Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels Desktop 3.0 RC1 släppt - med DirectX!

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag släppte Parallels release candidate 1 för version 3.0 av sin Windows-virtualisering.

Två stora nyheter infinner sig:

1. Stöd för hårdvarugrafik via OpenGL och DirectX; man kan alltså spela Windows-spel i full hastighet direkt i Mac OS X. Detta har VWare haft i sin beta ett tag, kul att Parallels också kommer med det.

2. Smartselect: Man kan sätta även Windows-program som standardprogram för vissa filtyper; t.ex. kan man ställa in så att Windows-versionen av Excelöppnas varje gång man dubbelklickar på en .xls-fil. Perfekt för oss med behov av Visual Basic-stöd nu när mac-versionen av Office slutar stöda det.

http://parallelsvirtualization.blogspot.com/2007/05/yes-you-heard-rightparallels-desktop-30.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Senast redigerat 2007-06-02 12:52
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-01 10:02
Ursprungligen av Leftrustle:

1. Stöd för hårdvarugrafik via OpenGL och DirectX; man kan alltså spela Windows-spel i full hastighet direkt i Mac OS X. Detta har VWare haft i sin beta ett tag, kul att Parallels också kommer med det.

Jag har inte riktigt koll på detta, men VMWare har väl enbart stöd för DirectX 8.1, medan Parallels ska kunna köra spel såsom HalfLife 2 och Quake 4... det är väl åtminstone DirectX9?

Quake 4 använder OpenGL, vad jag vet.

Vill även förtydliga att denna version av Parallels Desktop inte går att ladda ner än.

Edit: HL2 verkar dock använda DirectX 9, ja. Spännande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-01 12:13

Fixar den DirectX9 så kommer jag lägga en preorder (fick ett mail om det runt kl. 12 inatt), som ägare av tidigare licens... det är det värt att slippa boota om i Windows, alternativt köra igång en Windows-PC.

  • Medlem
  • 2007-06-01 13:58

Oj! Instämmer. Låter mäktigt. Jag vet inget särskilt om DirectX men har för mig att det är lite snabbare, snyggarere, smidigarerere än OpenGL.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-01 18:07
Ursprungligen av lufra:

Oj! Instämmer. Låter mäktigt. Jag vet inget särskilt om DirectX men har för mig att det är lite snabbare, snyggarere, smidigarerere än OpenGL.

Nej, men MS har valt DX.
Egentligen hade det varit mycket bättre om alla höll sig till OpenGL, alla spela hade varit lättare att porta då.

Det här med full hastighet är jag oxå lite nyfiken på, det låter för bra för att vara sant.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 03:53
Ursprungligen av lufra:

Oj! Instämmer. Låter mäktigt. Jag vet inget särskilt om DirectX men har för mig att det är lite snabbare, snyggarere, smidigarerere än OpenGL.

Men det lär ju konverteras och köras "på" opengl antar jag, men bra ändå, om inte prestandan sjunker alltför många tiondelar så kommer ju spelen fortfarande vara spelbara. Grymt.

Det blir väldigt intressant att see vilken prestanda man får.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-01 17:08
Ursprungligen av Leftrustle:

1. Stöd för hårdvarugrafik via OpenGL och DirectX; man kan alltså spela Windows-spel i full hastighet direkt i Mac OS X. Detta har VWare haft i sin beta ett tag, kul att Parallels också kommer med det.

Full hastighet? Kanske har helt fel men är inte Parallels en emulator och hur skulle full hårdvaru hastighet kunna nås då?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 17:22
Ursprungligen av Tjarven:

Full hastighet? Kanske har helt fel men är inte Parallels en emulator och hur skulle full hårdvaru hastighet kunna nås då?

Paralags Desktop...

  • Oregistrerad
  • 2007-06-01 17:28

Den nuvarande versionen har ett emulerat grafikkort men kör direkt mot datorns riktiga processor (dvs core duon) har jag för mig. Version 3 verkar skippa grafikemuleringen och köra direkt mot grafikkortet.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-01 17:38
Ursprungligen av gusax840:

Den nuvarande versionen har ett emulerat grafikkort men kör direkt mot datorns riktiga processor (dvs core duon) har jag för mig. Version 3 verkar skippa grafikemuleringen och köra direkt mot grafikkortet.

Hur som helst så länge man kör ett annat operativ genom ett annat är det emulering.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-01 18:37
Ursprungligen av Tjarven:

Hur som helst så länge man kör ett annat operativ genom ett annat är det emulering.

Nej.

Emulering innebär att instruktionerna till processorn översätts mellan två olika arkitekturer.

Parallels bygger på virtualisering, vilket innebär att instruktionerna körs rakt av utan att emuleras.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 18:46
Ursprungligen av akesson:

Nej.

Emulering innebär att instruktionerna till processorn översätts mellan två olika arkitekturer.

Parallels bygger på virtualisering, vilket innebär att instruktionerna körs rakt av utan att emuleras.

Jo, med DX (XP) kan inte ta 100% av resurserna.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-01 19:00
Ursprungligen av akesson:

Nej.

Emulering innebär att instruktionerna till processorn översätts mellan två olika arkitekturer.

Parallels bygger på virtualisering, vilket innebär att instruktionerna körs rakt av utan att emuleras.

Knappast hörru du. Tydligen en till dom lurat.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-01 19:33
Ursprungligen av Tjarven:

Knappast hörru du. Tydligen en till dom lurat.

Jaha du. Skicka gärna lite länkar som förklarar det hela så vi som är lurade kan bli lika upplysta som du.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-01 20:50
Ursprungligen av Tjarven:

Knappast hörru du. Tydligen en till dom lurat.

Kanske dags att börja förtydliga sig lite och komma med vettiga källor istället?

Den största "nyheten" med parallels mot exempelvis virtualpc är just att du virtualiserar i mycket större utsträckning och således emulerar mycket mindre.
Hela idén med emulering är att få en plattform att bete sig som en annan, när du i parallells kan ge direkt åtkomst till en stor del av hårdvaran emulerar du således inte.
Visst finns det en hel del saker du emulerar, men mycket är snarare om bekvämlighet än en fråga om prestanda.

känns det som du fortfarande har rätt och alla andra fel?
Hoppa hit: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualization
Läs om native virtualization och emulated.

Ursprungligen av Timber:

Jag har inte riktigt koll på detta, men VMWare har väl enbart stöd för DirectX 8.1, medan Parallels ska kunna köra spel såsom HalfLife 2 och Quake 4... det är väl åtminstone DirectX9?

Vmware har inte stöd för någonting, jag roade mig med att försöka köra 3Dmark genom det.
3Dmark 03, fail,
3Dmark 01, fail,
3Dmark99, fail
Försökte även med några spel som inte heller gick igång, ej av det krävande slaget. De saker som faktiskt gick att köra separata test i 3dmark t ex fick inte ens en tiondel av prestandan vilket gör hela konceptet oanvändbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 20:56

Haha. Nu utbröt ett virtualization krig här ^^

Ursprungligen av Snigeln:

Vmware har inte stöd för någonting, jag roade mig med att försöka köra 3Dmark genom det.
3Dmark 03, fail,
3Dmark 01, fail,
3Dmark99, fail
Försökte även med några spel som inte heller gick igång, ej av det krävande slaget. De saker som faktiskt gick att köra separata test i 3dmark t ex fick inte ens en tiondel av prestandan vilket gör hela konceptet oanvändbart.

VMWare stödjer bara de spelen som är listade i deras release note här. Men tydligen ska 3Dmark 2001 fungera. Säker på att du har senaste VMWare Tools installerat och att du har aktiverat det i inställningarna för din VM (det är av som standard)? Jag har iaf lyckats köra Max Payne 2 och Hitman i Fusion. Det gick inte snabbt, men det gick.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-01 21:20
Ursprungligen av Snigeln:

Vmware har inte stöd för någonting, jag roade mig med att försöka köra 3Dmark genom det.
3Dmark 03, fail,
3Dmark 01, fail,
3Dmark99, fail
Försökte även med några spel som inte heller gick igång, ej av det krävande slaget. De saker som faktiskt gick att köra separata test i 3dmark t ex fick inte ens en tiondel av prestandan vilket gör hela konceptet oanvändbart.

Det stämmer säkert som du säger. Jag drog lite förhastade slutsatser utifrån vad som står på VMWare Fusion beta - informationsida... och där står det (observera fetstilt, det jag missade):

Ursprungligen av VMWare Fusion info:

[...]that enables you to play select DirectX 8.1 games[...]

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 20:47
Ursprungligen av Tjarven:

Knappast hörru du. Tydligen en till dom lurat.

Fel.

Ursprungligen av akesson:

Nej.

Emulering innebär att instruktionerna till processorn översätts mellan två olika arkitekturer.

Parallels bygger på virtualisering, vilket innebär att instruktionerna körs rakt av utan att emuleras.

Tack! Så irriterande när folk blandar ihop emulering och virtualisering

Parallels är virtualisering, precis som akesson skriver, vilket betyder att program och OS körs i full fart. Emulering är _mycket_ långsammare (ladda t ex ner Qemu och installera Windows där så kommer du märka en enorm skillnad). Hade Parallels kört med emulering finns det för övrigt inte så mycket som hade stoppat dem från att släppa en version till PPC.

Sen ser jag inget som hindrar Parallels från att dela grafikkortet med OS X, du kan redan nu köra flera OpenGL program samtidigt (enkelt exempel: starta valfritt spel och kör det i ett fönster) och det samma gäller med DirectX i Windows. Det är ju tveksamt om man får full fart om inte programmet är i fullskärm, men ser inget som man inte kan jobba runt. Vad jag däremot undrar är om Parallels översätter DirectX instruktionerna till OpenGL och kör det genom OS X, eller om de på något sätt har lyckats få lågnivå access till grafikkortet...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 17:37

Hur kan två OS dela på ett grafikkort? Om man nu kan köra DX9 med "full spruta". På något sätt måste resurserna i grafikkortet ända delas på något sätt.

Full hastighet är en felskrivning av mig, det jag menar är snarare klart bättre hastighet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 18:50

Det vore riktigt intressant att få studera Parallels teknik med att tillåta DX i detalj.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2007-06-01 19:23

Kan man köra den här betan vid sidan av sin riktiga verison av PD ?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-01 21:32

Ok verkar som det blev en reaktion här mot det negativa.
Man kan "aldrig" köra ett andra OS i minnet samtidigt med ett annat och tro att du får full potential av "sekundära",,,,, target OS.
Skulle gärna se lite bench när det gäller skillnaden.
Vet att ni vill... glöm det, säger jag.
Native installerat mot hårdvara är en helt annan sak men vmvare, parallers mm är emulering anser jag.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-01 22:15
Ursprungligen av Tjarven:

Ok verkar som det blev en reaktion här mot det negativa.
Man kan "aldrig" köra ett andra OS i minnet samtidigt med ett annat och tro att du får full potential av "sekundära",,,,, target OS.
Skulle gärna se lite bench när det gäller skillnaden.
Vet att ni vill... glöm det, säger jag.
Native installerat mot hårdvara är en helt annan sak men vmvare, parallers mm är emulering anser jag.

Ingen har påstått att man får lika bra prestanda med virtualisering som "native". Givetvis finns det en viss overhead, som varierar beroende på specifik tillämpning.

Prestandan vid generella tillämpningar (surf, mail, kontorsprogram osv) är dock såpass bra att den definitivt upplevs som "native". Emulerig däremot kan aldrig upplevas som "native", även om Rosetta kommer bra nära med en kraftfull Xeon-processor.

Vad prestandan blir för 3D-spel osv i en virtualiserad miljö återstår att se. Givetvis kommer fps bli lägre, frågan är bara hur mycket (ganska stor skillnad på användbarheten om det är 90% eller 10% av native speed).

Det vi reagerade på var ditt påstående att Parallels "emulerar" en Windows-maskin, vilket är helt fel. Parallels m.fl. bygger på virtualisering, vilke innebär enormt mycket bättre prestanda än emulering och bygger på en helt annan filosofi och teknik.

Du kan anse vad du vill, men varken VMware eller Parallels bygger på emulering, de bygger på virtualisering. Punkt slut.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-01 21:57

Tycker parallels fungerar riktigt bra. Har precis bytt från boot camp installation till parallels. För de får saker jag gör i Windows så är det så mycket skönare att slippa boota om. Numera spelar jag ändå på min PS3:a

Man skiljer på virtualisering och emulering. Wikipedia har ett par bra artiklar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualization
http://en.wikipedia.org/wiki/Native_virtualization

Citat:

Native virtualization reduces the maintenance overhead of paravirtualization as it restricts the amount of changes needed in the guest operating system. It is also considerably easier to obtain better performance.

Min fetstil. Det är snabbare med virtualisering, men inte lika snabbt som att köra direkt på hårdvaran.

Jag jobbar med windowsutveckling och kör Parallels i OSX hela dagarna. Min boss och tillika VD för firman blev så impad att han skaffade Mac också. Vi jobbar alltså inget med Mac annars, de flesta tittar lite snett på oss. Från och med det så är det Parallels som gäller hos oss för virtuella maskiner på klientburkarna, även på PC såklart. Klart bättre än Microsoft VPC.

Emulering är det definitivt inte!

Känner själv inget större behov av DirectX men det är en trevlig nyhet. Otroligt smidigt att kunna köra två operativsystem samtidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-04 18:34
Ursprungligen av eternit:

Jag jobbar med windowsutveckling och kör Parallels i OSX hela dagarna. Min boss och tillika VD för firman blev så impad att han skaffade Mac också. Vi jobbar alltså inget med Mac annars, de flesta tittar lite snett på oss. Från och med det så är det Parallels som gäller hos oss för virtuella maskiner på klientburkarna, även på PC såklart. Klart bättre än Microsoft VPC.

"Windowsutveckling".. "Vi jobbar alltså inget med Mac annars,"

Märkligt val av plattform. Kan du utveckla valet?

Bevaka tråden