Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vattenskadad telefon-Pyttsan heller!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min tjejs nokia 6111 har de senaste veckorna betett sig illa, volymen har gått ner i bott av sig självt, både under och utan samtal. Den "fadade" också ut långsamt och tills den dog helt. Mycket konstigt tyckte vi. Lämnade in den i onsdags förra veckan och idag fick hon ett sms att telefonen var klar. Gött tänkte vi.

Drog ner till Telenor i Linköping, för det är där telefonen är köpt. I november med 24 mån abbonemang. Satte oss och väntade tills en säljare blev ledig och du kan sitta kvar där sa han, för jag har inget bra besked till dig. Det är så att den är vattenskadad. VA?? Tjejen är jättefrågande. Hon är rädd om sin telefon, hur ska det här ha kunnat hända?? Vi ifrågarsätter att den skulle vara det, men han har även en bild på det vita som är under knapparna. Det visar en inte så snygg yta helt klart. Ok, då är det inget att göra säger vi och går därifrån, lite buttra.

Utanför startar hon telefonen och nu är den helt knäpp, säger att den inte hittar några röstbrevmärken eller ngt sånt. Det återkommer hela tiden, går inte få bort. Knappsatsen går heller inte att låsa. Vi går tillbaka till Telenor, och talar om för han att den är nu ännu värre. -Ja, säger han. Det kan bli så när fukten sprider sig och den ärgar. Ok, ja då är det väl helt kört. Vi drar hem för vi ska få besök.

Väl hemma så får jag tillstånd att öppna telefonen och kolla på den. Om inte så iaf i ren nyfikenhet hur den vita knappsatsen ser ut. Jag blir minst sagt väldigt förvånad. Den liknar inte alls den som är på bilden. Visst den är lite gul av smuts, men lite sprit på en tops så är det också borta. Det andra "blöta" som ska vara där finns inte.

Sätter ihop telefonen och vips, den funkerar felfritt. Inga av felen visar sig alls! Jag funderar på att byta yrke:cool: . Tjejen blir jätteglad, nu slapp hon min gamla T610 i 1 1/2 år till hennes avtal är slut. Och hon kommer inte mer ha telenor. Och jag som haft Europolitan-Vodafone och nu Telenor, är nog också beredd att byta när mitt går ut om ett år.

Jag tror att Serviceverkstaden har gjort en fuling. Någon som råkar ut för något liknande? Hur ska jag gå vidare? Funderar på att gå ner imorgon och slå näven i bordet och kräva en ny lur och en ursäkt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-05-30 20:42
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag tror att Serviceverkstaden har gjort en fuling. Någon som råkar ut för något liknande?

Ja ni är tyvärr allt annat än ensamma. Lämnar man in en mobil idag finns i princip bara fuktskada som felorsak. Jag tror verkstäderna har provison på den felorsaken.

Jag hade en telefon som var nån månad gammal förut och styrpinnen löd inte riktigt. Kom tillbaka efter typ 4 veckor på verkstaden utan åtgärd och felorsak fuktskada. Efter ett antal diskussioner fick jag ändå pinnen utbytt på garantin. Det kändes dock som serviceverkstan gav igen för det tog typ 4 veckor till innan jag hade min telefon.

Kan tillägga att jag själv badade med min K610 i fredagen för snart två veckor sen. Den låg i fickan på jeansen när jag druttade i (13grader). Den blev rätt så blöt, displayen och kameralinsen vart immig. Den stängdes av av sig självt, men jag trodde den var på så jag satte på den, fick lite panik och fick ur batteriet till slut. Den fick torka i två dygn, och den funkar utan problem, och jag hoppas den klarar sig i fortsättningen, för vad kommer inte de säga om jag lämnar in den??

-Du har allt badat med din telefon! Och det kan jag ju inte neka till.

Som försäljaren sa, vissa har tur om den funkar även efter ett missöde.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-30 21:37

Ojoj, detta kan diskuteras i år och dagar... Läget är så här! EN ENDA liten droppe kan döda hela telefonen. Kan räcka med att du har den i fickan och det blir svettigt eller något liknande så kan de ta skada. Har sett det själv eftersom jag jobbar i branschen. Det kan inte vara många service verkstäder som säger att telefonen är fuktskadad om det inte är så.

Många skickar till Anovo Engström och där kan man även se bilder på fuktskadan i telefonen. Be säljare öppna telefonen och visa fuktskadan. Köper man telefoner på ett vettigt ställe så kan de visa sånt.

Då ska de få visa det imorgon. Bilden de har gett oss stämmer inte alls med hur telefonen ser ut. Bluff och båg skulle jag nog kalla det. De kan säkert hitta på en fin ursäkt imorgon när jag kommer dit.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-30 23:17

Jag råkade ut för samma sak för några år sedan. De sa att telefonen var vattenskadad. När jag lämnade in den så funkade den förutom 2 knappar som glappade, när jag fick tillbaka den gick den inte ens att starta. Killen i verkstaden gav samma förklaring som du fick "det sprider sig och ärgar".

Jag vägrade acceptera detta och efter samtal med verkstadschefen fick jag en ny telefon. Jag är rätt säker på att de körde en fuling med mig, telefonen hade aldrig varit i närheten av vatten.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-30 23:52

Pierre/M-stad, de kan nog bevisa det om så är fallet.. och tänk på att det behöver inte vara mycket ärgat för att den inte skall fungera.

Var hos Telenor idag och de står fast vid att den är fuktskadad, en inte så teknisk säljare förstod ju inte ens vad bilden föreställer. Men det är kanske inte hans jobb. Jag har även pratat med verkstadschefen på telenors serviceställe i Malmö, och han säger samma sak. Men också att han inte sett just min telefon eller bilden som de tagit. Sen säger de att de tjänar pengar på att laga telefoner, inte att konstatera att den är fuktskadad och skicka tillbaks den. Det förlorar de på säger han.

Nu har jag fotat den själv med ett macroobjektiv och så här ser den ut. Synd jag inte kan få med den "blöta och ärgade" bilden. Den är ju på ett vanligt A4.

Tycker ni den ser fuktskadad ut? Inte jag iaf!!

Du kan väl fotografera av A4-pappret med bilden? Eller scanna in den?

Hej

jag misstänker att jag har råkat ut för samma sak här min fru tappar telefonen i diskhon när hon höll på att diska /tala i telefonen hemma
men hon tåg upp telefonen snabbt

den började uppföra sig konstigt

vi har ett ett bundet tre.se 3G i 18 mån
telefonen lämnas till expert butiken där vi köpte den med abonomang

svaret vi fick är vatten skaddad samt garantin gäller inte vid vattenskador på telefon

min fråga är vadå vattenskada (nokia)
tror nokia och anndra tillverkare att fukt och vatten inte existerar i denna värld

hur kan dom tillverka telefoner som är känsliga för vatten jag tycket att telefoner och för den delen alla elektonics ska vara vatten och fukt täta och dom ska tåla lite regn mm.

men som jag har förståt så har dom byggt in ett fukt känsligt yta som reagerar och förstör telefonen så fort det kommer vatten eller om det är för fuktigt

att bygga en själv utlösande liten bomb i telefonen när den utsättas för vatten eller fukt
tycker jag är äkligt fult av nokia mm

det är inte så att man dycker i havet med telefonen i högsta hugg bara för att jäklas med nokia och andra

mvh hanibal

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-01 09:25

Men åk då och köp en gammal jävla Ericsson Hajfena.. den kunde man köra i diskmaskinen utan att det hände nåt med den (testat själv).

Det är väl klart att det tar skada av vatten.. testa doppa macbooken i vatten så får du ju se vad som händer(?)!

Jag förstår att det är skönt att gnälla av sig när man tror att det inte har kommit fukt i den. Men de på servic-verkstäderna luras ju inte efter som du själv sa Pierre, verkstadschefen sa ju att de inte tjänar några pengar på det hela när de skickar tillbaka den.

Är så trött på sånt härnt gnäll då man hör det lite nu och då och måste om och om igen bevisa att det är fuktskadat. Det är jobbigt att möta verkligheten men så är fallet...

Så tar vi allt gnäll mot mig i PM och inte här i tråden och det här skall inte räknas som något påhopp utan fakta och hur verkliga livet fungerar.

Så, nu har jag fotat av A4:an som jag fick med. Så här ser det ut iaf!

Är det min tjejs telefon eller inte?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 10:03
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Så, nu har jag fotat av A4:an som jag fick med. Så här ser det ut iaf!

Är det min tjejs telefon eller inte?

Jag tror faktiskt att det är det. Många detaljer stämmer om du förstorar bilderna. Det ser ut som att din bild är samma som den kletiga, fast avtorkad. De kanske fotade telefonen först och rengjorde den sedan?

Men det är ju svårt att vara säker förstås.

Här kommer samma bild som förut, men lite närmare.

Jag har topsat av den själv innan jag fotade den, och det var lite gul smuts på den. Hade sprit på topsen och den blev lite gul. Men all den "sörja" som är på deras bild fanns inte. Allt borde ju varit borta om de gjort rent den tycker man. Men varför skulle de rengöra den om de inte får ett öre för att de dömt ut den.

Har nu mejlat bilderna till dem, så vi får väl se vad de svarar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 14:19
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag har topsat av den själv innan jag fotade den, och det var lite gul smuts på den. Hade sprit på topsen och den blev lite gul. Men all den "sörja" som är på deras bild fanns inte. Allt borde ju varit borta om de gjort rent den tycker man. Men varför skulle de rengöra den om de inte får ett öre för att de dömt ut den.

Har nu mejlat bilderna till dem, så vi får väl se vad de svarar.

Ja som sagt, det är ju hemskt svårt att se. Det jag tycker ser likadant ut är märket uppe i högra hörnet, några bubblor/märken runt knapparna samt de instansade sifforna och bokstäverna, men de är väl iofs likaratade på alla telefoner av samma modell.

Hoppas du får rätt iaf om de försöker blåsa dig.

1
Bevaka tråden