Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är Citrix? Fungerar det på en mac?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 17:52

Min fru har börjat på ett nytt jobb. Där använder dom tydligen något som heter Citrix. När IT-administratören hörde att vi har Mac hemma så blev han tveksam om det fungerar med annat är Win. Vi provade koppla upp men det gick inte. Vad är Citrix? Spelar det det någon roll om man kör via Webläsaren eller Klienten?

Citrix funkar fint på Mac, du kan ladda ner klienten här :

http://www.citrix.com/site/SS/downloads/details.asp?dID=2755&downloadID=3250

Möjligen startar det inte automatiskt när du kör via Safari som det gör på pc:n men det brukar komma hen en fil och lägga sig på skirvbordet ( kan heta nånting med "ica" eller "asp" )..
Dubbelklicka sedan eller öppna genom programmet du laddar ner ovan..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-22 18:13

Jag använder Citrix ICA Client i jobbet. Det funkar bra. Men med Mac OS måste man ibland mecka lite extra själv eftersom IT-avdelningen inte hjälper till om man inte kör WinPC. Tex om det används certifikat så kan det krångla lite initialt. När det väl är installerat flyter det på utan problem.
Med den senaste versionen lovar de fullt stöd för Safari, tidigare har det krävts Internet Explorer för att funka bra.

Citrix fungerar kanonbra när man väl har fått igång det första gången. Jag fick också göra en del inställningar med hjälp av ett medföljande program, men sedan går det klockrent.

Via webbläsaren har jag dock inte fått det att fungera. Jag fick plocka hem filen som skickades och öppna den för att se vilka inställningar som skulle göras.

Det följer med ett program i installationen för att ändra inställningar. Det kan vara lite svårt att komma på det om man inte vet om att det finns. Med hjälp av det programmet kan man ändra i vilken skärmstorlek programmet körs och vilka tangenter som ska användas för högerklick mm.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 19:27

Tack för svaren.

Dom kör med certificat. Kanske är det detta som krånglar. Är det någon skillnad på om man kör via Klienten?

Jag ser att man kan koppla upp sig mot antingen server eller application i Citrix ICA Client Editor, men vilket ska det vara?

Hur är det med brandvägg och router (porthänvisning) om man köra via klienten? Ser att det är https så det borde väl vara port 80, inte sant? Den har jag stängd för ingående, d v s surfa går bra men inte att komma åt min lokala server.

Ursprungligen av palb:

Tack för svaren.

Dom kör med certificat. Kanske är det detta som krånglar. Är det någon skillnad på om man kör via Klienten?

Jag ser att man kan koppla upp sig mot antingen server eller application i Citrix ICA Client Editor, men vilket ska det vara?

Hur är det med brandvägg och router (porthänvisning) om man köra via klienten? Ser att det är https så det borde väl vara port 80, inte sant? Den har jag stängd för ingående, d v s surfa går bra men inte att komma åt min lokala server.

Dessa svar borde väl åtminstone företagets support kunna ge? Jag tror det är omöjligt för oss att svara rakt ut i luften.

Port för https brukar var 443.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 20:01
Ursprungligen av morgan_a:

Dessa svar borde väl åtminstone företagets support kunna ge? Jag tror det är omöjligt för oss att svara rakt ut i luften.

Port för https brukar var 443.

Ja just det. Det stämmer ju. Då kan det vara min interna brandvägg. Ska testa.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 20:08

Jag får Connected med Klienten. Men inte mer. Vad ska hända?

Du ska få upp en bild av skrivbordet på Windowshojjen du ansluter dig mot.
Valde du en applikation eller mot servern? Kör du mot servern så får du upp skrivbordet precis som om du satt vid en PC, kör du mot applikationen så är det precis likadant egentligen, men det går itne gå ut ur programmet, stänger du programmet så loggar du ut ur anslutningen mot servern på jobbet.

Loggar ni in via ett webbgränssnitt (typ CSG, Citrix Secure Gateway) eller skriver du in alla uppgifter i klienten?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 21:25
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Loggar ni in via ett webbgränssnitt (typ CSG, Citrix Secure Gateway) eller skriver du in alla uppgifter i klienten?

Jag provade både och. I Safari kom jag in till en adminsida, men när jag klickar på t ex Outlook så varnar den något om SSL och sedan bryts kontakten.

I klienten kommer jag till en Splash för Citrix, som sedan säger att den är uppkopplad. Men sedan händer inget mer.

Kan det vara något certificat som ska till, som ska ligga på mina dator, precis som ett slags bankID?

Be att få alla uppgifter från ITsnubbarna på företaget. Det är exakt samma uppgifter som ska matas in som på PCklienten. Det ser bara lite annorlunda ut. Alla på ITavdelningen på mitt företag förstod direkt problemen trots att det var en Mac. Det är universala problem. Förutom just den där filen som laddas hem på Macen, om det är en säker uppsättning som gjorts så kan man inte ändra i filen heller, då ändras checksumman o man kan inte ansluta. Se till att ta "Open with:" och välja klienten direkt utan att ändra filen.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 21:35

Den varnar:

"The archives required to make an SSL connection are not available. Please contact your Citrix administrator".

Kan det vara att dom har ställt in så att det endast går med Win?

Vill helst slippa komma med frågor till administratör eftersom dom lät så skeptiska när dom hörde att det gällde Mac.:)

Uj... det där problemet har jag aldrig haft. Måste ha med ert jobbs uppsättning av Citrix-servern att göra i så fall.
Rätta mig om jag har fel kära vänner, men ligger inte SSL certet på servern?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 22:45
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Uj... det där problemet har jag aldrig haft. Måste ha med ert jobbs uppsättning av Citrix-servern att göra i så fall.
Rätta mig om jag har fel kära vänner, men ligger inte SSL certet på servern?

Tack Daniel.

Nu har jag kommit längre, men förstår att det handlar om certet. Får meddelande i Klienten om att jag har valt att inte lita på det, trots att jag accepterat det en gång.

Min fru blev ombedd att först köra en asp fil, med ett VBscript i vad jag kan se i källkoden. Men inget tycks hända. Måste vara någon form av installation av ett certificat av vad jag kan förstå. Ska det gå att dra på mac och via Safari?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-22 22:55

Jag kan inte uttala mig så mycket om dina övriga problem.
Men certifikaten som automatiskt laddas ner hamnar åtminstone för mig i nyckelhanteraren. För att Citrix ska hitta dem måste de ligga i Citrix egen certifikatsmapp (för mig Program, Citrix ICA Client, keystore, cacerts).
Exportera dem från nyckelhanteraren och lägg dem i den mappen så kanske det funkar för dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 23:22
Ursprungligen av toswag:

Jag kan inte uttala mig så mycket om dina övriga problem.
Men certifikaten som automatiskt laddas ner hamnar åtminstone för mig i nyckelhanteraren. För att Citrix ska hitta dem måste de ligga i Citrix egen certifikatsmapp (för mig Program, Citrix ICA Client, keystore, cacerts).
Exportera dem från nyckelhanteraren och lägg dem i den mappen så kanske det funkar för dig.

Fullträff. Tack och åter tack.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 10:55

Tiger 10.4.7 och Citrix funkar inte alls. Certifikaten godkänns inte av systemet, trots att jag godkänt dem manuellt, exporterad dem till rätt mapp osv. Funkade bra i tidigare versioner. Det är precis som med Handelsbanken och andra sajter. De skiter i mac-användare och Apple skiter i att bygga system/läsare som är kompatibla. Får köra Virtual PC för att klara vardagslivet. Trist.

Har kört Citrix utan problem på en macbook 10.4.7 så helt oanvändbart är de då inte

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 19:02

Jag använder också Citrix ICA Client (7.00.407) regelbundet på Mac OS X 10.4.7.
Det funkar utmärkt. Men det funkar (tyvärr?!) bäst tillsammans med Internet Explorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 20:53

kan inte loggin via citrix från min mac

hej har försökt läsa alla inlägg om detta utan att bli riktigt klok på vad jag skall göra.
Har någon av er råkat ut för mitt felmeddelande (se bilagan)?

Kan någon därute förklara hur jag skall göra för att kunna köra citrix på min nya mac?

Peter

Använder du bara klienten, eller kör du via en browser? Certet godkänns inte av din browser gissar jag. Antingen har du tackat nej nångång av misstag, eller så har det gått ut... typ...
Provat med någon annan browser?

Update: Kolla denna länken: http://support.citrix.com/forums/thread.jspa?forumID=69&threadID=58901&tstart=0

Samm felmeddelande fast för en Linuxsnubbe. Han löste det.

Fick detta svarfrån supporten:
Efter lite letande på internet hittade jag följande.

http://support.citrix.com/forums/thread.jspa?forumID=12&threadID=59103&tstart=0

"I too had this issue and I think I may have found a solution. If others could try it out and verify I would appreciate it.

1) From http://www.geotrust.com/resources/root_certificates/
2) download Root 1 & Root 4 (Base64) certs
3) copy them to Citrix > ICA Client > Keystore > CAcerts
4) change the extentions to .crt
5) add both keys to your Keychain (app)
6) in each cert (in keychain) set the "Trust Settings" to "Always Trust"

It seems both keys are needed, not sure why."

Använder Firefox och det rullar på bra..
Roffe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-30 18:16

Tack för hjälpen!

Sent om sider var jag inne på diskussionen om Citrix (har löst detta tidigare genom att köra Vista på min iMac).

Tipset från Roffe fungerar klockrent!

Peter

Ursprungligen av Roffe Dugse:

Fick detta svarfrån supporten:
Efter lite letande på internet hittade jag följande.

http://support.citrix.com/forums/thread.jspa?forumID=12&threadID=59103&tstart=0

"I too had this issue and I think I may have found a solution. If others could try it out and verify I would appreciate it.

1) From http://www.geotrust.com/resources/root_certificates/
2) download Root 1 & Root 4 (Base64) certs
3) copy them to Citrix > ICA Client > Keystore > CAcerts
4) change the extentions to .crt
5) add both keys to your Keychain (app)
6) in each cert (in keychain) set the "Trust Settings" to "Always Trust"

It seems both keys are needed, not sure why."

Använder Firefox och det rullar på bra..
Roffe

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-28 21:20

Jag försöker logga in på företagets MetaFrame Presentation Server. Jag har en https:// adress som jag går till och fyller i namn och lösenord. Sedan är tanken att jag ska vidarebfodras till en ny sidan där jag ska fylla i en kod som kommer samtidigt som ett SMS på tjänstemobilen.

Mitt problem är att det enda som händer är att jag får följande felmeddelande:
"If you do not have the MetaFrame Presentation Server Client for Macintosh, you must install the client to launch the applications."
Med andra ord den hittar inte Citrix-klienten.

Jag har varit på Citrix hemsida och laddat ner klienten (10.00.600 UB) för Mac och installerat den. Men det hjälper inte, jag får fortfarande samma fel.

Jag har testat med både Safari och Firefox.

Några tips?

Prova att köra Java-klienten istället.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-29 12:19

Hur gör man?

Jag menar: Jag laddar ner en zip-fil från Citrix med en hög med .jar-filer. Vad gör jag med dem? På något sätt måste jag väl få Firefox att start Java och använda .jar-filerna.

Jag har använt Mac i 20 år men Java är grekiska för mig.

Senast redigerat 2008-03-29 12:47

Jag har upptäckt att man bara behöver ta hem citrix clienten och installera, sedan funkar inte Safari utan använd Firefox istället så flyter allt på.

/Roffe

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-29 13:14

Jag har försökt med både Firefox och Safari såväl som med Firefox och IE7 under XP. Tyvärr samma resultat, webläsaren vägrar att startar Citrix-klienten.

Efter uppdateringen till Citrix version 4 behöver man inte längre ha något klient på datorn. Se dock till att uppdatera till senaste versionen av Java via programuppdateraren.
Jag kör både på jobbet och hemma via Safari utan problem.
Reservation: det kan möjligen bero på hur systemadmin konfigurerat Citrix.
Du kan se i inloggningsfönstret vilken version som körs. På min inloggningssida står det "Metaframe Presentation Server 4"
Det funkade dock tidigare också med hjälp av klienten, men det var struligare, speciellt med utgångna certifikat som krävde uppdatering av klienten.
Kanske detta var till lite hjälp.

Bevaka tråden