Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hindra användare att spara på lokal disk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-06-03 22:19

Hej på er!

Har följande "problem" som jag skulle vilja ha lite hjälp med... om möjligt.

Förutsättningar:
- 10.4 på macen, win2003 på server.
- Ett admin konto och ett default konto i grundconfig.
- default är hanterat och här sätts rättigheterna till alla användare. Så endast vid första inlogg får de ärva inställningarna från detta konto (Behöver tyvärr vara så av flera anledningar

Problem:
Varje användare får en egen katalog i med bl a skrivbord hemkatalog etc. Då varje burk används av många olika användare och dessa har en förkärlek för att spara allt möjligt på sitt skrivbord blir lilla hårddisken snabbt full och får tömmas om och om igen.

Det jag funderar på att göra är att helt enkelt bara ge read och execute till användarens egna kataloger. t. ex skrivbord och se om inställningarna i default följer med. Eller testa om man kan ge read + execute på hela disken direkt

Om någon har erfarenheter/tips så tas de tacksamt emot.

Oavsett vilket så ska det bli kul att börja testa

Buddha

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-06-03 22:33

Tänkte precis fråga samma sak. Hårddisken fylls så att allt segar ner. Maskinen behöver ju ha åtminstone 5-6 gig för att den skall rulla på någorlunda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-03 22:38

Oavsett hur du gör måste du nog lämna write till Bibliotek. Det är ju där som användarnas inställningar sparas.

  • Medlem
  • 2007-06-03 22:48

Det låter som att ni behöver konton på en server. det finns olika varianter på hur det ska hanteras, men vill man inte ha användarnas konton lokalt alls går det att fixa. Men det krävern nog en Xserve. Det behöver å andra sidan inte vara allra senaste modellen om ni intte har väligt höga prestandakrav.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-06-04 10:04

Tack för svaren hittils. Xserve är av olika anledningar inget alternativ i nuläget. Möjligen på sikt.
"write på Bibliotek" hellt rätt....
Tyvärr var det som jag misstänkte att just användarmappens begränsningar inte följde med vid skapandet av nytt konto. Får klura vidare. Om alla konton skapats i förväg lokalt hade det varit enklare men det är praktiskt omöjligt
Buddha

  • Medlem
  • 2007-06-04 10:38

Varaför måste folk ha egna konton om de ändå inte får lagra nåt i kontona?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-06-04 12:02

Jag förstår frågan men det är en mer komplex fråga än så. Och visst finns det andra lösningar på sikt. Men just nu är förutsättningarna de jag skrev nedan (grovt förenklat) .Det fås alltså vissa användarinställningar vid inloggningen. Men för att förenkla den så kan man säga så här. De får lagra lokalt oxå men på separat disk. Så ett annat sätt att gå åt det är möjligen att endast ge read and execute rättigheter på något sätt. Eller att flytta hemkatalogerna som os x skapar dit. När man ändra inställningarna för default kontot i NetInfo så flyttar hemkatalogen till annan disk. Problemet är att övriga konto inte arver inställningen.
Buddha

1
Bevaka tråden