Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera Mac OS 9 på min iMac G3

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-03 10:20

Hej jag kan inte installera mac os 9 på min fina iMac g3 det blir bara en diskett med ett frågetecken.....

Mac os x skivorna fungerar men jag vill ju ha mac os 9 på min fina burk.

Kan det vara så att jag behöver andra os 9 skivor?

Ursprungligen av alle112:

Hej jag kan inte installera mac os 9 på min fina iMac g3 det blir bara en diskett med ett frågetecken.....

Mac os x skivorna fungerar men jag vill ju ha mac os 9 på min fina burk.

Kan det vara så att jag behöver andra os 9 skivor?

Vilka Mac OS 9 skivor har du? Det fanns väl en uppsättning som följde med Mac OS X tidigare för dom som ville ha "Classic" miljön men dom kräver att man först installerar Mac OS X...

Jag föreslår att du försöker hitta andra Mac OS 9 skivor så kommer det fungera.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-03 16:16
Ursprungligen av Björnström:

Vilka Mac OS 9 skivor har du? Det fanns väl en uppsättning som följde med Mac OS X tidigare för dom som ville ha "Classic" miljön men dom kräver att man först installerar Mac OS X...

Jag föreslår att du försöker hitta andra Mac OS 9 skivor så kommer det fungera.

jag har mac os 9 install disk för power mac g4 hmm kanske därför de inte fungerar

Hur har du gjort när du har installerat?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-03 16:15
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Hur har du gjort när du har installerat?

Hmm har aldrig installerat os 9 förut men jag stoppar in skivan och håller ner C så blir de något fel :/

Det är inte alltid säkert att vilken OS 9-skiva som helst fungerar. De senaste iMac G3 kräver minst Mac OS 9.2.1.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-03 16:29

skivan har os 9.2.2

Är skivan original eller en säkerhetskopia? Om det är en kopia kan det hända att systemmappen inte blivit blessed. Vet du att skivan har fungerat att starta från tidigare?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-03 17:02

aldrig testat den förut och det är en säkerhetskopia

Har du fortfarande något operativsystem på din iMac? I så fall kan du ju sätta i skivan och bara dra över en systemmapp från CDn till hårddisken. När du startar om är det bara att hålla in option-tangenten så kan du välja OS 9.

Om ingenting funkar så tror jag att man fortfarande kan ringa AppleStore och köpa en skiva. Eller så kollar om någon vill sälja/skänka bort sina gamla.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-03 22:50
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Har du fortfarande något operativsystem på din iMac? I så fall kan du ju sätta i skivan och bara dra över en systemmapp från CDn till hårddisken. När du startar om är det bara att hålla in option-tangenten så kan du välja OS 9.

Om ingenting funkar så tror jag att man fortfarande kan ringa AppleStore och köpa en skiva. Eller så kollar om någon vill sälja/skänka bort sina gamla.

jag har testat det där med kopiera systemmappen men de fungerar ändå inte men tack ändå.

En på forumet skickar mig en skiva

Gamla Mac OS systemmapp är väldigt flexibel. Öppna den och dubbelklicka sedan på filen System för att öppna den. Stäng den sedan. Då borde systemmappen gå att starta från.

Om du redan har Mac OS 9 på datorn finns förresten ingen anledning att starta från skivan. Samla mappar som programmappen, dokumentmappen och till och med den befintliga fungerande systemmappen i en mapp och ha som reserv. Systemmappen i Mac OS 9 går att flytta till andra mappar samtidigt som den används. Sedan startar du installeraren från skivan och installerar en ny instans av Mac OS 9 vars systemmapp du sedan väljer som systemmapp i kontrollpanelen Startskiva.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-04 10:34

Nu är det tyvärr mac os x på den :/

Inga problem. Går att fixa ändå.

Mac OS X: Classic doesn't start, Mac OS 9 not installed or recognized (läs en bit ner under No "blessed" Mac OS 9 System Folder)

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-06-04 17:29

Ska läsa det

1
Bevaka tråden