Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny förstasida för 99.se med det bästa & senaste

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det du som är 99.se redaktör!

Idag lanserar vi vår nya förstasida som alltid innehåller det senaste och bästa från 99.se med indelning för Mac, Musik, iPod och Webb. Det är du som avgör vad som förtjänar att lyftas till förstasidan!

Vi går från en traditionell redaktörsbunden förstasida till ett system där användarna skapar innehållet och genom sina Digg:ar avgör vad som är bäst just nu. På så sätt kommer förstasidan alltid vara minutaktuell och presentera det bästa från alla hundratals nya diskussioner & nyhetstips som tillkommer varje vecka.

Välj den flik som passar dig och titta tillbaka ofta. Sidan förändras hela tiden när medlemmerna tipsar om bra nyheter och digg:ar trådarna till förstasidan.

Till vänster ser du antalet Digg en tråd har fått. Om rubriken är i fetstil har nya inlägg tillkommit sedan ditt senaste besök.

Hur fungerar det här med Digg?
När du hittar trådar du gillar klickar du på Digg-knappen som finns uppe till vänster i varje tråd. Flera variabler avgör vad som presenteras på förstasidan och vi kommer inte i detalj beskriva systemet mer än att det senaste & bästa väljs ut automatiskt. Det är inte bara antalet Digg utan även vem som Digg:at som påverkar resultatet.

Se dagens lansering som en 1.0 version av förstasidan - vi jobbar redan på nästa version!

Titta in och skapa ett bokmärke idag!
http://www.99.se/

Läs mer om hur du Tipsar, Diggar och Prenumererar här:
Tipsa, Digga & Prenumerera

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-29 11:19

Tanken är god, för att inte säga mycket god. Trots det är jag inte "nöjd", det är något som stör. Det är kanske lite svårt att sätta ord på men jag ska försöka:

"virrigt". Vad är vad? Förstasidan för 99.se har nu 3(!) rader med flikar. Avdelningarna överst, raden med inställningar och PM samt till sist nyhetsflikarna.
Flikar i all ära, men nog borde det går att göra bättre?

Det hela fortsätter i nästa punkt: varifrån kommer nyheterna? Är 99 ett sammandrag av de andra?

Den stora siffran till vänster har ingen förklaring, jag läsert här att det är "digg-nivå", men vad är de då sorterade på? Tid?

Jag tycker det är synd att nyheterna tappar sina eventuella bilder. Bilder är otroligt lockande för att man ska klicka.

Den nyhetslisten som sen finns på varje forum, hur hör den ihop med detta? Är det de översta 3 inom varje avdelning? Varför har vissa större text än andra? Är det diggnivån som visas så?

Oj, vad jag låter neggo! Jag tycker idén är suverän, en _mycket_ bättre variant på "dagens inlägg". Den behöver bara slipas lite Framförallt måste 99.se som framsida blir mer tilltalande. Det hela ser ut som en RSS-sida.

Ursprungligen av bollman:

Tanken är god, för att inte säga mycket god. Trots det är jag inte "nöjd", det är något som stör. Det är kanske lite svårt att sätta ord på men jag ska försöka:

"virrigt". Vad är vad? Förstasidan för 99.se har nu 3(!) rader med flikar. Avdelningarna överst, raden med inställningar och PM samt till sist nyhetsflikarna.
Flikar i all ära, men nog borde det går att göra bättre?

Det hela fortsätter i nästa punkt: varifrån kommer nyheterna? Är 99 ett sammandrag av de andra?

Den stora siffran till vänster har ingen förklaring, jag läsert här att det är "digg-nivå", men vad är de då sorterade på? Tid?

Jag tycker det är synd att nyheterna tappar sina eventuella bilder. Bilder är otroligt lockande för att man ska klicka.

Den nyhetslisten som sen finns på varje forum, hur hör den ihop med detta? Är det de översta 3 inom varje avdelning? Varför har vissa större text än andra? Är det diggnivån som visas så?

Oj, vad jag låter neggo! Jag tycker idén är suverän, en _mycket_ bättre variant på "dagens inlägg". Den behöver bara slipas lite Framförallt måste 99.se som framsida blir mer tilltalande. Det hela ser ut som en RSS-sida.

- Kom med förslag på en annan typ av navigation!

- På förstasidan finns en flik per sajt och "99" är mycket riktigt topplistan för hela sajten just nu.

- Stora siffran till vänster är antalet Digg som tråden fått. Märk dock att olika medlemmar har olika "kraft" i sina Digg:ar precis som i alla liknande system.

- Bilder vore fin-fint men blir lite knepigt att integrera. Förslag på lösning är önskvärd!

- På varje sajt (99mac/99musik etc) finns två rutor överst med dom senaste nyheterna som finns i respektive nyhetsforum. Det är upp till medlemmarna att digga dessa trådar för att dom ska visas på förstasidan.

Snazzy! Läckert med fin AJAX och allt

Johan S, det är väl ingen AJAX där?

Ursprungligen av capojava:

Johan S, det är väl ingen AJAX där?

Att sidan inte laddas om när man trycker på de olika flikarna liknar AJAX i mina ögon. Men sen är ja ju ingen webbapa så ja kanske fått det hela om bakfoten?

Ursprungligen av Johan S:

Att sidan inte laddas om när man trycker på de olika flikarna liknar AJAX i mina ögon. Men sen är ja ju ingen webbapa så ja kanske fått det hela om bakfoten?

Nix, det är inga serveranrop där, bara visning av dolda element med javascript.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-29 12:12

Jag har inte mycket att invända egentligen men skulle man inte kunna förtydliga överst i det grå fältet framför 99delarna med hjälp av texten "Välj ett forum" el. kanske bara Forum?
Jag tänker mest på nya personer som trillar in och börjar trycka febrilt på den stora forumknappen och bara får välja på "mina trådar" etc (eller är det bara jag som gör sånt? )

Sen saknar jag någon form av hälsningsmeddelande när man kommer till 99.se. Nåt som berättar vad sajten/forumet/99.se är för något. Även här tänker jag först och främst på nya medlemmar/såna som bara råkat surfa in.

Tycker förövrigt att det är en jättebra idé!

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-05-29 12:53

Hej digg.com

Ursprungligen av Xmel:

Hej digg.com

Jag tror inte det är någon hemlighet direkt att detta är inspirerat av Digg, precis som användningen av verbet "digga". Tanken är att ha en lite mindre död förstasida, jag vet inte om jag tror det kommer att fungera men det är definitivt värt ett försök.

Känner man sig 1337 här på 99.se så har man antagligen ett bokmärke till "dagens diskussioner" istället, men vi måste ju visa upp en bra framsida för de som besöker forumet mera sällan också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 17:58
Ursprungligen av Adrian B:

...men vi måste ju visa upp en bra framsida för de som besöker forumet mera sällan också.

Om man är ny och kommer in till www.99.se nu, tror jag inte man förstår just någonting. Jag tror att ni måste tala om för dem som inte vet, vad som visas på förstasidan. Är det nyheter eller trådar eller inlägg eller...? En rubrik som talar om att det är de "diggaste" trådarna räcker kanske, plus en tydlig länk till [alla trådar].

I övrigt håller jag med Sidde i att infon om varje tråd är för rörig. Ta bort den lilla infon, inte många bryr sig om vem som skrivit eller antalet trådvisningar - på den här navigeringsnivån, märk väl.

Fundera på mängden info per navigeringsdjup, mindre (men inte ingen alls!) info högt upp och mer ju djupare man kommer.

Ursprungligen av macce:

Om man är ny och kommer in till www.99.se nu, tror jag inte man förstår just någonting. Jag tror att ni måste tala om för dem som inte vet, vad som visas på förstasidan. Är det nyheter eller trådar eller inlägg eller...? En rubrik som talar om att det är de "diggaste" trådarna räcker kanske, plus en tydlig länk till [alla trådar].

I övrigt håller jag med Sidde i att infon om varje tråd är för rörig. Ta bort den lilla infon, inte många bryr sig om vem som skrivit eller antalet trådvisningar - på den här navigeringsnivån, märk väl.

Fundera på mängden info per navigeringsdjup, mindre (men inte ingen alls!) info högt upp och mer ju djupare man kommer.

Håller med, många rimliga åsikter.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-29 13:52

Jag håller med bollman, det är en mycket bra idé men ger ett lite rörigt intryck kanske. Förstasidan blir lite blek, både när det gäller färg och avsaknad av bilder. När jag gick in på sidan trodde jag det var nåt fel...

En mindre avdelning med max en eller ett par nyheter ovanför det diggade innehållet kanske vore nåt? Då kan några bilder finnas där och intresset höjs. Det är bra att det ger resultat att digga, men nyheterna har väl ett värde i sig, digg eller ej.

  • Medlem
  • 2007-05-29 14:14

Stämmer in i kören som tycker sidan ser fattig ut. Känns inte som en förstasida för en stor site, utan snarare som... något annat. Kanske något som sammanställer senaste blogginläggen eller så.

Känns inte så lockande att gå djupare in på siten. Tyckte det såg bättre ut med de senaste nyheterna från olika delar av forumet, gärna med bilder och hela midevitten.

Jag tycker också det ser tomt ut.

Personligen är jag tveksam till om Digg-formatet fungerar för sajter som 99.se, som trots allt är mer medlemsdriven än nyhetsdriven (gäller kanske mest för 99musik, men också 99mac i övrigt). Digg, Slashdot, mfl har ju i princip bara länkar till andras material på sina förstasidor, medan här gissar jag att användarskapat material kommer att bubbla upp, och det är knappast intressant för utomstående.

Men det är en bra idé i grunden, så jag tror att en kombination av att ha separata nyheter + diggade diskussioner kan funka bra både för aktiva medlemmar och sådana som bara kommer för länkar/nyheter/lurkning.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 15:18

Jag gillar det inte! Jag känner mig förvirrad. Var börjar jag? Var ska jag? Vad förväntas av mig? Det är rörigt.

Ursprungligen av bossep:

Jag gillar det inte! Jag känner mig förvirrad. Var börjar jag? Var ska jag? Vad förväntas av mig? Det är rörigt.

Jag vet inte ens hur jag ska svara på ditt inlägg. Allt du ser är en sammanställning av dom mest populära trådarna?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 19:36
Ursprungligen av Björnström:

Jag vet inte ens hur jag ska svara på ditt inlägg. Allt du ser är en sammanställning av dom mest populära trådarna?

Sorterat igenom tankarna i skallen nu. Jag saknar bilderna. Det känns tomt. Som någon skrev, får ett intryck av att man väntar på något. Ingen tvekan om att tanken är god, men jag behöver en manual för att få det att fungera som det är tänkt. Sorry!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-29 15:50

Funderat lite angående förstasidan nu. Några jysteringar tycker jag bör göras.

* Ta bort siffrorna, de skapar en rörighet då det inte sorteras i den ordningen ändå
* Minska typsnittet
* Miminera infon om varje tråd, the apple way, visa bara vad som är nödvändigt att visa
* Kategorierna mellan forumen, de bör vara i samma ordning som de är i den svarta raden som alltid är längst upp.

Mer i stil som det var runt januari på testsidan, längst ner fanns en liten ruta där man kunde välja poppistrådarna istället för en helt dedikerad sida.

* Samt ta med den där beskrivningen om 99mac, 99musik, 99webb och 99pod som det var förr. Det gav en trevlig välkomst till sidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 19:39
Ursprungligen av Sidde:

Funderat lite angående förstasidan nu. Några jysteringar tycker jag bör göras.

* Ta bort siffrorna, de skapar en rörighet då det inte sorteras i den ordningen ändå
* Minska typsnittet
* Miminera infon om varje tråd, the apple way, visa bara vad som är nödvändigt att visa
* Kategorierna mellan forumen, de bör vara i samma ordning som de är i den svarta raden som alltid är längst upp.

Mer i stil som det var runt januari på testsidan, längst ner fanns en liten ruta där man kunde välja poppistrådarna istället för en helt dedikerad sida.

* Samt ta med den där beskrivningen om 99mac, 99musik, 99webb och 99pod som det var förr. Det gav en trevlig välkomst till sidan.

Tack Sidde! Du satte ord på mina tankar. Siffrorna till vänster. Storleken osv. Spot on!

Noterade precis att det saknas inloggningsknapp/-ruta på förstasidan.

Det är ingen riktig förstasidekänsla tycker jag. Det borde vara någon obligatorisk Hej och Välkommen till 99.se. 99.se är blablabla... Mer bilder.

  • Medlem
  • 2007-05-29 21:56

Många bra åsikter här tycker jag. Tillbaks med den gamla förstasidan, och fundera igenom konceptet en gång till.

Vad sägs om att ha en separat spalt på förstasidan där de trådar som diggats mest presenteras? Istället för att det skall ta upp allt som det gör nu.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-05-29 22:09
Ursprungligen av jgb:

Många bra åsikter här tycker jag. Tillbaks med den gamla förstasidan, och fundera igenom konceptet en gång till.

Vad sägs om att ha en separat spalt på förstasidan där de trådar som diggats mest presenteras? Istället för att det skall ta upp allt som det gör nu.

Låter som en god idé. Tycker även som flera andra har sagt att de olika forumen borde pressenteras på framsidan för nya användare.

Måste bara säga att jag har lite svårt att förstå innebörden av det däringa mailet jag fick av Björnström och Belak.

Citat:

Du har genom din historik på 99.se fått ovanligt
hög kraft i dina Digg...

Låter som rena säljsvadan

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Måste bara säga att jag har lite svårt att förstå innebörden av det däringa mailet jag fick av Björnström och Belak.
Låter som rena säljsvadan

Haha - det var inte meningen. Ville bara tipsa om hur saker fungerade! Strax under 2% av medlemmarna fick mailet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-29 22:17

Saknar fina bilder på förstasidan.. Den ska ju vara representativ för alla nya som kommer hit också!

Jag uppdaterade förstasidan nyss: http://www.99.se/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-29 23:19
Ursprungligen av Björnström:

Jag uppdaterade förstasidan nyss: http://www.99.se/

Ojoj, tack för att du tog dig till vad jag skrev, eller om du hade en liknande plan.

Texten "Mest populära trådarna just nu:" samt RSS-ikonen är dock lite mitt upp i det som ligger ovanför. Kanske ett lite större avstånd och lägga texten innuti flikarna, istället för ovanför.

Personligen skulle jag ha mera nytta av en länk direkt till nya inlägg i tråden, än till trådens start, går det att lösa?

En fråga till er andra: Är det begripligt att fet stil betyder nya inlägg? Jag tjatade lite på Björnström om att få igenom något som markerade detta och förslog fet stil. Men jag är nyfiken på vad ni andra säger.

Bevaka tråden