Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac självdör....

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac G5 2GHz stänger helt sonika av sig själv med (o)jämna mellanrum.

Vet ni nåt om sånt?

A

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-31 08:33

Det är inte så enkelt att du har en dålig/glappande nätsladd?

Nepp....

Definiera "stänger av sig"! Stänger den ner OSX och avslutar, eller bara slocknar den?

Slocknar! *suck*

Varför suckar du? Det kunde vara schemalagda avstängningar! Om man inte får alla fakta så måste man fråga!

Om den bara slocknar så är det väl något hårdvarufel. Något glapp eller trasig komponent.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-31 16:12

Han suckar för att han är ledsen, så brukar människor göra på den här planeten.

Ursprungligen av boris91:

Han suckar för att han är ledsen, så brukar människor göra på den här planeten.

Ja så var det....jag suckar väl inte över er hjälpsamhet...förlåt om jag gav det intrycket!

Ursprungligen av boris91:

Han suckar för att han är ledsen, så brukar människor göra på den här planeten.

Jag tolkade det som att det var en suck för att han blev tvungen att svara på fler frågor (i stället för att få fina svar på sin egen fråga). Man har stött på den typen av reaktion så många gånger tidigare här, att folk blir irriterade när man ställer motfrågor. Men så var det inte i det här fallet. Ber om ursäkt för mitt felaktiga antagande!

vore mig fjärran....ser fram emot mer förslag...pls!

Har du otur är det logikkortet som spökar, då är det typ kört. Jag hade ett liknade problem, den stängde av sig flera gånger och tillslut gick det inte att sätta på den.

Testa att starta om SMU kanske? http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301733

Man kan kolla om det kan vara logikkortet men jag kom inte ihåg vad man skulle leta efter. Jag googlade och fann svar komme rjag ihåg iaf...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-31 22:01

Du har inte kvar garantin, AppleCare eller så?

Finns stor risk att det är nätaggregatet som spökar
Råkade ut för samma sak på min imac g5 2Ghz, stängde av sig med ojämna mellanrum och kunde gå i flera veckor utan symptom för att sedan stänga av sig ett flertal gånger på kort tid. Apple har förlängt garantin på utbyte av nätaggregatet. http://www.apple.com/support/imac/powersupply/repairextension/

Pratade med apple om dem kunde skicka ett nätaggregat men det ville dem inte så jag bytte ut dem grejor i nätaggregatet som jag trodde kunde spöka. Och nu har den gått utan problem i ett par veckor(håller tummarna).

Ursprungligen av Diesel:

Finns stor risk att det är nätaggregatet som spökar
Råkade ut för samma sak på min imac g5 2Ghz, stängde av sig med ojämna mellanrum och kunde gå i flera veckor utan symptom för att sedan stänga av sig ett flertal gånger på kort tid. Apple har förlängt garantin på utbyte av nätaggregatet. http://www.apple.com/support/imac/powersupply/repairextension/

Pratade med apple om dem kunde skicka ett nätaggregat men det ville dem inte så jag bytte ut dem grejor i nätaggregatet som jag trodde kunde spöka. Och nu har den gått utan problem i ett par veckor(håller tummarna).

Det är tydligen sannolikt detta jag råkat ut för. Rätt serienummer å allt.
Tack för tipset!!

A

1
Bevaka tråden