Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini i cluster

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-05-30 12:48

Hej

Jag satt och läste om att man använder flera minis som servrar, vilket påminde mig om när man gjorde supercluster av en massa G5:or och Xservs, eller vad det nu var. Frågan jag då ställde mig var om det inte går att koppla samman en massa minis i cluster för hemmabruk. Hur görs dessa sammankopplingar? Borde ju gå att fixa och på så sätt få fram en snabb dator, eller?

Du måste ha speciell programvara som dra nytt av ett sådant kluster. (Eller något operativsystem/kärna speciellt designad för kluster)

Vissa progravaror (Raytracing speciellt) kommer ofta med stöd i programmet för att dela ut jobb på nätet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-30 14:49

Klart det är möjligt att koppla dem i kluster, men det är knappast nån mening med det. Det är bara vissa uppgifter som är effektiva att dela upp mellan flera maskiner, tex vetenskapliga beräkningar, webbservrar och renderingar. För hemmabruk finns det knappast nån vinst med det. De flesta såna program hanterar ju inte ens multiprocessorsystem effektivt.

1
Bevaka tråden