Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med router: Zyxel p-320w

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag behöver hjälp med min bredbandsdelare- ( Zyxel p-320w )
Det fungerar på pcn men på macen kommer jag inte ut på nätet. Kör ej trådlöst utan med nätverkskabel. Vilka ändringar behöver jag göra på min mac för att få det att funka?

Flyttade din tråd och skrev en vettig rubrik. /Mod

Ursprungligen av Johan S:

Flyttade din tråd och skrev en vettig rubrik. /Mod

Ok tack.
Jag har ställt in dhcp men vad ska man skriva i DNS server rutan

Var har du för nätverksinställningar på datorn? Ställ in DHCP och se om du får ett ipnummer av routern. Om du får IP, kolla så att du har DNS-server inställd.

Samma siffror du har på din pc, de du fått av din internetleverantör.

Det funkar inte ändå men det finns ju något som heter iPv6- Adress ska man ställa in något där för nu är det inställt på Automatiskt men man kan ju välja manuell och av också.

ipv6 behöver du inte bry dig om.. När du har DHCP inställt, vad får du för adress i ip-adressfältet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-30 19:20
Ursprungligen av limpan2:

Hej. Jag behöver hjälp med min bredbandsdelare- ( Zyxel p-320w )

Har den månde senaste firmware? Ibland, men inte alltid, kan det bero på att din (wlan-)router har någon bugg i sig så att man måste slå knut på sig för att få det att fungera (med sin Mac). Normalt sett ska det vara lika enkelt oavsett plattform - Windows, Linux eller Mac OS X.

Ursprungligen av limpan2:

Det fungerar på pcn

Och då får vi väl en skärmdump av dig där du visar vilka inställningar och värden som du har på din PC? Eller om du känner dig riktigt hemtam så skriver du bara av alla värdena.

Ursprungligen av limpan2:

men på macen kommer jag inte ut på nätet.

Hur ser du det? Får du något felmeddelande? Vad säger status-bilden för Nätverk under Systeminställningar? En skärmdump, kanske...

Ursprungligen av limpan2:

Kör ej trådlöst utan med nätverkskabel. Vilka ändringar behöver jag göra på min mac för att få det att funka?

Då kan vi sortera bort MAC-accesskontroll och kryptering. Kvarstår, som det föreslogs senare i tråden, DHCP (eller fast/statisk) IP-adress.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-30 19:22

Hoppsan - jag hade ett färdigskrivet, men ej ivägskickat, svar sedan tidigare idag under en annan flik. Jag ber om ursäkt för dom överflödiga frågorna, men står nog fast vid lite bakgrundsinformation om inställningarna och så för PC:n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 20:20

En sån där bråkade jag med i helgen. Till slut lyckades jag skrämma den att funka trådlöst med både PC och Mac, men inte genom att följa dess bruksanvisning....

Nåväl, du skall alltså ansluta din Mac med kabel, och ej trådlöst?

Har du provat att köra Macen direkt i bredbandsuttaget utan router? Använd samma sladd som du tänker ha mellan Macen och routern. Funkade det?

Surfa in i inställningsdialogen för routern
- Se till att DHCP-servern är igång.
- Har du aktiverat NAT?
- Titta i loggen medans du ansluter Macen (begär ny DHCP-tilldelning). Kommer det meddelanden där? Vilka?

1
Bevaka tråden