Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes med DRM-fri musik från EMI denna vecka

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Electronista.com skriver att iTunes släpps i ny version denna vecka med DRM-fri musik från EMI denna vecka. Anledningen till att det dröjt lite är att man ville släppa all musik på en gång istället för att stegvis gå över till DRM-fria låtar.

Kommer du köpa mer musik när DRM-skyddet är borta?

http://www.electronista.com/articles/07/05/27/drm.free.itunes.this.week/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-05-28 12:14

Om de nu bara höjde kvaliteten en snäpp till, så skulle jag köpa (mer) låtar helt klart. För priset tycker jag är rätt ok och tjänsten är skitbra!

Ett snäpp högre än det snäppet som sker nu, eller? Den DRM-fria musiken som ska börja säljas kommer vara i 256kbps, istället för dagens 128kbps.

Jag kommer köpa mer, från ingenting till en del.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-28 13:03

Jo, nu kanske man kan börja köpa sin musik...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-05-28 17:09
Ursprungligen av Leftrustle:

Ett snäpp högre än det snäppet som sker nu, eller? Den DRM-fria musiken som ska börja säljas kommer vara i 256kbps, istället för dagens 128kbps.

Jag kommer köpa mer, från ingenting till en del.

Japp, ett snäpp upp till vill jag ha. AAC i 320 kbs så är jag nöjd och glad. Och kund!

320 känns meningslöst jämfört med 256, nästa steg för mig skulle nog vara lossless. Då är jag helt med på banan.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-05-29 19:44
Ursprungligen av Leftrustle:

320 känns meningslöst jämfört med 256, nästa steg för mig skulle nog vara lossless. Då är jag helt med på banan.

Ja, Lossless skuller ju vara den ultimata slutstationen. Men 320 skulle räcka tillräckligt för att jag skulle handla iaf.

Är det några indiebolag som nappat på Apples inbjudan att också släppa sin musik på samma sätt?

Ursprungligen av Chaosstar:

Är det några indiebolag som nappat på Apples inbjudan att också släppa sin musik på samma sätt?

Undrar jag också! Men det lär vi inte få veta förrän ett tag efter EMI släppt sitt, så de kan få känna sig lite exklusiva ett tag.

Det är defenitivt mer intressant att köpa från iTS nu. Tidigare har jag köpt totalt tre låtar, och nu kanske det blir lite fler. Lite beroende på vilket utbud EMI har.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är defenitivt mer intressant att köpa från iTS nu. Tidigare har jag köpt totalt tre låtar, och nu kanske det blir lite fler. Lite beroende på vilket utbud EMI har.

EMI:s artister, inklusive de som ligger under underetiketter, finnes här: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_artists_signed_to_EMI

Ursprungligen av Leftrustle:

EMI:s artister, inklusive de som ligger under underetiketter, finnes här: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_artists_signed_to_EMI

Tack! Helt suveränt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-28 21:06

Tror ni man kommer kunna byta ut sina gammla köpta drm musik till drm-fri?

Ursprungligen av ortner:

Tror ni man kommer kunna byta ut sina gammla köpta drm musik till drm-fri?

Det ska man kunna.Från pressreleasen:

"We are going to give iTunes customers a choice—the current versions of our songs for the same 99 cent price, or new DRM-free versions of the same songs with even higher audio quality and the security of interoperability for just 30 cents more"

http://www.apple.com/pr/library/2007/04/02itunes.html

Ursprungligen av Leftrustle:

Det ska man kunna.Från pressreleasen:

"We are going to give iTunes customers a choice—the current versions of our songs for the same 99 cent price, or new DRM-free versions of the same songs with even higher audio quality and the security of interoperability for just 30 cents more"

http://www.apple.com/pr/library/2007/04/02itunes.html

Men det betyder inte att man får byta ut sina befintliga köp mot nya, bara att man fortfarande kan köpa DRM-skadad musik om man vill ha det.

Ok, då kan man läsa vidare om första inte dög.

"iTunes will also offer customers a simple, one-click option to easily upgrade their entire library of all previously purchased EMI content to the higher quality DRM-free format for 30 cents a song"

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-29 00:47
Ursprungligen av Leftrustle:

Ok, då kan man läsa vidare om första inte dög.

"iTunes will also offer customers a simple, one-click option to easily upgrade their entire library of all previously purchased EMI content to the higher quality DRM-free format for 30 cents a song"

Tack för informationen!

Ah. Det missade jag.

Cool! One down, three to go!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-29 02:43

Grymt, det går åt rätt håll. Bra för såna som mig som har "spenderat" alla fem auktoriseringar på iTMS. DRM är skit och helvete.

Ursprungligen av PF:

Grymt, det går åt rätt håll. Bra för såna som mig som har "spenderat" alla fem auktoriseringar på iTMS. DRM är skit och helvete.

Spenderat alla fem? Förstår inte riktigt vad du menar med det. Du vet väl att man kan "återställa" auktoriseringarna, och "börja om". Eller du menar att du skulle vilja auktorisera fler än 5 datorer?

Det här är ungefär som om Arla skulle hålla presskonferens om att de nu minsann inte kommer tillsätta ett gift som gör att man kräks bajs längre… men att mjölken nu kommer kosta 50% mer. Visst kommer folk köpa mer mjölk… men orka bli imponerad.

Ursprungligen av Laseranders:

Det här är ungefär som om Arla skulle hålla presskonferens om att de nu minsann inte kommer tillsätta ett gift som gör att man kräks bajs längre… men att mjölken nu kommer kosta 50% mer. Visst kommer folk köpa mer mjölk… men orka bli imponerad.

Nej, det förstår jag du tycker, för i din drömvärld skulle man helst få även mjölken gratis. Helst hemlevererad

Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, det förstår jag du tycker, för i din drömvärld skulle man helst få även mjölken gratis. Helst hemlevererad

Nej, det har jag aldrig påstått.

Ursprungligen av Laseranders:

Det här är ungefär som om Arla skulle hålla presskonferens om att de nu minsann inte kommer tillsätta ett gift som gör att man kräks bajs längre… men att mjölken nu kommer kosta 50% mer. Visst kommer folk köpa mer mjölk… men orka bli imponerad.

Nja, inte helt korrekt... Snarare att ett glas mjölk, utan gift, kostar 30% mer än det gamla, giftfyllda glaset. Dock kostar de giftfria mjölkpaketen precis lika mycket som de giftiga, plus att mjölken dessutom är dubbelt så god!

För de som inte tycker om mjölk innebär de DRM-fria låtarna på iTunes alltså att kvaliteten höjs till det dubbla (och AAC låter riktigt jävla bra redan på 128, så 256 borde räcka för alla utom de allra värsta audiofilerna) och att DRM-"skyddet" slopas helt och hållet. Enstaka låtar kommer kosta mer, ja, men hela album kommer kosta lika mycket som tidigare, dvs. 90kr.

Hoppas det förklarar en del för de som fortfarande tror det här är för bra för att vara sant

Bra! Men jag kommer inte orka rota runt på ITMS och ducka för all DRM-musik. Väntar ut de andra jättarna. Nätbolagen torde haka på utan nåt större gnissel?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-05-29 20:37
Ursprungligen av babyarrogant:

Bra! Men jag kommer inte orka rota runt på ITMS och ducka för all DRM-musik. Väntar ut de andra jättarna. Nätbolagen torde haka på utan nåt större gnissel?

Hmm om den DRM-fria musiken sålde i mängder och DRM-förorenad musik slutade sälja. Hur skulle de andra bolagen som inte erbjuder DRM-fritt agera då? Att låta bil att handla DRM-fri musik för att de andra bolagen inte har det är nog rätt korkat. I alla fall om man är ute efter att få alla att gå över till oförorenat.

Man säger ju att marknaden styr. Var med och visa det nu då. Handla DRM-fritt i mängder och strunta i allt annat. Då jäklar ska ni få se på andra bullar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 23:09

Ja nu kommer man ju att kunna spela låtarna i mobiltelefonen.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-30 09:11

Albumpriserna förblir väl oförändrade även i och med att låtarna blir DRM-fria? Vad är det alla klagar på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-30 11:08

Starta programuppdateringen! ITunes (Store) utan DRM är här!

Bevaka tråden