Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irssi

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-01 13:27

Hej, rätt grön på Irssi. Har letat och kollat men inte kommit fram till nåt.

Hur ställer man in så man kan scrolla upp i terminalen och se tidigare rader i irssi? För nu visas bara så många rader som får plats på terminalfönstrets strolek!

Sen kan man ändra färgen på sitt eget nick?

Sista frågan: Kan man få upp användarna som är connectade till en kanal via nåt kommando?

Mvh Fredrik

I OSX Terminal kan du scrolla med Shift-Pgup/Pgdn.

Du kan ändra alla färger i theme-filen för de theme du kör, det är därr drygt dock, står om färgkoder o sånt på irssis sida.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-01 13:53

Det verkar inte fungera iaf, shift och page up funkar inte alls, däremot äpple - page up. Men det blir samma sak då. Den scrollar ut ur irssi och jag kan inte se tidigare rader lixom. Ifall det har nån betydelse så har jag en macbook.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-06-01 13:55

Page up/down scrollar i Irssi.

Edit:
Alltså, fn+pil upp/ner på MacBook

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-01 13:59
Ursprungligen av thazzy:

Page up/down scrollar i Irssi.

Edit:
Alltså, fn+pil upp/ner på MacBook

Jag har provat det, och den scrollar inte bland tidigare rader i irssi då utan den scrollar upp och jag ser det som jag gjorde innan jag startade irssi. Irssi visar bara så många rader som får plats i terminalfönsret. Någon inställning jag måste göra?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-06-01 14:03
Ursprungligen av larsha:

Jag har provat det, och den scrollar inte bland tidigare rader i irssi då utan den scrollar upp och jag ser det som jag gjorde innan jag startade irssi. Irssi visar bara så många rader som får plats i terminalfönsret. Någon inställning jag måste göra?

Då scrollar den i terminalen istället för i Irssi. Det är märkligt, det funkar så på min MacBook. Jag använder Xterm, så det kanske är en inställning i din terminal?

Har du bärbar? Testa isåfall Fn+Shift+Pgup

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-01 15:03
Ursprungligen av Johan S:

Har du bärbar? Testa isåfall Fn+Shift+Pgup

TACK, funkar klockrent!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-01 16:33

När vi ändå är igång hyffsat så tänkte jag fråga ifall det finns någon funktion så man kan lägga in så man kan autha automatiskt mot qnet i irssi, tex?

Fredrik

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-01 17:17

Bara undrar varför folk ska envisas köra en terminal baserad irc klient?
Kan förstå *NIX folket som tycker det är hippt med så fult och krångligt som helst men att Mac användare kör det förstår jag inte.
Nått jag missat? Kan ni förklara isf vad och ge mig svar på dess styrka?

Kör själv detta utdöende protokoll genom Colloquy ibland mycket sällan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 18:31
Ursprungligen av Tjarven:

Bara undrar varför folk ska envisas köra en terminal baserad irc klient?
Kan förstå *NIX folket som tycker det är hippt med så fult och krångligt som helst men att Mac användare kör det förstår jag inte.
Nått jag missat? Kan ni förklara isf vad och ge mig svar på dess styrka?

Kör själv detta utdöende protokoll genom Colloquy ibland mycket sällan.

För att man kan använda screen med den, vilket innebär bland annat att man kan ha den liggande igång utan att ha terminalen öppen alls, eller om man som jag ssh'ar till maskinen som har irssi gående i en screen session. Då behöver inte ens datorn som jag använder vara igång irssi ligger och väntar på att jag skall använda den ansluten till de IRC-nät och kanaler som jag deltar i.

ColoGuy och andra är bra om man bara chattar lite "då och då" kan jag tänka mig, använde CG ett tag men lessnade fort på allt jox och GUI delar som man inte använder.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-02 16:24
Ursprungligen av ntity:

För att man kan använda screen med den, vilket innebär bland annat att man kan ha den liggande igång utan att ha terminalen öppen alls, eller om man som jag ssh'ar till maskinen som har irssi gående i en screen session. Då behöver inte ens datorn som jag använder vara igång irssi ligger och väntar på att jag skall använda den ansluten till de IRC-nät och kanaler som jag deltar i.

ColoGuy och andra är bra om man bara chattar lite "då och då" kan jag tänka mig, använde CG ett tag men lessnade fort på allt jox och GUI delar som man inte använder.

Ahh tack för infon nu klarna det en del.
Opps märkte just att tråden låg i Unix delen dessutom.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-01 18:03

Jag provade massor olika klienter och tyckte alla va fula och plottriga, massa onödigt tjaffs helt enkelt. Sen så kräver ju inte terminalen så väldans mycket kräm ifrån datorn. Enkelt, snabbt och smidigt. Sen är det ju överlägset snyggast.

Ursprungligen av larsha:

Kan man få upp användarna som är connectade till en kanal via nåt kommando?

/who fixar biffen.

Ang. varför man använder en Irssi så beror det också på att det är den mest flexibla klienten som finns. Med scriptstödet kan man göra mer eller mindre vad som helst. Dessutom tjänar man inte särskilt mycket på att använda GUI när det gäller IRC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-02 14:04

/names är annars en smidigare lista på de som är i kanalen än /who, som listar alla med host och modes etc..

och om man villl ha ännu enklare än /names fungerar förkortningen /n fint

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-03 21:31

Hej, jag fortsätter väl att fråga på i denna tråd istället för att starta en ny. Det är så att jag verkar ha problem med /script funktionen i irssi. Verkar inte fungera alls. Får detta: Irssi: Unknown command: script, när jag försöker köra /script i irssi.

Kan det vara så att jag inte installerat Irssi med script support? Installerade genom macports. Isåfall kan man installera det i efterhand nu utan att sabba irssi?

Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-03 21:40
Ursprungligen av larsha:

Hej, jag fortsätter väl att fråga på i denna tråd istället för att starta en ny. Det är så att jag verkar ha problem med /script funktionen i irssi. Verkar inte fungera alls. Får detta: Irssi: Unknown command: script, när jag försöker köra /script i irssi.

Kan det vara så att jag inte installerat Irssi med script support? Installerade genom macports. Isåfall kan man installera det i efterhand nu utan att sabba irssi?

Fredrik

Tror du helt enkelt får installera om irssi, fast denna gång med detta kommando. Med andra ord är det stödet för perl som du saknar.

sudo port install irssi +perl
1
Bevaka tråden