Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att byta hårddisk, men vad ska jag ha?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det snart är dags för Leoparden så tänkte jag i samma veva byta upp mig till en större hårddisk i min Macbook. Jag tänker mig minst en 120GB, kanske ännu större. Är det någon som nyligen bytt som kan tipsa om en bra hårddisk, vad prisläget är och var ni köpte den? Har tittat runt lite och sett några kandidater, men jag tänker att det inte skadar med lite fler.

Själv har jag spanat Seagate Momentus 7200.2. Den ska vara bland de tystare på marknaden och kan fås på upp till 160GB. Den är även 95 mm hög vilket gör att den passar i MacBooken.

Det är mitt bästa tips, dock verkar det vara begränsad tillgång på den än i Sverige. De finns några svenska återförsäljare, men det är en beställningsvara hos de flesta. Gå in på www.prisjakt.se och kolla.

Lycka till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-15 10:06

Denna verkar vara OK - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325713

Finns även på svenska komplett.se

Nån som har ett bra tips på 200gb drive till Macbooken, gärna med en länk till inköpsställe?

Massa vänliga hälsningar/
Andreas

Ursprungligen av Andreashagg:

Nån som har ett bra tips på 200gb drive till Macbooken, gärna med en länk till inköpsställe?

Massa vänliga hälsningar/
Andreas

Jag undrar precis samma sak.
Disken ska gärna vara på 7200rpm

Seagate Momentus 5400.3 160gb

Hej,

jag bytte i helgen till ovanstående HD. Den fungerar alldeles utmärkt. Lika tyst som orginaldisken, vilket i mitt fall är knäpptyst. Själva bytet gick smidigt, på mindre än en halvtimme, men det tog lite tid att återställa min användare så som jag hade den. Eventuellt kan det bero på att jag inte hade ett backup-program som fungerar hundraprocentigt.

Kanske skulle jag ha bytt till en med 7200 rpm i hastighet, men pris per prestanda var viktigt för mig och då skenar tyvärr de större 7200:orna iväg ganska ordentligt.

Jag köpte min disk på Multitronic och det gick mycket smutt. Beställde den på onsdagkvällen och hade den i lådan på fredagen.

Tilläggas ska väl att jag har en extern hårddisk som jag tankade över min backup till. Min gamla hårddisk i datorn hoppas jag att jag ska kunna stoppa in i min externa hårddisk när allt är klart.

/.

Ett annat alternativ som vore lite coolt är ju annars att byta till någon form av solid state-disk. Någon som vet om det finns några till salu som kosta mindre än tre fingrar och en pantsatt lägenhet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-08 10:08

Snart kommer seagates 7200 rpm diskar med lagring på höjden. Finns upp till 160GB
Seagate Momentus 7200.2 - 160 GB, 7200 RPM
Finns ett test här
http://www.tomshardware.com/2007/04/23/notebook_hdds_deluxe/page3.html

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-11 15:47

Seagate momentus 7200.2 verkar ha en free fall-sensor, står inte den i konflikt med macbookens inbyggda?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-05-13 10:41
Ursprungligen av wosk:

Seagate momentus 7200.2 verkar ha en free fall-sensor, står inte den i konflikt med macbookens inbyggda?

Macbookens inbyggda = den som sitter i hårddisken. Finns således ingen inbyggd i Macbooken vad jag vet, utan den sitter i disken från början.

Vad jag läst så har Macbooken inbyggd och att det kan bli en konflikt om hårddisken också har inbyggt. Det var någon hårddisk-serie som en "datorsida" avrådde från av just detta skäl, de upplevde bl.a. kernel panics titt som tätt. Har tyvärr ingen länk då jag inte kommer ihåg namnet på sidan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-13 18:56
Ursprungligen av Harri Habitat:

Vad jag läst så har Macbooken inbyggd och att det kan bli en konflikt om hårddisken också har inbyggt. Det var någon hårddisk-serie som en "datorsida" avrådde från av just detta skäl, de upplevde bl.a. kernel panics titt som tätt. Har tyvärr ingen länk då jag inte kommer ihåg namnet på sidan.

Har läst precis samma sak.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-05-13 23:20
Ursprungligen av Harri Habitat:

Vad jag läst så har Macbooken inbyggd och att det kan bli en konflikt om hårddisken också har inbyggt. Det var någon hårddisk-serie som en "datorsida" avrådde från av just detta skäl, de upplevde bl.a. kernel panics titt som tätt. Har tyvärr ingen länk då jag inte kommer ihåg namnet på sidan.

Det var hårddiskar ur serien Western Digital Scorpio som det gällde, jag kommer inte heller ihåg sidan, men jag memorerade vilken hårddisk det gällde eftersom jag var på väg att byta hårddisk.
Det blev en Seagate Momentus 5400 160GB, som mycket riktigt har "G-force skydd"...och disken fungerar utmärkt, jag har inte märkt några konstigheter, allt rullar på bra.

Jag beställde nyss ny hårddisk till knädatorn, och det blev en 120 Gb Samsung. Jag har erfarenheten att just Samsungs diskar är speciellt tysta, så jag hoppas att det gället fortfarande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-15 16:00

Undrar när denna 200gb 7200rpm kommer, är sugen på en sådan.

Vet någon ifall denna disk skulle funka i en MB: Samsung SpinPoint M5S 250GB 5400RPM SATA 2,5"

Borde ju funka då någon hade satt i Samsungs 160Gb version utan problem, men man vet ju aldrig.
Vore ju inte helt fel med 250Gb. Sen är den ju "bara" 5400RPM, men jag tror jag klarar mig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-25 23:34
Ursprungligen av Archangel:

Vet någon ifall denna disk skulle funka i en MB: Samsung SpinPoint M5S 250GB 5400RPM SATA 2,5"

Borde ju funka då någon hade satt i Samsungs 160Gb version utan problem, men man vet ju aldrig.
Vore ju inte helt fel med 250Gb. Sen är den ju "bara" 5400RPM, men jag tror jag klarar mig.

Ojoj, nu blev jag sugen på att skaffa intern hårddisk istället för en extern, synd att den är så dyr bara (jämför med hur billiga minnen är nuförtiden;D)

Ursprungligen av wosk:

Ojoj, nu blev jag sugen på att skaffa intern hårddisk istället för en extern, synd att den är så dyr bara (jämför med hur billiga minnen är nuförtiden;D)

Ja, jag köpte 2Gb minne (2st 1Gb) idag till min MacBook för (endast) 787kr, tycker jag var billigt. Så jämför man med det så är ju disken dyr. Tycker dock inte att den är så farligt dyr.
Är ju verkligen sugen på att hotta upp min MB lite mer, nu när man ändå håller på.

Finns dock en viss chans att jag väntar med att byta HDD till Leopard kommer. Så slår man två flugor i en smäll och skaffar ny HDD när man ändå skall installera om allt... Men vill ju att det ska vara nu, inte i september.

Den borde fungera, ja.

Sitter här med en Samsung 250GB, nyss installerad i en C2D MacBook och jag kan säga att den fungerar förträffligt! Lika tyst, eller ren utav tystare än den Fujitsu som satt i från fabriken och utrymmet är ju inget annat än underbart att ha. Som de flesta av Samsungs hårddiskar är den till på köpet också sval, vilket knappast är något negativt.
Om ni går i tankarna kring att skaffa ny hårddisk och vill ha något rejält rekommenderar jag tveklöst en Samsung 250GB!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-06-02 23:14
Ursprungligen av Bluestreak:

Sitter här med en Samsung 250GB, nyss installerad i en C2D MacBook och jag kan säga att den fungerar förträffligt! Lika tyst, eller ren utav tystare än den Fujitsu som satt i från fabriken och utrymmet är ju inget annat än underbart att ha. Som de flesta av Samsungs hårddiskar är den till på köpet också sval, vilket knappast är något negativt.
Om ni går i tankarna kring att skaffa ny hårddisk och vill ha något rejält rekommenderar jag tveklöst en Samsung 250GB!

Låter grymt! Ska själv avvakta till hösten iofs, men nu blev jag ju suuuugen...

Är grymt sugen på att skaffa mig den redan nu, men har bestämt mig för att vänta tills Leopard kommer. Skönt med en ny disk, när man ändå ska installera ett nytt system.

Har också funderat på en ny hårddisk i min MacBook, 60gb är otroligt begränsande, men en grej jag undrar är om det inte blir väldigt varmt med en med 7200rpms hastighet? Eller gör det ingen skillnad mot en 5400rpm?

1
Bevaka tråden