Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nackdelar med iFrame?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-22 11:34

Finns det några nackdelar att använda sig av iframe när man gör hemsidor?
håller på med en nu och smidigaste jag fick det att funka bra med alla ramar var att ha texten på sidorna i iframes som är genomskinliga.
Kommer alla kunna se texten?

MVH
Daniel

iframe är något som MS hittade på och som inte blivit del i någon standard. Stödet för iframe är varierande.
Jag skulle nog tipsa om att lära dig AJAX istället. Då kan du uppnå samma resultat men på ett snyggare sätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-22 12:13

en dum fråga kanske, men vad är AJAX?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-22 12:17
Ursprungligen av Danne82:

en dum fråga kanske, men vad är AJAX?

Fönsterputsmedel

Hade jag varit stygg, så hade jag länkat till den här sidan: www.justfuckinggoogleit.com

Men jag är ju snäll:http://sv.wikipedia.org/wiki/AJAX

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-22 13:27

tack.. läste på lite, men det jag undrar nu är vad och hur ska jag göra för att använda AJAX istället för att använda iframes som jag gör nu.

om jag fattat det rätt gör jag alltpå en sida, när man klickar på menyn så ändras innehållet på samma sida utan att sidan laddas om? det skulle vara guld om det funkar så! Men detta verkar vara lite väl avancerat för mig just nu

Såhär vill jag ha det:
En meny som består av bilder.
När man klickar på tex nyheter så ska nyhetstexten komma upp på sidan.
Klickar man sedan på kalender ska kalendertexten komma upp på sidan.
Detta utan att sidan ska laddas om helt. går det?
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig hur jag ska göra? Har dreamweaver CS3

Ursprungligen av Danne82:

tack.. läste på lite, men det jag undrar nu är vad och hur ska jag göra för att använda AJAX istället för att använda iframes som jag gör nu.

Här är ett hundratal böcker om AJAX:
http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?TITLE=AJAX&FAST=AJAX&FAST_VALUE=TITLE&AVAIL_STAT=Available%7C21%7C41&from=61&to=80

Kan varmt rekommendera den här:
http://www.bokus.com/b/9780596102258.html?pt=search_result

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-22 13:39

nu har jag lyckats att göra en meny, och under den har jag gjort en spry region.
Kan man då länka från menyn att det ska ändra i regionen eller hur gör jag?
har gjort en xml fil med min text i.. ska jag göra olika xml filer för varje sida text?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-22 14:53

det är ungefär så här ja vill ha det
http://labs.adobe.com/technologies/spry/demos/products/

om jag fattar det rätt..gör man såhär?
först jag gör en spry-region där jag har menyvalen från en xml fil.
Sedan gör jag en detailed spry-region där jag har texten från menyvalen.

Då vill jag att man ska kunna trycka på nyheter och då ska nyhetstexten komma upp i detailed spryregion, trycker jag sedan på kalender ska kalendertexten komma upp på samma ställa.. precis som dom gjort i länkade dokumentet.

ska jag ha allt i en och samma xml fil eller ska jag ha menyvalen i en och texten i en annan? eller tänker jag helt fel?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-05-23 22:41

Det är tyvärr ingen rekommenderad lösning att använda sig av varken iframe eller ajax(javascript) för att visa data på en sida. Speciellt inte ur sökmotorernas perspektiv. Om du ska köra med AJAX så borde du ha en vettig "fallback" utifall att användaren inte har javascript aktiverat. Sökmotorer har inte stöd för javascript och kommer inte kunna indexera innehållet korrekt, detta kommer leda till att sidan får det svårt att klättra i sökmotorerna.

För att svara på sista frågan:
Det är ganska onödigt att lägga alla sidors innehåll i samma XML-fil, det blir onödig trafik. Det jag skulle göra om jag var du (förutsatt att du kan asp och/eller php) är att skapa ett php/asp-script som plockar ut information ur en databas och spottar ut det som en XML-fil, med bara den datan som behövs för stunden. T.ex "exempel.php?sida=artiklar" för att spotta ut en XML med all information som krävs för sidan "Artiklar" etc.

Hoppas att jag inte har rört till det allt för mycket...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-24 08:32

sidan det handlar om är denna: www.joakimljunggrenracing.com/nyaresida

någon som kan ge tips om hur jag ska lösa det utan iframes?

tack på förhand

*EDIT: har iframes på NYHETER, GÄSTBOK, MEDIA

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-25 10:36

Den enda sida där som "kräver" iframe är väl gästboken, och det löser du enklast genom att skaffa ett eget gästbokscrip som du hostar själv.

Det andra borde väl gå att lösa genom att lägga en div med scroll?

Ett annat (bättre) alternativ är ju att släppa den dumma idén med fast höjd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-05-28 09:38

Ja. jag har funderat på att göra sidan anpassad i höjd beroende på hur mycket text det är på sidan. Kan man göra en DIV-box som har anpassad höjd efter hur lång texten är?

Ursprungligen av Danne82:

Kan man göra en DIV-box som har anpassad höjd efter hur lång texten är?

Alla divar är det automatiskt, så länge man inte ställer in fasta mått och overflow: hidden eller något liknande.

1
Bevaka tråden