Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går ej att slänga fil

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-18 11:14

har efter massor av försök försökt slänga två filer som heter Ti?ng Viê?t.html, någon som vet varför de inte går att slänga, vet ej var de kom ifrån, något virus eller dyl? trött på att ha dem i pappaerskorgen liggandes..ny köpt mac book användare anna jh

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-18 11:23

[GISSNING]
Skulle kunna tänka mig att den kanske kommer från iWeb då det är en .html-fil. Att du inte kan tömma papperskorgen beror ju på någon bugg i OS X. Men det ska väl inte hindra dig? Ofta kan man komma runt detta på två sätt: antingen i ett shell (det som många kallar för att "öppna Terminalen". Du skriver text i fetstil)

$ cd .Trash
$ rm -f Ti*

eller så loggar du ut och in igen och provar att tömma papperskorgen igen. Att göra så brukar få Finder på bättre humör.
[/GISSNING]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-25 00:59

mer hjälp?

hej tack för tipset, jag provade det ena att logga ut och in men det fungerade inte. Jag försökte oreintera mig i terminal men hur skriver man med fetstil i terminal..jag provade att klistra in texten men det funkade inte. Är helt nu på att använda terminal och gick igenom hela hjälp texten men blev inte klokare av det tror jag, har mest försökt skriva in koden jag fick av dig men terminal hittar inte kommandot..något annat tips? ANnars får den ligga där i papperskorgen, filen alltså den stör ju inte men det är mer kosmetiskt, med en full papperskorgsikon när man egentligen inte har något i..:)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-25 11:18
Ursprungligen av ajh:

Jag försökte oreintera mig i terminal men hur skriver man med fetstil i terminal.

Med detta avsåg jag att du skulle skriva in den text som jag hade skrivit med fetstil. Jag är van att man skiljer på input och output i shell-sammanhang genom att det datorn skriver visas som vanlig text och det som användaren skriver visas i fetstil. Men det är inte lätt att veta om man inte har råkat ut för det förut. Jag har full förståelse för din tolkning. Den är faktiskt helt logisk.

Ursprungligen av ajh:

jag provade att klistra in texten men det funkade inte.

Det gör mig lite fundersam. Men å andra sidan tror jag att du tog med $ (shell-prompten) och det ska man inte göra. Exemplet förutsätter också att du står i din hemmakatalog.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-25 01:13

Tieng Viet är väl någon språkfil för vietnamesiska? Inegn aning vart den kunde ha kommit igrån till en splitterny MacBook..

I terminalen ska man inte skriva i fet stil, skriv bara det frazze har skrivit.

Ett enkelt tips; Välj "Säker papperskorgstömning" i Finder-menyn.

Det verkar som den struntar i en hel del saker när den tömmer.

En liten varning om man har MÅNGA eller STORA filer i papperskorgen - det tar mkt lång tid. Varje fil som raderas skrivs över flera gånger för att göra det helt omöjligt gå in med "undelete-program".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-11 11:13

Tack för all hjälp, men inget fungerar på min dator..konstig fil som ligger kvar men det får jag leva med ; )

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-06-11 12:06

Testa att gå in på "Visa info" (du kanske behöver flytta den från papperskorgen först) och sen avmarkera "Låst" under "Allmänt". Testa sen igen att slänga den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 16:25

testa att stänga av safari och sen tömma papperskorgen?

1
Bevaka tråden