Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cdrecord hittar inte extern brännare

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-28 22:39

NB: Denna diskussion skulle kunna lagts under "Media/Ljud" eller "Mac OS X", men jag tror och hoppas på bäst gensvar bland Unix-folket, då problemet specifikt gälller cd-bränning i Terminal-prompten med cdrecord.

Jag har inga problem att bränna CD med Finder, iTunes eller DragonBurn -- men jag vill gärna bränna med "cdrecord" från Terminal-prompten då jag kan få större effektivitet där m.h.a. shellscripts etc. vid bränning av många skivor.

Problemet jag har är att cdrecord inte hittar min externa cd-brännare, man måste ju känna till vilket (scsi-) device brännaren är. Och "cdrecord -scanbus" fungerar inte (bra/alls) i Mac OS X.

Jag kör en Powerbook G4, Mac OS X 10.3.9, med tillgång till 3 olika brännare:
1) PB:ns interna combodrive (läser dvd, bränner cd)
2) extern DVD-brännare (HewlettPackard) över FireWire
3) extern CD-brännare (AOpen) över USB

Genom trial+error samt Google har jag hittat de två första brännarna, som
då fungerar utmärkt med cdrecord:
1) cdrecord -checkdrive -dev=IODVDServices ----> intern enhet
2) cdrecord -checkdrive -dev=IODVDServices/2 ----> extern enhet, dvd-brännare

Men jag vet inte hur jag ska få cdrecord att använda AOpen cd-brännare över USB, jag kan inte hitta dess device-namn....

Har lyckats tolka cdrecord-upphovsmannens notater om att Apples implementation av SCSI i MacOSX-kernel (?) inte är tipptopp (hans åsikt, min tolkning).

Jag bränner nästan aldrig skivor på min Mac, men drutil verkar vara smidigare än cdrecord när det gäller bränning via terminalen i OS X.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-30 12:38
Ursprungligen av HerrEkberg:

Jag bränner nästan aldrig skivor på min Mac, men drutil verkar vara smidigare än cdrecord när det gäller bränning via terminalen i OS X.

Tack för tipset. Jag hittade en man-sida här:
http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/Manpages/man1/drutil.1.html
Ska prova "drutil list" (eller "drutil info") för att hitta device-informationen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-14 11:59
Ursprungligen av hego99:

Har du läst vad som stod längst upp på sidan?

Citat:

This document is a Mac OS X manual page. Manual pages are a command-line technology for providing documentation. You can view these manual pages locally using the man(1) command. These manual pages come from many different sources, and thus, have a variety of writing styles.

Jag menar - om du ändå håller på och knackar i shell så har du manualsidorna bara ett kommando bort. Om man säger...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-13 23:08

Svar: IOCDBlockStorageDevice

Jag hittade själv svaret på min egen fråga, och postar det här för andras skull som söker hjälp om cdrecord på Mac OS X.

Hittade svaret här:
http://cedar-solutions.com/software/cedar-backup/manual/ch05s06.html

Man skriver helt enkelt ioreg -l | grep CD (eller grep DVD) och lyckas till slut klura ut att extern cd-brännare är cdrecord dev=IOCDBlockStorageDevice .

1
Bevaka tråden