Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa sig en filemaker solution?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar - vilket jag kan tänka mig kan vara en omöjlighet att svara på men prövar ändå, vad kan det på ett ungefär kosta att beställa en enklare filemaker application? Jag känner att jag inte riktigt har den kapacitet att göra denna själv - däremot vet jag i stort hur jag vill ha den och hur den ska se ut.

Nu är man inget stort företag utan enbart privat person så ekonomin är självklart begränsad.

Vad säger ni?

Hur mycket kostar det att måla ett hus? Som du förstår behöver man veta lite mer för att få svar.

Om du anlitar ett konsultföretag gissar jag att du får betala från 500kr per arbetad timme så priset kan nog dra iväg ganska rejält. Mitt förslag är att du skissar på applikationen och får lite feedback här i 99mac Filemakerforum, bygger själv och sen anlitar någon för de mest komplicerade grejerna.

Jag förstod att frågan är svävande och att det troligtvis kan bli dyrt.

Jag har ju följt tråden där du diskuterar programmet som du förmodligen syftar på. Om jag får komma med ett förslag så är det att avråda från att anlita en professionell utvecklare. Det blir visserligen bra, men förmodligen alldeles för dyrt.

Istället skulle jag råda dig att göra det på det gamla hederliga sättet, nämligen att sätta sig ner med handboken och ytterligare någon bra filemaker-handbok. Alternativt gå en kurs. Jag tror att om du bara tar dig lite tid att förstå ytterligare lite av hur en relationsdatabas fungerar så kommer du att komma långt på egen hand.

På så sätt kan du börja med de grundläggande funktionerna och sedan bygga ut det vartefter du lär dig nya saker.

Jag håller med Martin och Richard. Om du inte känner någon FileMaker-utvecklare som du kan tigga en tjänst av i form av FileMaker-utveckling i utbyte mot öl, middag eller något sådant, så är det den professionella vägen som gäller och/eller egen inlärning genom att köpa och läsa böcker och ställa frågor i Forum. Tex FileMaker Bible är inte så dyr och det finns flera bra böcker om FileMaker på dessa bokshoppar:

http://www.adlibris.se/
http://www.bokus.se/

1
Bevaka tråden