Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Början på slutet för Newton

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag är det precis tio år sedan Apple meddelade att Newton inte längre skulle vara kvar inom företaget. Antingen skulle denna avdelning säljas eller göras om till ett eget bolag.
Initiativet till att slimma organisationen och koncentrera sig på en mindre mängd produkter drevs hårt av Steve Jobs, som vid denna tid återkommit till Apple som rådgivare till VD Gil Amelio genom köpet av Next 1996.
Trots Steve Jobs ord om motsatsen, skulle det inte dröja länge innan han tog över ansvaret som tillfällig (senare permanent) VD för Apple. Newton fick sin definitiva dödsstöt mars 1998.

De sista Newtonmodeller som Apple släppte blev MessagePad 2000/2100 och eMate 300. iPhone kan sägas bli en sentida efterföljare till den kategori handhållna datorer som tog sin början med Newton.

Läs mer på Maximac.se

Jag hade en Newton som jag TRODDE skulle bli väldigt användbar men i praktiken fick jag aldrig användning för den. Cool produkt och långt före sin tid.

Låt hoppas på återuppståndelse!
Palm är f ö på gång med Något Nytt också.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Låt hoppas på återuppståndelse!
Palm är f ö på gång med Något Nytt också.

Imorgon...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-05-31 18:45
Ursprungligen av Stefan Johansson:

...och vilket jävla antiklimax det blev då....

Hoppades hårt på att deras nya pryl skulle bli räddningen för Palm, men får nog inse att det är kört för Palm.

Treo650:n jag har nu kommer att bli min sista palmprodukt-köper SE P1 eller iPhone när Treon lämnar....

Ursprungligen av iBjorn:

...och vilket jävla antiklimax det blev då....
Treo650:n jag har nu kommer att bli min sista palmprodukt-köper SE P1 eller iPhone när Treon lämnar....

Håller med - jag överväger Nokias nya communicator när den kommer.

(iPhone a.k.a. Newton II)

Det som var lite extra surt med nedläggningen var att den kom så kort efter att 2000/2100 kom, som var de första som ansågs snabba nog. Innan dess var den lite för långsam, sades det.

Ursprungligen av Maximac:

Idag är det tio år sedan Apple att inte längre skulle vara kvar inom företaget. Antingen skulle denna avdelning säljas eller göras om till ett eget bolag.

Newton las i ett eget bolag, Newton Inc. Men plockades tillbaka in i Apple av Steven.

1
Bevaka tråden