Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra windows-emulator för en ppc-mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag varit duktig och sökt i forumet först efter svar, vilket jag inte hittade, så jag undrar lite stillsamt detta:

Jag har en Powermac G5 (PPC-processor, alltså) och jag vill (läs: måste) köra windows på den. Bootcamp och Crossover är ju omöjligheter, eftersom de funkar enbart på intel-macarna, vad är det för något som gäller för mig som gammal PPC-användare i en sån här situation?

(utförliga beskrivningar tages tacksamt emot)

  • Oregistrerad
  • 2007-05-26 01:58

Virtual PC (Tror att det är Microsoft som har gjort den) funkar men det är segt. Glöm spel och annat, men att kolla hur en hemsidor och liknande funkar.

Q är en bra emulator som till skillnad mot Virtual PC fortfarande utvecklas och kostar gratis. I dokumentationen står beskrivet i punktform hur du gör för att installera Windows.

Vad skall du köra? En gammal AutoCAD r14 kan köras hjälpligt, nyare versioner är segare. Windows 2000 med alla bells and whistles (dvs effekter) avstängda brukar vara lite kvickare än XP (men allt är m-y-c-k-e-t s-e-g-t. En gång till: väldigt, extremt, oerhört segt... Mycket hänger på att grafiken är helt oaccelererad.

Connectix gjorde VPC först men sålde sedan till MS. Oerhört vältajmat drag för det tog inte lång tid (relativt sett) innan Intel-macarna annonserades.

Ofta är det bättre att ha en pc i garderoben och styra den med en KVM-switch eller med Remote Desktop.

Tackar för svaren, jag ska kolla upp det där Q, lät mycket intressant, och hade jag pengar så skulle jag införskaffat någon billig pc-burk och haft den också, så gratis-lösningen låter mest trolig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-27 09:45

Måste säga att Q får Virtual PC att framstå som rena F1 ekipaget...

Gamla pc-burkar kan man ju få gratis (om de är tillräckligt gamla). Vad ska du köra för program? Kanske det finns alternativ för mac?

Det är gamla spel (tänk windows 95/98) som jag tänkte se ifall de kunde köras genom emulator utan att krevera, kremeras, bli en kotlett, då jag fått en smärre nostalgikick men inte kan köra dom på macen, kommer dock använda en moddad version av xp då det är stabilare än 98 och 95, nåja, experimenterandet ska snart börja.

Q verkar, förövrigt, vara ett riktigt trevligt program/hjälpmedel.

Ska du köra så gamla program så kan du säkerligen få en gratis dator någonstans ifrån.

Har du vägarna förbi Umeå så har ja några p3 500-600-700 du kan få välja bland

Vi kastade flera gamla pentium 122 notebooks med W95. Så följ Ztaafens råd så kan du säkert få tag i en gammal burk.

Ja, jag tror jag ska göra något sådant, för ojojoj, när jag (efter mååånga timmar) installerat klart XP och sedan kollade vad windows tyckte att jag hade för dator så fick jag en smärre chock, jag hade en:

Pentium II 33 Mhz!!!

WTF?! Så ja, inte undra på att det gick segt, har lagt ner planer på att försöka emulera windows.

Du ska inte jämföra så. En emulerad kan inte jämföras mot en riktig processor. Även om det skulle stå 33 MHz betyder det inte att du skulle få samma upplevelse som med en riktigt processor på 33 MHz.

Snarare upplevelsen av en 25 MHz-CPU...

Ni kan verkligen konsten att få det att låta som att 33 Mhz är riktigt mycket.

Ursprungligen av Shaggyvara:

Ni kan verkligen konsten att få det att låta som att 33 Mhz är riktigt mycket.

Vaddårå? Det är ju jättemycket, ju!

Nej.

Men att det står 33 MHz har inget att göra med hur snabbt det går. Det fungerar helt enkelt inte så när man emulerar.

1
Bevaka tråden