Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft släpper revolutionerande gränssnitt?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt Engadget, och andra källor, kommer Microsoft introducera något riktigt Revolutionerande på dagens D: All things digital-konferens, anordnad av New York Times.

Det hela ska, enligt Engadget, handla om ett gest-baserat gränsnitt som utnyttjar tekniker som liknar iPhones, samt det beryktade projektet av Jeff Han, men även Microsofts tidigare projekt Digidesk.

Gränsnittet ska gå att applicera på allt från Zune till mobiler.

Ikväll får vi svaret. På samma konferens kommer även Bill Gates och Steve Jobs drabba samman då de möts på scen för en diskussion.

http://www.engadget.com/2007/05/29/microsoft-to-unveil-playtable-gesture-based-interface-at-d/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Ok, Gizmodo har än mer om det hela, och att det skulle vara något för Zune känns avlägset, mer som ett soffbord med inbyggd skärm. Men om detta är samma som ska släppas på D: All things digital är oklart, men jag antar det.

http://gizmodo.com/gadgets/touch-me/confirmed-project-milan-touch+sensitive-minority-report-table-revealed-as-microsoft-surface-264338.php

Och så den officiella sidan: http://www.microsoft.com/surface/

Nu ska jag sluta

Ser onekligen intressant ut, framförallt att det integrerar med trådlösa enheter.

Och frågan är om det går att krympa detta till Zune?

Detta är intressant, vi har ju tidigare diskuterat Jeff Hans forskning med förhoppningen att det var något Apple skulle dra nytta av, speciellt efter gränssnittet i iPhone blev känt.

Hunden har begravt ett ben någonstans

När tog ett stolt microsft senast upp historik på deras "innovation"? Redan när leopard visades första gången så sa man att det skulle leverera multitouch. Sa man detta om Vista?

Detta ser jag som desperat försök av MS att visa att MS minsann också skall släppa multitouch någongång. Men låt oss se om de kan leverera på dessa fina animeringar. Man kunde tycka att om det var så länge sen som man testade prptotyper så kunde man kanske visa upp annat än animeringar och still bilder på hemsidan?

Men det är kul att man försöker sätta fart på konkurrensen om innovation. Nästa gång kanske de lyckas? Nya MS har i alla fall Vista att bygga på. Låt oss hoppas att det kan hålla jämna steg med leopard och kanske vara bättre? Det skulle göra innovation viktig igen. Inte bara marknads andel...

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Detta ser jag som desperat försök av MS att visa att MS minsann också skall släppa multitouch någongång. Men låt oss se om de kan leverera på dessa fina animeringar. Man kunde tycka att om det var så länge sen som man testade prptotyper så kunde man kanske visa upp annat än animeringar och still bilder på hemsidan?

Ser man på de andra filmerna så ser det inte enbart ut som animeringar.

Kan detta tänkas komma till Vienna 2012 eller när de sagt att den ska komma. Nu ryktas det även om att detta ska bli inbyggt i Leopard som en av "top secret" nyheterna.

Hur troligt är det?

Är det ingen annan som är orolig för att vi kommer se en lavinartad ökning av pajade axlar och nackar om dylika soffbord hamnar i varje hem?

Ursprungligen av ohennig:

Är det ingen annan som är orolig för att vi kommer se en lavinartad ökning av pajade axlar och nackar om dylika soffbord hamnar i varje hem?

En aning Helt ergonomiskt ser det inte ut... Vet man efter att spelat brädspel vid soffbord en hel kväll, man blir lite mör...

Ursprungligen av ohennig:

Är det ingen annan som är orolig för att vi kommer se en lavinartad ökning av pajade axlar och nackar om dylika soffbord hamnar i varje hem?

Hahaha ja det gäller ju att inte försöka se det positiva i det Microsoft utvecklar men detta tar priset.

Ursprungligen av Pellib:

Hahaha ja det gäller ju att inte försöka se det positiva i det Microsoft utvecklar men detta tar priset.

Jamen, ingenting som MS har pusslat ihop hittils ut till konsument har ju vart färdigjobbat eller ens till hälften genomtänkt. De langar ju ut saker som nuförtiden iofs börjar se snyggare ut, men lik förbaskat ett helskotta att jobba med.
Det finns ju en anledning til att man kör OS X istället...

Jag skulle gärna ha en skärm på väggen som jag kunde manipulera med händerna men har MS gjort mjukvaran vet man ju vad det blir.
Taskiga typsnitt, Dåligt designade ljud, inkonsekvenser konsekvent (!?), ingen färghantering, spam, virus, Hela helgen går åt för att uppdatera drivers, bluescreens om man ställer en kaffekopp på den och givetvis kräver den 64 GIG RAM (ultrasnabbt och CP-dyrt) och en 32-processors maskin på 6GHz ...

Jag kör inte ens handhållna Windows, jag tycker det är fult!

Ingen tvekan om att det är en läcker idé...om den nu fungerar som de säger att den skall göra. Har någon slags känsla i bakhuvudet av att jag hört talas om Microsoft i något sammanhang som handlade om att det inte alltid är vad som presenteras som hamnar i händerna på användaren.... hmmm... *ruskar bort tanken*
Nåja, verkar som sagt läcker....nästa fråga blir ju så klart...vad kostar eländet? Som ett IKEA soffbord? knappast!

Lanseringen är satt till vintern 2007 så det är väl ett par år kvar innan det finns att köpa.

/TM

Snackas om 3 år innan det kommer till konsumentmarknaden, innan dess ska det mest finnas i barer och andra ställen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-05-30 09:14

Snyggt, stiligt och allt sånt. Men jag kan svära att jag sett detta för länge sedan.

Ursprungligen av filuren:

Snyggt, stiligt och allt sånt. Men jag kan svära att jag sett detta för länge sedan.

Härkanske?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-30 09:37

På vilket sätt är då deras revolutionerande om det redan existerar. Jag kan tycka att Apples försök är mer intressant eftersom de får ut tekniken till folket.

Ursprungligen av draags:

På vilket sätt är då deras revolutionerande om det redan existerar. Jag kan tycka att Apples försök är mer intressant eftersom de får ut tekniken till folket.

Sant. Revolutionerande skrev jag innan någon visste vad det var de skulle släppa

Men detta är första gången denna typ av teknik släpps i kommersiell version. Inte till konsument iofs, men ändå mer kommersiellt än bara i ett universitetslabb. Skulle inte vara förvånad om Microsoft snappat upp Jeff Han och att det är hans teknik som ligger bakom, med tanke på hans kommentar efter introduktionen av iPhone:

Yes, we saw the keynote too! We have some very, very exciting updates coming soon- stay tuned!

Antagligen syftade han på denna Microsoft-produkt.

Sorgligt att han gått till Microsoft - vi som hoppades han skulle kopplas till Apple istället. (om det stämmer)

Oklart om Jeff Han är inblandad, men han är med i en artikel om projektet på PopularMechanics.com, och tekniken är densamma.

tiden får väl utvisa.

Ok men på vilket sätt skiljer sig tekniken som Apple har patent på och denna?

Ursprungligen av draags:

Ok men på vilket sätt skiljer sig tekniken som Apple har patent på och denna?

Som jag fattat det är detta inte en skärm i sig, utan bild projekteras på ytan som sen i sin tur är tryckkänslig, medan iPhone har en tryckkänslig display.

På Micrsofts, och Jeff Hans, bord projekteras det infraröda strålar mot ytan, som sedan reflekteras tillbaks och fångas upp av kameror när ytan berörs. På detta sätt kan man även läsa av formen på det som berör ytan, något jag inte tror iPhone kan.

iPhones lösning är mer traditionell, men fungerar inte riktigt som en vanlig tryckkänslig display då den bara funkar med fingrar, en penna reagerar den inte på.

Redigerat: Länk till schematisk bild om hur Microsoft, och Jeff Hans, lösning funkar: http://www.popularmechanics.com/technology/industry/4217348.html?page=2

Nackdelen är givetvis utrymmet som krävs, och jag förstår inte hur de någonsin ska kunna bygga in denna teknik i mindre apparater då projektionen alltid kommer kräva ett avstånd från skärmen. Ganska idiotiskt må jag säga, och detta betyder att soffbordsdesignen inte är valt för att den är bra, utan för att den gömmer tekniken som krävs utan att man tänker på det som man hade gjort om det varit en väldigt tjock vertikal skärm.

  • Medlem
  • 2007-05-30 10:28

Jag tyckte det var rätt coolt. Sedan såg jag teckningen som beskriver hur Surfacebordet kan "se" vad man ställer på det: det sitter infraröda kameror runt rummet. Då blev det mycket mindre coolt.

Jag vill ju att sådana här prylar ska vara magiska. Okej, när han lade en kamera på bordet och ploppade över en bild till mobilen som låg intill var det ganska coolt.

Tänk en nära framtid när lagringsutrymme inte är något problem. Nej vänta, tänk när batteritid inte är något problem!

(Och så blir robotarna självmedvetna och så blir det krig och så förlorar människorna och odlas som batterier till maskinerna och så blir alla räddade av Keanu.)

Sitter inga kameror i rummet, de sitter i "soffbordet".

  • Medlem
  • 2007-05-30 10:48

Jag tyckte just jag tittade på en bild som visade kameror runt om, men jag hittar inte igen den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 10:54

http://news.com.com/How+the+Milan+table+PC+was+born/2100-1041_3-6186928.html?part=rss&tag=2547-1_3-0-20&subj=news

Intressant hur de första tre styckena antyder att Jeff Han arbetade hos Microsoft och fick OK (eller t.om. idén från) från Gates, utan att säga det rätt ut, eftersom det troligen inte är sant.

Samt hur artikeln planterar in hur länge MS har arbetat på detta, så att de egentligen har uppfunnit det och alla andra följdaktligen är plagiatörer.

Edit:
Ooops! Såg att MS talar om en Allan Han. Inte Jeff Han. Nu kommer förvirringen att bli tät....

Vad sägs om:

"Du har oanvända fingrar på handen. vill du att jag ska ta bort dom?"

I en bubbla som ploppar upp längst ner på "touchbordet".

Bevaka tråden