Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme-strul (Express funkar)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 21:53

Köpte mig idag en Airport Extreme för att bl a kunna haka på en nätverksdisk på mitt hemmanätverk. Så, bort med Airport Express-dosan och in med Extrememanicken. Sedan... nähä..? Trots att jag fyllt i identiska (vad jag kan se) uppgifter så vill inte Extreme:n föra mig ut på internet.

Jag har resettat Extremen, fyllt i uppgifterna tre gånger om, gröna lampan lyser stadigt... men ingen access till nätet. Så fort jag pluggar i Expressen så kommer jag ut fint. Tilläggas bör att jag kör med fast IP.

På följande sida kan ni se dumpar från respektive router. Vem kan hjälpa mig att lösa detta mysterium?

http://www.wobbler.nu/jox/airport/

mvh,
markus

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 22:08

Jag har inte gått igenom alla dumpar du gjort, men med största sannolikhet ligger inte problemet hos Extremen utan hos ditt kabel/ADSL modem. Modemet "kommer ihåg" din MAC adress för Expressen och ger dig därför ingen tillgång till Internet.

1. Dra ut strömkontakten på modemet (det räcker inte att stänga av/sätta på) 30-60 sek.
2. Bryt strömmen på Extremen
3. Sätt på modemet
4. Sätt på Extremen

Nu borde det funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 22:31

Jag provade det du skrev. Väntade i över en minut innan jag pluggade in alltsammans igen, men samma sak. Ingen lycka alls att komma ut på nätet. Drog ur Extremen och pluggade in Expressen och bang... så var jag ute på nätet igen.

Vad kan det vara, om inte en MAC-cachning?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 23:12