster så jag har det ganska städat ändå.

Som jag skrev i tråden förut när de var aktuell: det är tyvärr vedertaget att öppna "externa" sidor i nya fönster, jag önskar att det inte var så, men så är det. Jag insåg hur långt det hade gått när en person sa till mig att han var irriterad på att Google inte öppnade nya fönster! Snacka om att ha förstört en bra användarprincip (framåt-bakåt).

Ursprungligen av Baron:

Hm, jag är absolut för att länkar öppnas i [nya fönster. Jag kan inte komma på ett enda skäl till att det inte ska fungera så (för mig).

Poängen är valfriheten - om man alltid låter länkarna vara i samma fönster så blir det upp till användaren att välja ifall denne vill öppna i nytt fönster eller inte. Men om vi tvingar alla att få upp nya fönster så tar vi bort valet och på så sätt begränsar vi användbarheten.

Ursprungligen av Baron:

Det går ju så mycket fortare att stänga ett fönster än att ladda om en sida om man ska backa.

Det kan vara en poäng, speciellt med sega sajter som samtidigt inte tillåter webbläsaren att cacha sidan, men valfrihet är ändå bättre.

  • Medlem
  • 2007-06-05 07:10
Ursprungligen av Adrian B:

Som jag skrev i tråden förut när de var aktuell: det är tyvärr vedertaget att öppna "externa" sidor i nya fönster, jag önskar att det inte var så, men så är det. Jag insåg hur långt det hade gått när en person sa till mig att han var irriterad på att Google inte öppnade nya fönster! Snacka om att ha förstört en bra användarprincip (framåt-bakåt).

Jag har ställt in Google på att öppna länkar i nya fönster. (Flikar för mig, då...)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-05 13:51
Ursprungligen av Adrian B:

Som jag skrev i tråden förut när de var aktuell: det är tyvärr vedertaget att öppna "externa" sidor i nya fönster, jag önskar att det inte var så, men så är det. Jag insåg hur långt det hade gått när en person sa till mig att han var irriterad på att Google inte öppnade nya fönster! Snacka om att ha förstört en bra användarprincip (framåt-bakåt).

Man kan ju reta sig lite på vad man vill.

Personligen tycker jag det är en lysande princip att interna sidor öppnas i samma fönster och externa i ett nytt fönster. Eller flikar egentligen.

Anser också att det rätt kasst av Google att inte göra det. Om jag till exempel söker på "Arne Nolin" så kan jag klicka mig in på en sida som har info om Arne och där söka mig framåt. Det kan bli några klick det och om jag sedan vill tillbaks till Google för att hitta mer eller bättre info om hr Norlin blir det en massa klick bakåt.

I det fallet tycker jag att användarprincipen framåt-bakåt suger ankfett.

  • Medlem
  • 2007-06-05 18:52
Ursprungligen av Skilling:

Personligen tycker jag det är en lysande princip att interna sidor öppnas i samma fönster och externa i ett nytt fönster. Eller flikar egentligen.

Anser också att det rätt kasst av Google att inte göra det.

Google öppnar länkar i nya fönster om man ställer in det i inställningarna.

Ursprungligen av Skilling:

Man kan ju reta sig lite på vad man vill.

Personligen tycker jag det är en lysande princip att interna sidor öppnas i samma fönster och externa i ett nytt fönster. Eller flikar egentligen.

Anser också att det rätt kasst av Google att inte göra det. Om jag till exempel söker på "Arne Nolin" så kan jag klicka mig in på en sida som har info om Arne och där söka mig framåt. Det kan bli några klick det och om jag sedan vill tillbaks till Google för att hitta mer eller bättre info om hr Norlin blir det en massa klick bakåt.

I det fallet tycker jag att användarprincipen framåt-bakåt suger ankfett.

Men alla tycker inte att det är den mest optimala lösningen. Om man istället låter användaren själv välja om en länk ska öppnas i nytt fönster eller inte så får både du och jag som vi vill, istället för att du ska få som du vill och jag ska tvingas köra på samma sätt som du.

Ursprungligen av Skilling:

Personligen tycker jag det är en lysande princip att interna sidor öppnas i samma fönster och externa i ett nytt fönster.

Problemet är att det inte alltid genomförs, vissa gör på ett sätt och vissa på andra och det blir en inkonsekvent användarupplevelse som är svår att få grepp om. Om istället alla *alltid* öppnade länkar i samma fönster som det var tänkt så kunde var och en välja att öppna i ny flik/fönster med högerklick eller nerhållning av tangent.

Ursprungligen av Skilling:

Eller flikar egentligen.

Mm, det är klart bättre för det förstör inte överblicken över övriga flikar, men för de flesta så öppnas det fortfarande i nya fönster.

  • Medlem
  • 2007-06-04 21:11

ja, även jag öppnar oftast nya fönster i en ny flik. Jag vill trots detta ha valmöjligheten själv att kunna välja om jag vill ha sidan i ett nytt fönster, flik eller i samma

  • Medlem
  • 2007-06-04 21:16

Jag har gjort mitt val: Jag vill ha dem i flikar.

  • Medlem
  • 2007-06-05 20:53

Riktigt så är det ju inte. Om det förblir som jag och Skilling vill så blir det ju lite lättare för oss att surfa jämfört med om vi skulle behöva tangenter för att få upp de fönster vi vill.

Varför vill man backa istf stänga en flik?

Ursprungligen av Baron:

Riktigt så är det ju inte. Om det förblir som jag och Skilling vill så blir det ju lite lättare för oss att surfa jämfört med om vi skulle behöva tangenter för att få upp de fönster vi vill.

Lättare för er - men omöjligt för oss. Att tvinga upp nya fönster dödar valfriheten.

Ursprungligen av Baron:

Varför vill man backa istf stänga en flik?

För de flesta öppnas det i nytt fönster och inte i ny flik (men jag är glad att FF2 numera har den inställning) så det handlar inte om att bara stänga en flik, det handlar om att man kan ha ett anta flickar öppna prydligt och snygg, men så helt plötsligt tvingar en webbsida fram ett nytt fönster och försöker överblicken man hade av sina flickar.

1
Bevaka tråden