Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seniofon - ny telefon för äldre

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.seniofon.se/?page=product&product=emporialife&section=images

Kommer nog skaffa en till min far iaf

Wow, retro-telefon...
;p

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-27 11:40

Skämtar du? Den har ju inte ens färgskärm.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-28 22:19
Ursprungligen av xerent:

Skämtar du? Den har ju inte ens färgskärm.

Anledningen till detta är att äldre med tjall på färgséendet har lättare att se den orangea färgen. Enligt de på syn-centralen iallafall, men de kan ju ha fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-27 11:43

Seriöst!!
Är den från 95 eller??

Den kommer sälja riktigt bra - finns mängder av äldre personer som bara vill kunna ringa och inte klarar av att trycka på pytteknappar.

Har själv gått i samma tankar, men någon annan hann före. Kanske finns marknad för en till?

Förutom att dagens "äldre personer" absolut inte vill bli förknippade med pensionärsprylar.

Ursprungligen av Björnström:

Förutom att dagens "äldre personer" absolut inte vill bli förknippade med pensionärsprylar.

Ser den så pensionärig åt då? Jag tycker den var ganska kool.

Jag tycker den är sjukt snygg. Hade den varit plattare hade det inte varit något snack om saken - då hade enda problemet varit att jag vill kunna ta emot MMS. Men det kommer kanske i nästa version av telefonen, vem vet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-27 14:13

Har letat efter en pensionärstelefon till farmor och mormor länge... Det här kan nog vara något.

Intressant telefon - men snälla sluta tjata ut begreppet "iphone dödare"

Jag drog till med iPhonedödare på RENT SKÄMT!!!! Ge er!

Telefonen har som målgrupp, ÄLDRE. Som SER dåligt, Hör Dåligt och har taskigt kom-ihåg. Som inte hittar på små knappar, som skiter i färgskärmar och bluetooth och framför allt "kan syncas med hubbah-bubbah-Exchange-server"...

Om de sedan druttar på arschlet eller fastnar på muggen, då finns den RÖDA knappen som ringer och larmar.

Så Wosk, här har du nog det rätta för farmor !

Men snälla ni, ingen trodde väl på allvar att detta var ngt som skulle klå iPhone i antal finesser per kubiktum ? ge er...

Ursäkta, glömde nämna att jag korrigerade rubriken. Främst för att den skall vara relevant och sökbar - tyckte också den ursprungliga var rätt kul.

Lite för tjock och i dyraste laget - annars hade jag kunnat slå till nu när min håller på att lämna in.

Tänk vad skönt med en telefon som bara är en telefon och som till på köpet har ordentliga knappar. Jag är ganska trött på alla tekniska "underverk" som kan allt (som jag inte har nytta av)

Björnström har nog rätt - det blir nog inte den "ungdomliga" gruppen pensionärer (killarna och tjejerna) som köper den. Skulle inte förvåna mig om det blir en grupp gamlingar, som gillar att var det, och en grupp 50-talister som är trötta på tekniska finesser som de aldrig använder.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-27 22:02

Jag tror detta kommer att bli en ganska stor säljframgång.
Många äldre idag, jag har flera som uttryckt de tankarna i släkten, tycker det är ganska löjligt med MMS, kamera, spel osv i en telefon.

De vill helt enkelt kunna "ringa" barnbarn, färdtjänst, vänner, hemtjänst, taxi osv, på en bärbar telefon, med tydliga, stora knappar. Där de kanske lite fumliga fingrarna inte slinter eller trycker på två knappar samtidigt, och där displaytexten är stor och tydlig.

De har inte heller gått på minimalistiska PR-svängen, utan tycker att ett par centimeter hit eller dit spelar ingen roll, och pensionärsjackfickan eller -handväskan är ju lite rymligare än Häftiga-Hubert-bröstfickan...
Morsan ska få en så snart som möjligt!

Den skulle jag kunna tänka mig. Jag vill ha en telefon. Inte MMS, Internet, GPRS/3, kalender bla bla bla

Knapparna är säkert bra, men det behövs även en väldigt ljusstark skärm för att senior-märka en nalle.
Tycker iallfall att det är "fel nummer två" som man hör från den målgruppen.
Skärmen bör nog klara att avläsas på lite avstånd i direkt solljus av någon med en släng av gråstarr Vi snackar väl typ 1500cd/m2

Det finns ytterligare en målgrupp: Alla som är grymmt teknikfientliga i största allmänhet.

jag skulle fundera på att köpa en jag vill ha en telefon som fungerar har lång batt tid samt det ska helst vara lucka
men sen saknar jag en funktion som fanns på ericsson 337
som jag saknar jätte mycket det var att man kunnde ställa in på telefonen när den skulle stängas av samt sättas på igen det är något som jag saknar jätte mycket

Ursprungligen av kimmens:

jag skulle fundera på att köpa en jag vill ha en telefon som fungerar har lång batt tid samt det ska helst vara lucka
men sen saknar jag en funktion som fanns på ericsson 337
som jag saknar jätte mycket det var att man kunnde ställa in på telefonen när den skulle stängas av samt sättas på igen det är något som jag saknar jätte mycket

Ja, det är märkligt varför den funktionen inte finns på dagens lurar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-29 09:58

Det som jag undrar är vilket marknadsundersökningsunderlag dom hade när dom bestämde att den ska gå att köra på torrbatterier. Både det laddningsbara och torr-ditot tar slut. Eller är det så att detta är en räddningsplanka om man glömmer att ladda upp den så går det alltid att stoppa i torrbatterier (om man har dom hemma!). Annars kan det ju gå på ett ut: ladda mobilen lika länge som det tar att ta sig till affären och köpa nya batterier. Om man nu inte går in till grannen förståss...

1
Bevaka tråden