Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill bara ha Final Cut Pro inte Studio?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Final cutarna!

Jag har Final Cut Pro HD 4,5

Jag vill uppdatera den till 6 (eller mer om finns? vill ha senaste i alla fall) om det går men jag hittar bara att man kan bara uppdatera till Final Cut Studio 2 för ca 6500 kr......

Är det verkligen nödvändig att ha alla andra program också än FCP?
Har ni andra stor nytta av dem andra äm FCP?

Är inte Cleaner 6 bättre än Compressor som finns med i Final Cut Studio 2?
Räcker det med det jag har Final Cut Pro HD 4,5? och köper till senast cleaner 6?

Tacksom få tips från er.

/Jojo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 13:33

6:an är den senaste och du kan bara uppdatera till Final Cut Studio 2. Ett otroligt bra pris om man bara ser till vad man får för det. Om man däremot inte behöver alla delar såkan det kännas lite dyrt.
Cleaner ger jag inte mycket för, en död produkt, iallafall under Mac OS. Compressor 3 verkar riktigt bra.
En sak till bara, en ny license av Cleaner kostar ca 6800kr ex moms.

Har du (acke) testat både Cleaner 6 och Compressor 3? Jag jobbar mycket med streamer, filmer på webbsidorna..

Och en annan fråga när det gäller Final Cut pro, jag jobbar mycket med korta filmer som är max 5-10 sekunder långa. först hämtar jag en hel fil till Browser sen klipper jag korta filmer till timeline via viewer och därefter kopierar jag nyklippta filerna till browser och ändrar namnet så var och en har eget unik namn och sen måste jag exportera var och en filerna som ska sen till cleaner 6. hur skulle det fungera med compressor 3? kan man exportera alla korta filerna från browser till compressor 3?.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-01 21:23
Ursprungligen av jojosurf:

Har du (acke) testat både Cleaner 6 och Compressor 3? Jag jobbar mycket med streamer, filmer på webbsidorna..

Och en annan fråga när det gäller Final Cut pro, jag jobbar mycket med korta filmer som är max 5-10 sekunder långa. först hämtar jag en hel fil till Browser sen klipper jag korta filmer till timeline via viewer och därefter kopierar jag nyklippta filerna till browser och ändrar namnet så var och en har eget unik namn och sen måste jag exportera var och en filerna som ska sen till cleaner 6. hur skulle det fungera med compressor 3? kan man exportera alla korta filerna från browser till compressor 3?.

Fattar inte riktigt vad du menar...kan man exportera alla korta filerna från browser till Cleaner?

Cleaner finns inte ens UB och genom Rosetta går det ganska segt. Cleaner har bra "cred", men denna cred är från den tiden då andra program var usla...det fanns förresten nästan inga andra program. Idag är t.ex. svenska Episode Pro ett program som hänger med. Compressor, Episode, Squeeze, etc...dom är alla lika "bra" anser jag. Det enda Cleaner kan som inte dom andra kan är att lägga på logo (alfa-kanal-bild) och pumpa direkt mot servers (kan också Compressor tror jag...).
Batcha kan allihopa...och exportera direkt till Compressor från FCP...åtminstone från timelajnen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 14:42
Ursprungligen av mjg:

Det enda Cleaner kan som inte dom andra kan är att lägga på logo (alfa-kanal-bild) och pumpa direkt mot servers (kan också Compressor tror jag...).

Compressor 3 kan det. Kan även lägga till tidskod och annan textinfo.

alltså exportera alla korta filmerna på en gång.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 17:26

Över min kunskap. Detta får någon annan svara på då jag inte provat Compressor 3 eller FCP 6.

Nej man kan inte exportera alla korta filerna till Cleaner (inte direkt, utan till nåt mapp och sen öppna cleaner och sen kopiera o överföra till cleaner, rätt krånglig väg) , utan måste göra det var och en och det tar en massa tid o jobb när man har hundratals filerna som ska exporteras......

Okej, Vad bra att man kan göra det direkt så man slipper göra det var och en. då lutar det åt köp av Final Cut Studio 2

Tackar för info!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-02 10:49

Innan du går och köper FCP2 så kanske det är bra att veta vilket format du outputtar dina färdiga filer till?
Compressor kan t.ex. inte koda ut flash, avi m.m. Episode Pro som nämns är det jag använder för att koda till det mesta. Ett väldigt kompentent program som med lite uppgraderingar kan göra det mesta.

Kort och gott: Vad kodar du dina filer till i Cleaner?

Jag kommer ringa Macoteket om c:a 10 minuter för att höra om dom faktiskt har FCP2 inne, har dom det så går jag och köper den... Kan dessvärre inte uppdatera sakfrågan föräns imorn eftersom jag måste göra färdigt ett projekt (vill inte installera FCP2 och upptäcka att allt jobb är förlorat...)

Men jag håller dig uppdaterad om FCP2, och om det är vad du är ute efter!

1
Bevaka tråden