Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla in en Windows 2000 på Mac nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-10-26 09:56

Försöker att koppla in en PC med Windows 2000 installerat på ett Macnätverk, men kan inte få den att syns i nätverket. Vad ska jag slå på i PC:n och vart gör jag det?

  • Medlem
  • 2001-10-26 12:03

Gå in under inställningar på startmenyn och välj "nätverk och fjärranslutnings inställningar".

Högerklicka på din Ethernetanslutning och välj "egenskaper".

Klicka på "lägg till" och lägg till AppleTalk protokollet.

Klart! (du behöver inte ens starta om)

/Win2k guru
"Tjejer kan också!"

Jag tror knappen heter "installera" och inte "lägg till"...

Välj sedan "protokoll" och AppleTalk så är du klar...

Om du ska synas i Väljaren på en annan dator så måste du göra en utdelad enhet också. Det gör du enkelt genom att t ex högerklicka på hårddisken och välja "dela ut". Kom ihåg att klicka i "Macintosh datorer får ansluta".

  • Oregistrerad
  • 2001-10-26 13:18

Nu har jag installerat AppleTalk, men jag kan inte hitta "Macintosh datorer får ansluta" under "dela ut". Börjar bli jävligt less på PC.

Om du kör Windows 2000 professional så går du in i kontroll panelen och sedan administrationsfunktioner.

Där finns ett program som heter "datorhantering".

I det programmet kan du klicka på "resurser" och skapa en ny utdelad mapp och du har då även möjlighet att göra den tillgänglig för mac användare...

(detta ser mycket knepigare ut när man skriver det i ett forum än vad det egentligen är...)

Kan faktiskt inte hitta detta valet på min 2kproff US. Kan du saxa nån skärmdump?

tyvärr så finns featuren som martin talar om bara i win2k server inte i pro versionen.

det krävs dave på macen eller maclan på pc:n

/Johanw

[ 01-11-2001: Meddelandet ändrat av: johanw ]

1
Bevaka tråden