Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail trubbel. Smtp strular.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-31 11:45

hejsan!

Jag har yahoo business mail med tilldelad POP och SMTP server
så jag kan använda mailprogram.

Men det strular satan, jag kan ta emot så POP grejen verkar ju fungera.
Men jag kan inte skicka, har provat olika portar åså, men
ändå ingen framgång.
Någon annan som har haft smtp trubbel med Mail till OS X?

MVH
Beccu

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-31 12:03

Det är inte så att du måste använda din internetleverantörs smtp? T ex Telia tror jag har egen. Det är enda gången jag stött på problemet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-31 16:52

nah det tror jag inte. Har alltid kört med yahoos smtp i andra mailprogram, till och med min mobiltelefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 23:17

vad har du för internet leverantör hemma eller vars du nu försöker ansluta ifrån?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-01 16:28

Gavlegårdarna i Gävle, sitter på deras 5mbit lina.
Sladd in i väggen är det, rakt in i macbooken.

Kan vara så att de spärrar andra SMTP-servrar och att du måste använda dig av deras SMTP-server när du sitter på deras nät.

Om man spärrar, borde det inte gälla både POP och SMTP i så fall? Verkar logiskt
Vad får du för meddelande? Det är inte så att SMTP-servern är nere?

Jag har comhem och hade chello innan. Det tog två veckor efter övergången innan någonting fungerade och en månad innan det gick att skicka mail obehindrat.

  • Medlem
  • 2007-06-01 19:27

Hittat i ett forum, skrivet 29 December 2006:

Citat:

Gavlegårdarna inför hinder för spam- och virusspridning via e-post.

Från och med vecka 48 kommer Gavlegårdarna att blockera okontrollerad e-posttrafik ut ur nätverket.
För de flesta användare kommer detta inte att göra någon skillnad. Om du har installerat din e-postklient enligt Gavlegårdarnas anvisningar så kommer allt att fungera normalt.

Däremot om man har en egen SMTP-server för att skicka e-post så måste all e-post skickas via mail.gavle.to.
Att skicka mail från andra SMTP-servrar än mail.gavle.to kommer inte längre att fungera, ej heller med SMTP-servrar utanför Gavlegårdarnas nät.

Detta hinder införs då spam ofta skickas ut genom privatpersoners datorer som används av spammare utan datorägarens kännedom eller från SMTP-servrar som tillåter att vem som helst skickar mail via dem.

IMAP och POP3 kommer inte att påverkas och du kan utan problem fortsätta att hämta mail från andra servrar på Internet. Inte heller SMTP inkommande kommer att hindras.
Hinder införs enbart för utgående trafik på port 25

Så ja, din internetleverantör blockerar utgående mailtrafik på port 25.
/P

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-01 22:34

ofan, men går det att köra via mail.gavle.to och vidarebefodra på nått sätt? Tråkigt när man betalar pengar till yahoo för business mail så går det inte att använda överallt :/

Ursprungligen av beccu:

ofan, men går det att köra via mail.gavle.to och vidarebefodra på nått sätt? Tråkigt när man betalar pengar till yahoo för business mail så går det inte att använda överallt :/

Du behöver bra sätta mail.gavle.to som SMTP-server, övriga inställningar för att ta emot behöver inte röras.

Vad är det som säger att yahoo för business mail inte går att använda överallt, det är väldigt vanligt att internetleverantörer blockerar utgåeende SMTP trafik på port 25, och endast tillåter att man använder deras SMTP-server, detta för att minimera antalet skräppost som annars kan skickas via deras nät.

Det enda man behöver tänka på är att använda den SMTP-server som internetleverantören man ansluter via har, såvida man inte har tillgång till SMTP-server som ansluter på icke standard port för SMTP-protokollet. Själv ansluter jag till min privata SMTP-server via port 2525 samt via autensiering. På så sätt undviker jag problem med internetleverantörer som spärrat port 25.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-03 21:30

mail.gavle.to ville inte med varken port 587 llr 25.
Tidigare så på min yahoo mail så säger den att jag ska ha port 587, så den bör inte krocka med 25. (Nu är jag inte hundra på hur det hela funkar dock).

1
Bevaka tråden