Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme-strul (Express funkar)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 21:53

Köpte mig idag en Airport Extreme för att bl a kunna haka på en nätverksdisk på mitt hemmanätverk. Så, bort med Airport Express-dosan och in med Extrememanicken. Sedan... nähä..? Trots att jag fyllt i identiska (vad jag kan se) uppgifter så vill inte Extreme:n föra mig ut på internet.

Jag har resettat Extremen, fyllt i uppgifterna tre gånger om, gröna lampan lyser stadigt... men ingen access till nätet. Så fort jag pluggar i Expressen så kommer jag ut fint. Tilläggas bör att jag kör med fast IP.

På följande sida kan ni se dumpar från respektive router. Vem kan hjälpa mig att lösa detta mysterium?

http://www.wobbler.nu/jox/airport/

mvh,
markus

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 22:08

Jag har inte gått igenom alla dumpar du gjort, men med största sannolikhet ligger inte problemet hos Extremen utan hos ditt kabel/ADSL modem. Modemet "kommer ihåg" din MAC adress för Expressen och ger dig därför ingen tillgång till Internet.

1. Dra ut strömkontakten på modemet (det räcker inte att stänga av/sätta på) 30-60 sek.
2. Bryt strömmen på Extremen
3. Sätt på modemet
4. Sätt på Extremen

Nu borde det funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 22:31

Jag provade det du skrev. Väntade i över en minut innan jag pluggade in alltsammans igen, men samma sak. Ingen lycka alls att komma ut på nätet. Drog ur Extremen och pluggade in Expressen och bang... så var jag ute på nätet igen.

Vad kan det vara, om inte en MAC-cachning?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 23:12

Hm... Det var konstigt. Har själv varit med om detta förr, och då har det alltid berott på cachningen. Jag ser inga problem med dina inställningar. Din MAC adress ligger väl inte fast hos din leverantör?! Kanske någon annan har en ide? Tala om hur du löst det när du får igång det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 23:29

Har nu postat frågan på Apples forum. Återkommer om jag får ngn lösning därifrån!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-05-26 00:18

Om det är Telia du har tar det ca 15 minuter innan de accepterar ny MAC adress. Hade samma problem med farsans Extreme så det var bara att vänta.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-26 07:43
Ursprungligen av onnyt:

Om det är Telia du har tar det ca 15 minuter innan de accepterar ny MAC adress. Hade samma problem med farsans Extreme så det var bara att vänta.

Bra att veta då jag har en Extreme på ingång som ska kopplas till Teias ADSL-modem. Hittillsvarande Express hämnar då längre ut 'på linjen'.

Bara att vänta en kvart eller måste man också testa med att jacka ur allt och sedan plugga i igen efter 15 min?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-26 08:02
Ursprungligen av Le:

Bra att veta då jag har en Extreme på ingång som ska kopplas till Teias ADSL-modem. Hittillsvarande Express hämnar då längre ut 'på linjen'.

Bara att vänta en kvart eller måste man också testa med att jacka ur allt och sedan plugga i igen efter 15 min?

Du måste "plugga ur". Annars går perioden för de 15 minuterna aldrig in...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-26 08:32
Ursprungligen av Jafu:

Du måste "plugga ur". Annars går perioden för de 15 minuterna aldrig in...

Bra då drar jag ur allt inklusive ADSL-modemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-26 09:23

Jag har inte Telia, utan Bredbandsbolaget/Telenor. Ska prova att dra ur alla sladdar i 20 minuter och testa igen. För övrigt hittade jag ett fel i mina inställningar för Extremen -- jag hade satt fel subnetmask-info (nu står det 255.255.255.0, precis som i Expressen).

För övrigt säger människorna på Apple's forum att man ska dra ur grejerna och vänta i 8 (åtta!) timmar, pga att vissa ISP:ar kör med ngn märklig MAC-autentisering. Fan, det här med internet är inte så lätt inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-26 12:03

Ringde och pratade med BBB:s tekniska support, och killen i luren gjorde en manuell MAC-flush (antar att det handlade om att rensa all cachad information). Han sa att "ok, nu ska det funka", men det gjorde det inte alls. Jag satt fortfarande med en gröndiodslysande Airport Extreme som inte alls ville låta mig komma ut på något internet. En switch tillbaka till min gamla Express funkade hur bra som helst.

Jag har nu avbeställt mitt fasta IP och vid midnatt inatt kommer jag att ha dynamisk IP-tilldelning till min router. Förhoppningsvis löser det litet problem, men det SKA ju f*n funka. Supportkillen kollade på infon jag postade på min hemsida och sa att "allt ser ok ut". (jag har som jag skrev tidigare ändrat subnetmask-infon)

argh!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-28 10:40

Efter att ha varit bortrest över helgen så kom jag hem igen och slet ut den gamla Expressdosan som varit ipluggad, väntade i 20 minuter med allt urkopplat och pluggade in Extrememanicken. När jag hookade upp till nätverket så möttes jag av BBB:s 'välkommenattaktiveradinnätverkstjänstmeddelande'. Vid närmare inspektion visade det sig att BBB inte fullgjort bytet från fast till dynamiskt IP, men det spelade ingen roll eftersom det nu funkade att mata in de fasta IP-värdena.

De första surfminuterna var litet skakiga och jag hamnade några gånger på sidan "välkommen att aktivera ditt bredband", vilket jag tyckte var extremt märkligt. Efter en halvtimme så märkte jag inte av några störningar.

Summa summarum: det verkar onekligen som om man gör gott i att slita ur alla grejer (inklusive modem) i minst tre timmar innan man ställer in nya routrar. Jobbigt, speciellt som man inte kan använda telefonen om man nu kör med IP-telefoni.

Ska ikväll se om jag kan fixa min gamla Airport Express att agera slav till Extreme:n och skjuta ut ljud hemmavid. Plus att det ska bli spännande att se om det funkar smärtfritt att haka på en hårddisk i Extremelådan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 13:57
Ursprungligen av wobbler:

Ska ikväll se om jag kan fixa min gamla Airport Express att agera slav till Extreme:n och skjuta ut ljud hemmavid. Plus att det ska bli spännande att se om det funkar smärtfritt att haka på en hårddisk i Extremelådan.

Kul att du fått det att funka till sist.

Vad gäller din sista kommentar (quoten ovan) kan jag meddela att jag kör så hemma (inklusive dual band) och det funkar perfekt! Mina PC kör G via Expressen och min nya Macbook (köpte den i lördags!) kör N via Extremen. Alla ser den LaCie disk (500GB) som hänger på Extremen. Har också testat att köra allt via G och "slava" Expressen. Även det funkar utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 20:17

Japp, jag gjorde en setup på expressdosan och kan nu njuta av elak kolgruvedrum'nbass (eller andra schlagerstycken) trådlöst, via min extremerouterpåhängda LaCie-disk.

Finns det några fina tutorials till hur man sätter upp användarkonton till externa diskar på routern? Eller är det trial & error som gäller?

1
Bevaka tråden