Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag en boot cd/dvd??

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 19:56

Hej!

Innan man ställer en fråga skall man ju som bekant söka runt om svaret finns redan på nätet eller i forumen och tro mig det har jag verkligen gjort - i snart 2 dagar!

Så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig istället.... HUR i h-e gör jag för att skapa en boot cd i OS X 10.4.9 där jag kan lägga in lite småprogram som iDefrag och Diskwarrior?

BootCD är inte ett alternativ då det inte funkar på Tiger.

Det här kanske är superlätt och jag supertrög, men när man är färsk från Win-världen ter sig inte allt så lätt hela tiden...

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-31 21:27

Börja med att öppna Skivverktyg (Program->Verktygsprogram). Klicka på knappen Ny avbild och ställ in önskad storlek (t.ex. 4,7 GB DVD). Döp den till något lämpligt och spara på t.ex. Skrivbordet. Stäng skivverktyg för tillfället (du måste använda Skivverktyg för att bränna senare).

Du har nu fått två nya objekt där du sparade avbilden. Den som heter .dmg på slutet som är själva filen och en som har samma namn men utan ".dmg" som är din virtuella disk.
Stoppa in din installationskiva och starta installationen och välj din nya virtuella disk som mål. Kör en anpassad installation och välj bort alla underliga språkversioner och drivrutiner för 1000 skrivarmodeller etc.
När installationen är klar stoppar du in installationsskivan för Diskwarrior etc. och gör samma sak.
När du är klar matar ut din virtuella disk (cmd E) och öppnar Skivverktyg igen. Klicka på bränn-knappen och sök rätt på din nya .dmg-fil och bränn den.
Du ska nu ha en fungerande boot-disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 21:46
Ursprungligen av Gunnar B:

Börja med att öppna Skivverktyg (Program->Verktygsprogram). Klicka på knappen Ny avbild och ställ in önskad storlek (t.ex. 4,7 GB DVD). Döp den till något lämpligt och spara på t.ex. Skrivbordet. Stäng skivverktyg för tillfället (du måste använda Skivverktyg för att bränna senare).

Du har nu fått två nya objekt där du sparade avbilden. Den som heter .dmg på slutet som är själva filen och en som har samma namn men utan ".dmg" som är din virtuella disk.
Stoppa in din installationskiva och starta installationen och välj din nya virtuella disk som mål. Kör en anpassad installation och välj bort alla underliga språkversioner och drivrutiner för 1000 skrivarmodeller etc.
När installationen är klar stoppar du in installationsskivan för Diskwarrior etc. och gör samma sak.
När du är klar matar ut din virtuella disk (cmd E) och öppnar Skivverktyg igen. Klicka på bränn-knappen och sök rätt på din nya .dmg-fil och bränn den.
Du ska nu ha en fungerande boot-disk.

Tack för hjälpen!

Dock kan jag inte starta installationen eftersom jag bara får upp ett fönster med en en enda knapp som heter "omstart" och en text med info om att jag måste starta om för att installera OS X. När jag gör detta har jag heller inte tillgång till den virtuella disken...

Vad har jag missat?

Skaffa en minihårddisk, (2,5") med firewire, och lägg systemet på den istället, så kan du ha alla verktyg du vill på den.

Finns även Firewiresticka, men det är rätt dyra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 22:21
Ursprungligen av Pocahontas:

Skaffa en minihårddisk, (2,5") med firewire, och lägg systemet på den istället, så kan du ha alla verktyg du vill på den.

Finns även Firewiresticka, men det är rätt dyra.

OK, men om jag nu inte vill ha en sådan utan vill köra från CD/DVD? O:-)

Du måste ha en DVD-Double-Layer om du ska bränna Tiger

Man kan också använda sig av det utmärkta Toast från www.roxio.com för att bränna allt mellan himmel och jord. Ett "måsteprogram" enligt min mening.
'
Men tycker du det är för dyrt för bara enstaka bruk kanske du kan lyckas komma över en begagnad version 6 (senaste är ver 8).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-01 18:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Man kan också använda sig av det utmärkta Toast från www.roxio.com för att bränna allt mellan himmel och jord. Ett "måsteprogram" enligt min mening.
'
Men tycker du det är för dyrt för bara enstaka bruk kanske du kan lyckas komma över en begagnad version 6 (senaste är ver 8).

Men kan inte bränna bootbara CD/DVD.

Visst kan man det.
Om man vill göra en säkerhetskopia av sin Installationsskiva. ex.Tiger så går det utmärkt på DVD+R Double Layer.
Det har jag gjort.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-01 22:08
Ursprungligen av Pocahontas:

Visst kan man det.
Om man vill göra en säkerhetskopia av sin Installationsskiva. ex.Tiger så går det utmärkt på DVD+R Double Layer.
Det har jag gjort.

Vilken version kör du?

10.4.6

Disc2 är lurig på så vis att det inget syns på den, det krävs att man startar Disc1 för att kunna installera programmen från Disc2

Visst kan Toast (åtminstone från ver 6 men kanske också ver 5 och tidigare?) bränna bootningsbara cd.

Så här antecknade jag en gång när jjag använde Toast 6 för att skapa en bootningsbar cd - och det fungerade:

1. Montera -dmg-filen på skrivbordet
2. Öppna Toast 6, välj "Data"
3. Under Avanced-fliken väljer man "Mac volume"
4. Välj den monterade volymen från skrivbordet.
5. Avmarkera "Optimize" under "Options"
6. Bränn

Har inte testat, men proceduren borde vara samma i ver 7 och 8

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-02 12:05

Jag kör Toast 6 men har aldrig lyckats bränna en bootbar skiva i den. Jag trodde det var något som tillkommit i senare versioner. Jag har väl inte orkat testa alla inställningar under Advanced.

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag kör Toast 6 men har aldrig lyckats bränna en bootbar skiva i den. Jag trodde det var något som tillkommit i senare versioner. Jag har väl inte orkat testa alla inställningar under Advanced.

Behövs inte advanced för att välja Copy.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-02 18:09

Med Diskwarrior kommer ju en bootbar CD för alla verktyg?

Vill du ha en reperationsdisk med egna valda program. Kör med en firewire-hårddisk och installera OS X på den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-02 20:10

Jag har kört DasBoot till en USB2-sticka, vilket också funkar. USB2-stickan är dessutom lite snabbare än en CD/DVD (med betoning på lite).

1
Bevaka tråden