Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 7.2 med DRM-fri musik släppt

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, rubriken säger det mesta. Kör bara igång programuppdatering så...

Uppdatering: Ingen DRM-fri musik har ännu släppts i iTS, men det kommer antagligen senare.

Senast redigerat 2007-05-30 07:37

Det väntas senare idag.

MacRumors skriver att enligt iTunes 7.2 ska man kunna uppgradera existerande låter till DRM-fria versioner (mot kostnad antar jag):

If you already have iTunes Store purchases that are now available as iTunes Plus downloads, you may upgrade your existing purchases. To do so, visit the iTunes Store and follow the onscreen instructions.

Jo, det är känt sen tidigare. 30 cent ska det kosta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-30 08:28

Installerar Security Update och iTunes-uppdateringen nu.

Har installerat men nu kommer jag inte åt iTunes store. Någon som kan hjälpa?
/FS

De har nog bara mycket trafik just nu. Nya saker dyker upp hela tiden på iTS för tillfället, vänta ett tag så kommer det nog funka.

oki, här kommer min specialité; idiotfrågor. :">
har fattat galoppen med att man kan "uppgradera" sina "medeltids-aac" till de nya "fete-aac".
MEN HUR??
tips, anyone?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-30 19:10
Ursprungligen av Hasse Carlsson:

oki, här kommer min specialité; idiotfrågor. :">
har fattat galoppen med att man kan "uppgradera" sina "medeltids-aac" till de nya "fete-aac".
MEN HUR??
tips, anyone?

http://img161.imageshack.us/img161/2250/updatepf3.png

aha, jag var helt enkelt för het på gröten.
knappen fanns helt enkelt inte när jag var inne första gången.
efter många "klickningar" så kom jag fram till "upgrade funktionen" och det visade sig att det bara fanns 5 låtar i mitt fall.
jag har tydligen lite för udda fåglar i min "köpt mapp".
strax under 400 för att vara oexakt.
nu skall jag kolla hur jag skall göra för att vår EP, "Underground", skall kunna "uppgraderas".
sång, gitarr, cello och bas skulle må utmärkt av högre kvalisort.
iTunes sök: The Burly Brothers

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 22:04
Ursprungligen av Hasse Carlsson:

jag har tydligen lite för udda fåglar i min "köpt mapp".

Eller musik som inte ligger på EMI?

Ursprungligen av acke:

Eller musik som inte ligger på EMI?

ah, givetvis! inte en tanke på det, tack!
frågan är bara när "övriga drakar" får tummen ur?

....MEN i DRM-fri musik från Apple Store bakas din mailadress in:

http://arstechnica.com/news.ars/post/20070530-apple-hides-account-info-in-drm-free-music-too.html

storebror ser dig...

I iTunes Store går du till iTunes Plus. Högst uppe till höger border det gå att ordna under Upgrade My Library.

Det är inte bara skyddet som är borta, de nya AAC-256 låtarna låter grymt bra också. Äntligen.

Det här är toppen. Gjorde en referenslyssning där jag lyssnade på den gamla 128-filen medan den nya laddade och jämförde när det var klart. Klart mycket bättre (med reservation för placeboeffekt) ljudkvalitet. Låten jag jämförde med var en akustisk version av Days Gone By med Keith Urban. Jag har fått en del otrevligt jitter i diskanten från de akustiska gitarrerna, detta fenomen är nu borta. Mycket positivit.

Kan tycka att det är aningen sniket att ta betalt för uppgraderingen samt att enstaka drm-fria låtar kostar 3 kronor mer. Det är dock positivt att ett helt album kostar lika mycket. Hoppas nu bara att detta faller väl ut försäljningsmässigt så flera bolag hakar på (den är bara en bråkdel av det jag är intresserad av att köpa som ligger på EMI)

Men det spelar ju ingen roll eftersom jag t ex kan ha sålt, lånat ut eller givit bort musiken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-05-31 22:10

Jag kan inte uppgradera mina två låtar trots att de är från emi.
Your library is up to date står det.
Kommer det fler låtar senare?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-01 08:36
Ursprungligen av Marcus K:

Men det spelar ju ingen roll eftersom jag t ex kan ha sålt, lånat ut eller givit bort musiken.

Men det står antagligen i avtalet att du inte får det.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-06-02 08:52

Problem

Jag har problem med nedladdningen. Efter uppdatering av mina EMI låtar, vilket gick snabbt, köpte jag Eldkvarn och har svårt att ladda ner låtarna. 10st är fortfarande kvar efter någon timmes jobb. Felmeddelandet är 3259. Har någon upplevt samma problem? Internetförbindelsen fungerar bra men det blir time-out iallafall.

Lösning?

kan detta hjälpa?

iTunes: Music Sharing does not work if Firewall is on
If Firewall is on, other iTunes users can see your iTunes shared name, but they cannot see your playlists. The connection stops at a progress bar that says: "Loading '<shared name>'" or a message indicates "The Shared music library '<shared name>' is not accessible for an unknown reason (-3259)"

This happens with iTunes 4.0 or later under Mac OS X 10.1.5 - 10.4.

Solution

Open the iTunes sharing port in Firewall (3689). The steps below explain how to do that in Mac OS X. If you are using iTunes for Windows, see "iTunes for Windows: Music Sharing With Windows Internet Connection Firewall".

Tip: In Mac OS X 10.3 port 3689 is open by default in the Firewall settings.

For iTunes in Mac OS X 10.4:

From the Apple menu, choose System Preferences.
From the View menu, choose Sharing.
Click the Firewall tab.
Check the iTunes Music Sharing option.

For iTunes in Mac OS X 10.3 and earlier:

From the Apple menu, choose System Preferences.
From the View menu, choose Sharing.
Click the Firewall tab.
Click the New button.
From the Port Name pop-up menu, choose Other.
Type: 3689
Press Tab.
Type: iTunes Sharing
Click OK.

Ursprungligen av Marcus K:

Men det spelar ju ingen roll eftersom jag t ex kan ha sålt, lånat ut eller givit bort musiken.

Så det är OK att dela ut musiken gratis? Du som Seniormoderator bör ju känna till det. I så fall kan ju 99 starta en fildelningstjänst för DRM-fri musik från iTunes store!

Ursprungligen av Macce65:

Så det är OK att dela ut musiken gratis? Du som Seniormoderator bör ju känna till det. I så fall kan ju 99 starta en fildelningstjänst för DRM-fri musik från iTunes store!

Det har jag väl inte sagt? Däremot är det mig veterligen helt OK att ge bort musiken gratis och det var det jag pratade om.

Tänkte testa om det blir någon skillnad på de nio låtar jag kan uppgradera i nuläget, men det gick inte. Skandiabanken har stoppat alla köp på webshoppar som inte använder cvv-kod och iTunes Store har slunkit med där av någon anledning.

Ser man det från den ljusa sidan sparade jag precis 29 spänn.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-06-02 09:41

Tack för hjälpen, men jag tror inte det är problemet. Jag kör xp och har även försökt med Nortons brandvägg avstängd. I dianogstiken får jag följande meddelande om förbindelsen
"Anslutningsförsöket till Apples webbplats lyckades.
Anslutningsförsöket till iTunes Store lyckades.
Det säkra anslutningsförsöket till iTunes Store lyckades."
Dessutom har jag lyckats ladda ner tre låtar från skivan och de nya låtar som ersatte tidigare EMI skivor gick hur bra som helst. Felmeddelanden är 3253 och 3259. Det kanske är tillfälligt? Jag försöker igen senare. Om någon annan har samma problem så hör gärna av er.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-06-02 13:48

OK, nu efter 14 timmar funkade allt. Låtarna är nedladdade. Tillfälligt snags tydligen.

1
Bevaka tråden