Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto-frågor som rör Finder...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-31 17:46

Detta är läget:

1. Jag har alltid lagt in bilderna i iPhoto från mitt minneskort genom att dra dem till biblioteket från kortet (USB). Varje gång jag gör detta ändrar jag även mapparna i Findern (iPhoto-mappen). Saken är den att iPhoto skapar alltid en ny mapp vid varje ny import med namnet "Rulle52" tex. Så vill jag inte ha, för efter ett tag blir det för många mappar och det blir svårt att hitta bilderna, så jag brukar ta bilderna från rullarna, lägga in dem i en ny mapp som heter "2007" eller dylikt och sedan kasta "Rulle"-mappen. Detta har fungerat bra ett tag, och iPhoto har inte klagat.

2. På senare tid har vissa (VISSA) bilder ej visats i iPhoto-biblioteket när jag vill se dem i full storlek. Istället har de ersatts med en grå ruta+ett utropstecken. Jag har förstått att detta troligtvis har med mina ändringar i iPhoto-mappen att göra. Det förklarar dock INTE varför bara VISSA bilder blir på detta sätt, och varför problemet har kommit nu efter en längre tid utan problem.

Lösningen är ju tydligen att importera om alla bilderna som det är problem med, vilket inte är något större problem i sig. Min fråga är då helt enkelt om det finns något sätt som gör att jag fortfarande även kan ändra mapparna i Findern, från rulle till år. Visst, man kan importera bilderna endast en gång per månad eller dylikt för att minimera rulle-mapparna, men ibland vill man faktist importera lite mer ofta. Annars kan man ju även bara använda iPhoto för att dra ut bilder och skicka, men andra tips och lösningar är mycket välkomna!

/Adam

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-31 18:34

Svaret är att inte pilla i filstrukturen. Jag gör aldrig det. Enklare att hantera allt från iPhoto eller spotlight om man bara behöver nåt snabbt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-05-31 19:13

Vad tusan spelar det för roll hur mapparna i iPhoto-mappen ser ut? Där inne är man ju inte ändå, ska du titta på dina bilder eller greja med dem, öppna iPhoto. Manuell filhantering är ooooold school och inte något att sträva tillbaka efter.

Jag var själv ovan vid detta till en början, var lite väl windows i mitt tänk, men nu när man lärt sig våga "släppa kontrollen"... herre jäklar vad mycket bättre det är!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 19:13

Ibland önskar jag att iPhotos bibliotek skulle vara en "bundle" så folk inte så lätt öppnar mappen och kommer åt filerna och ställer till det...

Om man väljer att köra iPhoto skall man köra iPhoto för att komma åt bilderna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-31 20:04

Ska sägas att det i själva verket rör sig om min fasters iMac, och när jag väl hade börjat skriva i jag-form, orka jag inte att ändra om allt.

Jag sa samma svar till henne som ni, att det är PC-aktigt att hålla på med bilderna i Findern.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-31 20:38

jag önskar att iPhoto kundes utvecklas som iTunes ibland är det lite klumpigt gräsnitt när man är upp i 7000 bilder. Men vi får hoppas att nya Ilife ger oss lite nyheter..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 11:48
Ursprungligen av what:

jag önskar att iPhoto kundes utvecklas som iTunes ibland är det lite klumpigt gräsnitt när man är upp i 7000 bilder. Men vi får hoppas att nya Ilife ger oss lite nyheter..

Som vadå? (Jag är ärligt nyfiken om du har någon smart idé.)

Möjligtvis saknar jag en list-view, motsvarande första eller andra knappen i iTunes. Där man själv kan välja vilka metadata-kolumner man vill se.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-01 10:41

What: Skapa flera olika iPhoto bibliotek.
Starta iPhoto med "Alt" tangenten nedtryckt så får du upp olika val!!

1
Bevaka tråden