Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: iTunes Store och iTunes-streaming i iPhone

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt färska rykten tonade Jobs ned funktionerna i iPhone för att inte påverka försäljningen av iPods. Några av dem är riktigt spännande, om de nu visar sig vara sanna, till exempel möjlighet att streama innehåll från iTunes till iPhone och handla musik direkt på telefonen.

• Mer än 4 och 8 GB minne.
• Användarutbytbart batteri.
• Stöd för trådlösa n-standarden.
• Någon variant av iLife och iWork.
• iTunes-streaming och iTunes Store-shopping.
• Mer prisvärda abonnemang.

http://vim3.wordpress.com/2007/05/28/regards-to-iphonesteves-got-more-up-his-sleve/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

iWork låter rimligt, måste finnas program för office-filer. iTunes-streaming, varför inte, den har ändå Wifi.

Jaja, inte så lång tid kvar nu.

Verkar riktigt trevligt, och inte heller omöjligt.

Tror ni den Kommer den med GPS eller???

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-05-29 20:53
Ursprungligen av Kidmaster:

Tror ni den Kommer den med GPS eller???

Kanske... någon gång. Absolut inte nu i juni eller i år heller för den delen. Men man ska aldrig säga aldrig. Vad vet jag? Bara Steve den allsmäktige vet med säkerhet.

Kanske kan funka med extern GPS-mottagare via blåtand? Vore smutt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-05-29 22:53
Ursprungligen av Leftrustle:

Kanske kan funka med extern GPS-mottagare via blåtand? Vore smutt.

Jo det borde väll dyka upp betydligt snabbare. Vore helt klart trevligt att inte "slita" på batteriet i nallen utan låta GPSen ha ett eget batteri. Även om BT ökar på förbrukningen en smula.

Senast redigerat 2007-05-30 13:30
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-05-30 12:25

Senast jag läste så var iPhone inte en öppen plattform, om detta stämmer så kan man glömma tredjeparts mjukvara utan att Apple måste vara inblandad. Med det sagt så tror jag man kan glömma saker som navigeringsmjukvara och liknande..

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-05-30 13:31
Ursprungligen av zulee:

Senast jag läste så var iPhone inte en öppen plattform, om detta stämmer så kan man glömma tredjeparts mjukvara utan att Apple måste vara inblandad. Med det sagt så tror jag man kan glömma saker som navigeringsmjukvara och liknande..

På samma sätt som man kan glömma radio till iPoden då eller?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-05-30 15:07
Ursprungligen av Spooky:

På samma sätt som man kan glömma radio till iPoden då eller?

Jag skrev att man kan glömma funktioner från tredjepartsutvecklare.. Radion kommer från Apple och när den "funktionen" redan finns så är det inte svårt för tredjepart att göra en kopia och sälja till ett billigare pris. Fortfarande så var det Apple som gjorde detta möjligt genom att själva lägga in mjukvaran som har radioprogramet.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-05-30 19:00
Ursprungligen av zulee:

Jag skrev att man kan glömma funktioner från tredjepartsutvecklare.. Radion kommer från Apple och när den "funktionen" redan finns så är det inte svårt för tredjepart att göra en kopia och sälja till ett billigare pris. Fortfarande så var det Apple som gjorde detta möjligt genom att själva lägga in mjukvaran som har radioprogramet.

Okej då minns jag fel. Hade för mig att det var tredjepart som släppte radio-tillbehör först innan Apple gjorde det.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-05-30 21:07
Ursprungligen av Spooky:

Okej då minns jag fel. Hade för mig att det var tredjepart som släppte radio-tillbehör först innan Apple gjorde det.

Då använde väl den typen av radiomottagare iPoden enbart som strömkälla, man fick ingen "radiointerface" på displayen?!

Ursprungligen av Tangen:

kolla på TV det gick ju fort att komma in i den, varför skulle det vara svårare i en iPhone? - även om Apple inte öppnar fritt?
/Tangen

Risken är väl att många låter bli med risken att garantin försvinner osv. Sedan så lär inte så många utveckla mjukvara för en produkt som officiellt inte är en öppen plattform.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 20:38
Ursprungligen av zulee:

Senast jag läste så var iPhone inte en öppen plattform, om detta stämmer så kan man glömma tredjeparts mjukvara utan att Apple måste vara inblandad. Med det sagt så tror jag man kan glömma saker som navigeringsmjukvara och liknande..

Min privata fantasi är att Apple kommer att "öppna upp" för webb-baserade applikationer. Safari är ju inbyggt. Nu har jag inte själv utvecklat i Javascript eller AJAX, men man verkar ju kunna göra hyfsat avancerade saker. Mycket sådan programmering kan man nog göra till iPhone redan idag utan "tillstånd" från Apple.

Detta öppnar kanske också för tredjepart-widgets?

Angående navigeringsmjukvara så har det ju en hårdvarudel (GPS). Den kanske Apple vill kunna godkänna. Men därefter kanske det är fritt fram för Javascript att fråga om koordinater, och kontakta en server för aktuell kart-info.

Jag tror att Apple har ett strategiskt intresse av att flera killer-apps tas fram som webb-applikationer. Detta neutraliserar MS dominans kring utvecklar-APIer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 22:29
Ursprungligen av zulee:

Senast jag läste så var iPhone inte en öppen plattform...

http://www.engadget.com/2007/05/30/steve-jobs-live-from-d-2007/

Q: All indications appear that the iPhone is closed, we'd love to develop apps...

[Jobs:] This is an important tradeoff between security and openness. We want both. We're working through a way... we'll find a way to let 3rd parties write apps and still preserve security on the iPhone. But until we find that way we can't compromise the security of the phone.

I've used 3rd party apps... the more you add, the more your phone crashes. No one's perfect, and we'd sure like our phone not to crash once a day. If you can just be a little more patient with us I think everyone can get what they want.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-05-30 22:58
Ursprungligen av pesc:

http://www.engadget.com/2007/05/30/steve-jobs-live-from-d-2007/

Q: All indications appear that the iPhone is closed, we'd love to develop apps...

[Jobs:] This is an important tradeoff between security and openness. We want both. We're working through a way... we'll find a way to let 3rd parties write apps and still preserve security on the iPhone. But until we find that way we can't compromise the security of the phone.

I've used 3rd party apps... the more you add, the more your phone crashes. No one's perfect, and we'd sure like our phone not to crash once a day. If you can just be a little more patient with us I think everyone can get what they want.

Smidigt sätt att dumförklara alla eventuella iPhoneköpare... Undrar då varför OSX inte bygger på samma filosofi?!

Symbian 9.x är ett öppet men säkert system men kräver signering, tydligen inte någon svår process då det finns hundratals program...

Ursprungligen av zulee:

Smidigt sätt att dumförklara alla eventuella iPhoneköpare... Undrar då varför OSX inte bygger på samma filosofi?!

Jag tror du läser in mer i det än vad det är. Det är helt enkelt två olika saker än så länge och en dator utan program från andra vore inte mycket att ha, samtidigt som en telefon som kraschar är mycket mera upprörande än en dator som kraschar.

Dessutom är säkerhetsbiten viktigare i en telefon eftersom det finns en mera direkt koppling till debitering och annat man kan ställa till med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 20:41

kolla på TV det gick ju fort att komma in i den, varför skulle det vara svårare i en iPhone? - även om Apple inte öppnar fritt?
/Tangen

Om iPhone får stöd för n-standarden, vågar man hoppas på att man kan spela upp film/musik via Apple TV eller Airtunes?

Ingen iTunes Store i iPhone enligt Jobs:

http://gizmodo.com/gadgets/live/steve-jobs-at-d-now-264586.php

Kommer att öppnas för tredjepartsapplikationer senare i år:

http://gizmodo.com/gadgets/live/steve-jobs-at-d-now-264586.php

Fast var det så från början?
Bygger det på samma principer?
Kan man jämföra de två?

Jobs säger dessutom att det kommer öppnas upp i slutet av året, de måste bara komma dit först, och då kan man ju fråga sig, vill man hellre vänta med det och få telefonen, eller vill man vänta ett år till innan de kan släppa telefonen?
Jag klarar mig nog bra utan tredjepartsprogram tills de är klara med det.
Dessutom vet vi inte vad som kommer finnas till det heller, så ta det lite lugnt med att fördöma det innan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-30 23:20

kvalite över kvantitet, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 23:39

ähh man kan ju alltid välja att inte installera...

Äsch, den hade inte stöd för n-standarden, "bara" b/g.

Så länge man kan använda Safari så kan man strömma musik? Finns flera lösningar för detta, t.ex. http://www.codewave.de/products/mytunesrss/

1
Bevaka tråden