Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har iTunes en storleksgräns för biblioteket?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-27 21:43

undrar om det finns nån gräns för hur många gigs iTunes klarar av för när jag ska lägga in en mapp så jag precis kommer över 30 gb så kommer dom låtarna inte med i biblioteket skumt.

Det ska inte finnas nån gräns:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61585

Det är iofs bara antalet låtar men jag har läst om folk som har f-n så mycket mer än 30GB i sina bibliotek. Felet borde ligga nån annanstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-27 23:00

det fanns en gräns förut, men den har de tagit bort nu.
så det är nog något annat spm är fel.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-01-28 12:20

Jag har 67,83 gig just nu + 2 gig film i den och det funkar okej. I någon av föregångarna till senaste iTunes tyckte jag det gick lite segt när jag närmade mig 25-30 gig

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-01-28 14:02

tror nog att de e fel på ipoden

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-28 14:28
Ursprungligen av fedi-93:

tror nog att de e fel på ipoden

det är inte iPoden utom iTunes det här handlar om.

Ursprungligen av fedi-93:

tror nog att de e fel på ipoden

Det här har ingenting med iPoden att göra.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-02-03 00:47

Har 150 GB i mitt bibliotek nu, och det är inga problem.
Visst, det går lite segt i browsern, men gör man en playlist så funkar det hur bra som helst.

Det är fortfarande helt användbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 00:50

269gig i mitt bibliotek och det går utan problem

Med ca 350GB i 36000 filer så verkar det ta en evighet att lägga till filerna i biblioteket.
Jag har inte orkat vänmta ut allt eftersom iTunes ändå inte har stöd för FLAC än, men jag skulle uppskatta att det skulle ta åtminstonde 1 dygn.

Ursprungligen av ptolemy:

Med ca 350GB i 36000 filer så verkar det ta en evighet att lägga till filerna i biblioteket.
Jag har inte orkat vänmta ut allt eftersom iTunes ändå inte har stöd för FLAC än, men jag skulle uppskatta att det skulle ta åtminstonde 1 dygn.

Jag tror att FLAC ska fungra i iTunes med hjälp av följande plug-in till Quicktime
http://www.xiph.org/quicktime/download.html

Men läs FAQ:en först, det verkar som att meta-data kan gå förlorat.
Varför skulle det ta ett dygn att lägga in 350GB musik? Det är väl bara att ställa in iTunes på att inte kopiera filerna till sitt egna bibliotek? På så sätt borde du få in alla låtar i iTunes på väldigt kort tid (jag la till 30 GB musik på det sättet under minuten). Men då måste strukturen vara intakt, dvs att du inte flyttar omkring låtarna i Finder efter att du har lagt till de i iTunes.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tror att FLAC ska fungra i iTunes med hjälp av följande plug-in till Quicktime
http://www.xiph.org/quicktime/download.html

Nej, det funkar bara för FLAC i ogg-container, inte i i native-format, vilket mina filer är i.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men läs FAQ:en först, det verkar som att meta-data kan gå förlorat.
Varför skulle det ta ett dygn att lägga in 350GB musik? Det är väl bara att ställa in iTunes på att inte kopiera filerna till sitt egna bibliotek? På så sätt borde du få in alla låtar i iTunes på väldigt kort tid (jag la till 30 GB musik på det sättet under minuten). Men då måste strukturen vara intakt, dvs att du inte flyttar omkring låtarna i Finder efter att du har lagt till de i iTunes.

Inte vet jag verför det tar så lång tid. Den kopierade inget, men filerna ligger på nätverket vilket dock borde göra det långsammare, men inte SÅ långsamt. När jag testade Songbird tog det bara 5min att indexera alla filer.

  • Medlem
  • 2007-03-05 21:55

Lånar tråden lite Ett mycket närrelaterat problem som jag tänkte skapa en ny tråd för men den här är ju aktuell och bra.

Har en iBook G4 (1.2ghz, 768MB) och en extern hd på 300gb med ungefär 200gb musik (35000+ låtar). Det är tvärsegt och snudd på oanvändbart. iTunes låser sig helt ibland och börjar tänka och adderar man en låt (mp3a) som inte ligger i biblioteket börjar burken jobba och gör så i 5 minuter ungefär innan den börjar spela. Det spelar ingen roll om låten ligger på externa hårddisken eller internt.

Har funderat lite på om detta kan bero på att den externa hårddiskpartitionen som låtarna ligger på är i NTFS, men det borde väl inte spela någon roll?

Jaja, sorry för trådjackandet. Men det kändes lite onödigt att skapa en ny när detta var så nära...

Har 36 GB musik, 17 GB video och 8 GB Podcasts. Lungt än så länge.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-05-19 22:26

Tja,

jag får det att funka med 1,4 TB på en hårddisk som är NASad, alltså inte ens en intern disk. Det funkar fin-fint... Problem någon annanstans således. Det tar emellertid rätt lång tid att addera låtar till biblioteket eftersom jag ber iTunes sortera. Min erfarenhet är att det ändå LÄTT är värt att låta iTunes sortera i eget bibliotek. Leder till minst problem på sikt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 18:56

haha tråden blev en ***mätartävling i hur många gig ens musikbibliotek låg

Ja, jag har bara 20Gb musik. Fattar inte hur man kan ha 350Gb. Lyssnar ni verkligen på allt - eller samlar ni bara för samlandets skull? Kvalité eller kvantitet? Ni jobbar kanske som DJs hela bunten?

funderar på att lägga in alla mina cd + gamla lp i ett enda bibliotek, dessvärre har jag rätt mycket skivor (många, många tusen...) och vill ha allt i lossless... det blir en hel del hårddiskar, alltså. Har tänkt börja med 2T och se hur det funkar. Men kan man ha ett enda bibliotek i itunes medan låtarna ligger på flera olika hårddiskar, och hur gör man, i så fall? Eller ska man satsa på nån sorts serverlösning? Tips i alla riktningar mottages ytterst tacksamt!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-31 21:22
Ursprungligen av Stinky:

Men kan man ha ett enda bibliotek i itunes medan låtarna ligger på flera olika hårddiskar, och hur gör man, i så fall? Eller ska man satsa på nån sorts serverlösning? Tips i alla riktningar mottages ytterst tacksamt!

Du kan ha låtarna på olika hårddiskar om du inte har inställningen att iTunes ska kopiera låtarna till iTunes-biblioteket. Men då går du miste om den automatiska organiseringen av mappar och filnamn...
Vill du ha kvar den funktionen i iTunes får du köra raid på diskarna så att du får en enhet.

Tack, men om jag kör en raid måste jag väl nästan köra en 1+0? Blir dyrt, det... För visst är det väl så att om en av diskarna jag raidar går sönder så måste jag läsa in alla cd-skivorna igen från början..?

Och en dum fråga till: när jag spelar musik från itunes-biblioteket måste förstås alla diskarna jag raidat vara i gång? Om jag kör e-sata, kopplar jag in dem var och en för sig i datorn, på samma e-sata-kort (finns väl med två ingångar?), eller "seriekopplar" man dem på nåt sätt? Hur gör man en RAID-koppling rent fysiskt? Sorry, jag är genomusel på multipla externa diskar och backup-teknikaliteter...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-01 06:49
Ursprungligen av Stinky:

Tack, men om jag kör en raid måste jag väl nästan köra en 1+0? Blir dyrt, det... För visst är det väl så att om en av diskarna jag raidar går sönder så måste jag läsa in alla cd-skivorna igen från början..?

Och en dum fråga till: när jag spelar musik från itunes-biblioteket måste förstås alla diskarna jag raidat vara i gång? Om jag kör e-sata, kopplar jag in dem var och en för sig i datorn, på samma e-sata-kort (finns väl med två ingångar?), eller "seriekopplar" man dem på nåt sätt? Hur gör man en RAID-koppling rent fysiskt? Sorry, jag är genomusel på multipla externa diskar och backup-teknikaliteter...

Gör livet enkelt för dig. Köp en Ready NAS (www.infrant.com) och fyra 1TB-diskar. Kör RAID5. Går en disk sönder, så har du back-up.

En ReadyNAS är verkligen lockande, i synnerhet NV+. Men den har tydligen en total limit på 3T. Jag hade behövt den där extra-terran... Den har även inbyggd itunes-server, vad innebär egentligen detta? I jämförelse med att bara ha biblioteket i datorn, lagrat på RAID-kopplade hårddiskar? Man behöver ju fortfarande itunes i datorn för att både hantera biblioteket och spela upp?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-01 11:56
Ursprungligen av Stinky:

En ReadyNAS är verkligen lockande, i synnerhet NV+. Men den har tydligen en total limit på 3T. Jag hade behövt den där extra-terran... Den har även inbyggd itunes-server, vad innebär egentligen detta? I jämförelse med att bara ha biblioteket i datorn, lagrat på RAID-kopplade hårddiskar? Man behöver ju fortfarande itunes i datorn för att både hantera biblioteket och spela upp?

Köp en tom enhet och sätt i 4*1TB-diskar = 3TB RAID5. Det är ingen mjukvaru-/hårdvarubegränsning på storleken (såvitt jag förstår). Kolla på deras forum för den frågan och andra. Själv har jag 4*750GB och planerar köpa en enhet till.

Spännande, stort tack! En mycket lockande lösning. Jag pratade med Peter Bergman på svenska Netgear som sa att "du kan inte få ut mer än 3 TB", men jag får undersöka det närmare.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-01 13:47
Ursprungligen av Stinky:

Spännande, stort tack! En mycket lockande lösning. Jag pratade med Peter Bergman på svenska Netgear som sa att "du kan inte få ut mer än 3 TB", men jag får undersöka det närmare.

Köp 1TB-diskar nu, 3 st. Eller fyra på en gång. När nästa mjukvaruuppdatering kommer, så spränger du 2TB-gränsen. Fler frågor om denna produkt: jag rekommenderar VERKLIGEN forumet på www.infrant.com...

Ja, ett mycket bra och klargörande forum. Jag köper en ReadyNAS så fort Raidiator 4 är släppt!
Undrar hur det funkar att strömma musik trådlöst, med ReadyNAS ethernetkopplad till airporten? Vad jag förstår låter den hyfsat mycket, inget man kan ha i hyllan bredvid Front Row-laptopen direkt?
Och, ursäkta att jag kapade tråden med disksnack. Men jag är just nu som besatt av att börja från scratch med ett nytt itunes-bibliotek i en ny MacBook Pro (när 10.5 kommit) och all data på en ReadyNAS!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-01 14:24
Ursprungligen av Stinky:

Ja, ett mycket bra och klargörande forum. Jag köper en ReadyNAS så fort Raidiator 4 är släppt!
Undrar hur det funkar att strömma musik trådlöst, med ReadyNAS ethernetkopplad till airporten? Vad jag förstår låter den hyfsat mycket, inget man kan ha i hyllan bredvid Front Row-laptopen direkt?
Och, ursäkta att jag kapade tråden med disksnack. Men jag är just nu som besatt av att börja från scratch med ett nytt itunes-bibliotek i en ny MacBook Pro (när 10.5 kommit) och all data på en ReadyNAS!

Funkar bra. Precis så har jag det. Men jag satte den i en garderob hemma. Och i min nya lägenhet har jag kopplat en kabel upp till mitt vindsförråd... (!) Den väsnas inte så farligt, men mycket mer än man vill. Jag skall beställa två stycken till NU (tomma utan disk), så vill du köpa en, så skicka ett mess till mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-01 14:25

Tänk på att när Leopad kommer så kommer antagligen ZFS med vilket man kan köra RAID-Z och slipper bry sig om det något mer! Fast det är förstås svårt att få in tillräckligt många diskar rent fysiskt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-01 14:34
Ursprungligen av lobStar:

Tänk på att när Leopad kommer så kommer antagligen ZFS med vilket man kan köra RAID-Z och slipper bry sig om det något mer! Fast det är förstås svårt att få in tillräckligt många diskar rent fysiskt.

Poängen med en separat NAS är att du kan byta dator som andra byter kalsonger: Ofta.

1
Bevaka tråden