Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helgprojekt- Kubuntu goes iBook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 03:49

Sitter o skriver på min iBook G4a 1.33ghz 12"

Har precis installerat Ubuntu och allt funkar bra, MEN mitt airport kort krånglar. Har lite övriga frågor som folk gärna får svara på:

Skulle jag kunna köra paralells med bara OSX och Kubuntu även fast jag har en PPC?

Jag har tankat hem airport fixen men airport kortet avaktiveras efter några sekunder, någon som har en bra guide?

Jag har lånat en extern laciedisk, dock är den NTFS så kommer in som unmounted, hur hittar jag den disken och hur mountar jag den?

Detta kanske står på övriga sidor på forumet men jag hittade inget bra iaf.

Mycket tacksam för svar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-25 08:00
Ursprungligen av RoZioN:

Skulle jag kunna köra paralells med bara OSX och Kubuntu även fast jag har en PPC?

Nej, tyvärr går det inte. Parallells Desktop går bara på Intel-baserade Macar. Men visst vore det cool om det gick, eller hur?

Ursprungligen av RoZioN:

Jag har lånat en extern laciedisk, dock är den NTFS så kommer in som unmounted, hur hittar jag den disken och hur mountar jag den?

Det finns väl ett flertal sätt att se vilka diskar som kärnan detekterar under uppstart. Med du kan ju alltid kolla med:

$ dmesg|less (och sök efter drive)

För att montera disken/partitionen skriver du:

$ mount -t ntfs <-o options> /dev/hdX /mnt

Du kan läsa dig till mera genom att kolla på manualsidan för kommandot:

$ man mount
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 16:31

fixade till mountningen igår, vart ett jävla meck men fick det e o funka tillslut, synd att parallels inte går o köra på PPC.

någon som har någon ide om hur fasen man kan få igång airportkortet? Trådar jag läst hittills har inte varit positiva direkt =/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-30 13:45

korde ett prog som hette wireless assistant, funkar sjukt bra ihop med airportkortet.

mountningen ar klar, beryl up and running, borjat installera lite spel o grejjer nu. Maste nog saga att jag foredrar Kubuntu med beryl+3D kub+expose framfor OSX, apt-get ar nog det smidigaste och snabbaste distributionssattet for mjukvara, och till skillnad fran tex MEPIS sa ligger alla servrar uppe och fungerar korrekt.

Jag ar kar i en dator :*

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-30 15:03

Svär inte i kyrkan!

1
Bevaka tråden