Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte välja Inherit from parent

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 10.4.9 server och i inställningarna för utdelade volymer kan jag inte välja "Inherit from parent". Mycket irriterande måste jag säga.
Allt är gjort med WGM.

Någon som vet vad det är för fel då?

kan det vara så att du har slagit på "acl" (access Control lists) på dina shares?

Att ACL är aktiverat är det enda jag kan komma på just nu. Men det har du säkerligen tänkt på, eller hur

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-04 06:08

Jag har för mig att man inte kan välja det innan man har aktiverat "sharing" på den katalogen. Det kan vara lätt att missa.

/J

Jag har inte rört ACL men funderar på det eftersom detta krånglar.
Kan jag kolla om ACL är "på" på den mappen på något sätt? chmod antar jag.
Samma kommando kan väl ta bort det samma antar jag.

Nej J det vet jag mycket väl. Det är just det som förvånar mig.

ACL aktiveras ju på volymnivå, inte på mappnivå. Man ser i WGM om ACL är på eller inte. Kolla i "Sharing" -> "General."

Jag sitter på samma ställe igen.
Jag kan inte få på Inherit - ACL är påslaget men jag kan inte slå av det. Det är gråmarkerat.
Vad gör jag?

Är volymen låst? Kolla om det går att byta namn på den. Om det inte går, kan det ha med saken att göra. Jag har fått formatera om några diskar för att bli av med liknande problem.

Nej den är inte låst, med volymen menar du hårddisken eller själva utdelningen?
Spelar ingen roll för varken är låst.

Kan jag ändra POSIX default inställning på något sätt? Är det att ändra umask för servern det? Hur får jag det att stanna kvar mellan omstarter? Vilket då inte händer allt för ofta...

Tack glemme som gav mig svaret.
Markera volymen i WGM och slå där av ACL. Ta dah!
Färdigt.

1
Bevaka tråden