Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min dator startar inte!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-29 08:15

Hej

Det hela började med att jag skulle partitionera min HD för att installera bootcamp. Då sa den att det inte gick och att jag skulle reparera HDn. Jag startade skivverktyg och testade men den sa: Keys out of order, failed to repair machintosh hd. Laddade ner applejack för att se om det gick bättre om enheten jag skulle laga inte var mountad. Startade i single user mode och använde applejack och tyckte att auto mode lät bra. (Rensar cache, fixar rättigheter, kolla preferences och reparerar skivan. Allt utom reparation av skivan gick bra, där fick jag samma felmeddelande som i os x. Nu fungerade inte applejack så jag tänkte starta datorn och ladda ner diskwarrior och se om det programmet kunde fixa det, men nu startar den inte. Efter 30sec laddande med den gråa bakgrunden och äpplet stängs den av. Startade den i verbose mode för att se vad den höll på med. Det står att den letar efter kernel cache och efter det reparerar den skivan, men failar och sen "killing all processes".

Det är en MacBook 2ghz 1gb ram.

Tacksam för snabbt svar då jag inte kan vara utan dator!!

Axel

  • Medlem
  • 2007-05-29 08:29

Starta via CD/externt system och gör en backup av allt på datorn. Jag misstänker att det är enklare att lägga in et nytt system från scratch än att försöka fixa disken.

Onyx och Discwarrior + Techtool är de verktyg man behöver, enligt min mening. Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-29 09:36

Fan vad drygt! Den är bara en månad gammal! Finns det inget annat sätt? Vad betyder "keys out of order" egentligen?

  • Medlem
  • 2007-05-29 10:41

Kör skivverktyg från system-cd:n, hårddiskens index har blivit korrupt. Bootcamp och liknande program bör installeras på ett rent system, dels för att det är enklare att göra en ominstallation om så behövs, dels för att det finns färre filer - och bättre ordnade - än på en hårt brukad maskin.

Egentligen spelar det ingen roll hur gammal en maskin är, dessa problem kan uppstå egentligen när som helst.

Jag skulle först köra Skivverktyg från CD:n, sedan Onyx, och sedan försöka installera Bootcamp. Om samma problem uppstår skulle jag köra Techtool och kolla igenom disken efter fel.
Till sist kan du kolla på detta dokumen för att använda fsck: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106214

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-29 11:57

går inte ens att mounta skivan när jag startar datorn med target disc mode. vad fan gör jag nu? tror ni techtool kan göra något?

Ursprungligen av snufsan:

går inte ens att mounta skivan när jag startar datorn med target disc mode. vad fan gör jag nu? tror ni techtool kan göra något?

Löste det sig ??

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-08-07 19:18

Löste det sig?

1
Bevaka tråden