Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga tecken när man ...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp mig!
Vad skall det vare för inställning på i datorn då man skriver ett mail så det inte blir konstiga krumelurer när man skriver ett mail kan der se ut så här (f? in tv?nl? T?te bara med ett tips p?tt underbart forum f??s. Jag ?s?acksam n?.) hur eller vilka inställningar skall man ha. Vad hittar man dom inställningarna och vad skall man sätta kryssen. Vilka är standard inställningarna.

Tacksam för svar
Svenne

Är det Apples Mail du använder för att maila, eller något annat?

Ja det är det och jag vewt inte vad som har hänt

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-06-01 21:51

kanske är det inställningen under brev>textkodning>

min står på "automatisk"

men det borde väl egentligen bara gälla inkommande brev?

syns felet direkt när du skriver, eller är det adressaterna som klagar?

ja det är adresaten som inte kan läsa det jag skriver det är åäö som spökar. jag har samma instälning som du

[Redigerat: Mattias A hann skriva inlägget ovan under tiden jag skrev detta. Det finns säkert mer matnyttig information där.]

Om du har någon att "bolla " med för att testa om mailen blir rätt, så testa olika inställningar i menyn Brev och de olika alternativ som du hittar under Textkodning där.

Det var länge sedan jag använde Apples Mail, men jag minns att det blev fel tecken i sällsynta fall. Det kanske kan vara värt att testa inställningen "UTF-8"?

Som rana skriver, har det nog i vilket fall med Textkodning i menyn "Brev" att göra.

Läs länkarna och sök på forumet. 100 miljoner trådar om detta.

1
Bevaka tråden