Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ARD - Hur kommer jag igång?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-30 23:52

Någon som kan förklara steg-för-steg hur jag ordnar så att jag kan fjärransluta till min hemdator från min bärbara när jag är hemifrån? Jag har en Mac Pro hemma och ska ansluta från min bärbara PB. Båda kör OSX 10.4 Tiger. Och jag har dynamisk IP-adress hemma via Bredbandsbolaget. Har försökt att leta bland trådarna när jag sökt på ARD. Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 01:11

Om du har dynamisk IP-adress är det praktiskt att först registrera ett "Dynamic DNS" hos http://www.dyndns.com/ . Du får då en gratis webbadress att ansluta till i stället för att behöva ta reda på ditt IP-nummer varje gång. För att adressen alltid ska kunna peka rätt, måste du ladda ner en klient som du alltid har i gång i bakgrunden på hemdatorn och som automatiskt berättar ditt IP-nummer för DynDNS-tjänsten med jämna intervall.
Jaja, allt angående hur man använder DynDNS kan man ju läsa där.

Sedan måste du öppna Systeminställningar på datorerna du vill kontrollera, gå in i Fildelning och aktivera "Apple Remote Desktop". Tryck också på knappen "Behörigheter ..." – där måste du kryssa i vilka användare som ska ha tillgång till datorn och vad de ska få göra.

När alla datorer du vill kontrollera har DNSUpdate-programmet igång, samt korrekta inställningar i "Fildelning", är det bara att köra. Öppna ARD på datorn du vill kontrollera ifrån, gör en ny anslutning, där du skriver in webbadressen du registrerat hos DynDNS. Så!

Glöm inte att om du bara vill hämta filer från en av datorerna, behöver du inte använda ARD. Välj bara Gå > "Anslut till server" i Finder och skriv in din webbadress. Bör fungera även från Windows-datorer om du har aktiverat "Windows-delning" i hemdatorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-31 06:52
Ursprungligen av Rajje:

Om du har dynamisk IP-adress är det praktiskt att först registrera ett "Dynamic DNS" hos http://www.dyndns.com/ . Du får då en gratis webbadress att ansluta till i stället för att behöva ta reda på ditt IP-nummer varje gång. För att adressen alltid ska kunna peka rätt, måste du ladda ner en klient som du alltid har i gång i bakgrunden på hemdatorn och som automatiskt berättar ditt IP-nummer för DynDNS-tjänsten med jämna intervall.
Jaja, allt angående hur man använder DynDNS kan man ju läsa där.

Sedan måste du öppna Systeminställningar på datorerna du vill kontrollera, gå in i Fildelning och aktivera "Apple Remote Desktop". Tryck också på knappen "Behörigheter ..." – där måste du kryssa i vilka användare som ska ha tillgång till datorn och vad de ska få göra.

När alla datorer du vill kontrollera har DNSUpdate-programmet igång, samt korrekta inställningar i "Fildelning", är det bara att köra. Öppna ARD på datorn du vill kontrollera ifrån, gör en ny anslutning, där du skriver in webbadressen du registrerat hos DynDNS. Så!

Glöm inte att om du bara vill hämta filer från en av datorerna, behöver du inte använda ARD. Välj bara Gå > "Anslut till server" i Finder och skriv in din webbadress. Bör fungera även från Windows-datorer om du har aktiverat "Windows-delning" i hemdatorn.

Tack för en utförlig och förståelig beskrivning! Jag ska fixa DynDNS.

Kan jag bränna filer från hemdatorn via ARD? Eller använda och redigera filer utan att hämta dem till den bärbara via ARD? Känns verkligen som nybörjarfrågor, men jag behöver ställa dem.

Med ARD får du upp hemdatorns skrivbord och kan styra den och göra vad du vill, som att du satt vid den.

Glöm dock inte att man behöver köpa ARD Admin för att det skall fungera. Det är bara klienten som är förinstallerad typ alla datorer, "styrprogrammet" är inte det. Finns att köpa i 2 olika versioner, Unlimited Managed Systems, 10 Managed Systems, den senare borde ju räcka för dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-31 08:42
Ursprungligen av Johan S:

Med ARD får du upp hemdatorns skrivbord och kan styra den och göra vad du vill, som att du satt vid den.

Glöm dock inte att man behöver köpa ARD Admin för att det skall fungera. Det är bara klienten som är förinstallerad typ alla datorer, "styrprogrammet" är inte det. Finns att köpa i 2 olika versioner, Unlimited Managed Systems, 10 Managed Systems, den senare borde ju räcka för dig.

Bra info, tack för tipsen! Då får jag fundera om jag verkligen behöver ARD för mina behov. Kanske räcker med Fildelning. Jag behöver bara komma åt filer som jag kan dela ut via fildelningen. Som första svarsinlägget påpekade. Ska kolla upp vad styrprogrammet kostar...

2995:- för 10-klienters.

Ursprungligen av Johan S:

2995:- för 10-klienters.

...eller halva priset om du köper genom ditt Mecenatkort (endast för studenter).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-31 14:59
Ursprungligen av Björnström:

...eller halva priset om du köper genom ditt Mecenatkort (endast för studenter).

Attans, mitt CSN-kort gick ut för ett halvår sen. Det hade ju varit bra om man kunnat nyttja rabatten. Tur att jag använde det vid inköp av Mac Pro:n. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-31 14:57
Ursprungligen av Johan S:

2995:- för 10-klienters.

Ja, det var ju inte så farligt pris, när man tänker på möjligheterna. Skatteåterbäring på väg ju... Tack för prisuppgiften.

Skulle vara jättetrevligt om någon unde kika in på min liknande tråd om ARD

http://www.99.se/ovrig-programvara/218736-problem-med-apple-remote-desktop.html#post1292352

1
Bevaka tråden